fbpx

Zanim nastąpił Facebook. Polskie portale społecznościowe

Avatar photo
Zapomniane, zniknęły pod presją amerykańskich gigantów – Facebooka oraz Twittera, nasze rodzime social media, o których jeszcze do niedawna było całkiem głośno. Wśród nich Nasza Klasa.pl, Fotka.pl czy MojaGeneracja.pl. Aż trudno pomyśleć, że te portale zgromadziły niegdyś ponadmilionową liczbę użytkowników.
Początki wirtualnych pogawędek – Tenbit.pl

Rok 1998 był przełomowy dla internetowych rozmów. Tenbit.pl powstał dla młodzieży interesującej się telefonią komórkową. Początkowo portal służył jako serwis dla Multikina oraz ChioChips. Najwyższą popularnością cieszył się dopiero w 2004 roku, a więc 6 lat po powstaniu. Użytkowało go wówczas ponad 700 000 nastolatków, zaś w skali miesiąca potrafił wygenerować 67 milionów odsłon. Oferował nowe możliwości m.in. ofertę tematyczną, własną pocztę czy blogowe pamiętniki. W latach 2004 – 2012 był własnością Onetu oraz otrzymał program na TVN, liczący 150 odcinków. Z kolei na TVN7 znany jako Tenbit GSM liczył sobie ich 40. Po 14 latach od powstania pierwszych młodzieżowych konwersacji na tym portalu, Tenbit.pl został zamknięty.

Kultowe logo ze słońcem, czyli Gadu-Gadu

Początki słynnego komunikatora datowane są na rok 2000 za sprawą Łukasza Foltyna. Wedle założeń nowy serwis miał przypominać ICQ z Izraela. Jeszcze zanim na dobre zdominowało internetowe rozmowy, początkowo Gadu-Gadu służyło wyłącznie do wysyłania smsów przez internet za niemałą opłatę, a jego nazwa wówczas brzmiała “SMS – Express”. Odnowiona wersja 3.0, wtedy już darmowa i skupiona na czacie online, osiągnęła liczbę 250 000 odbiorców po ledwie 12 miesiącach od premiery.

“Generacja GG” zgromadziła na swoim koncie liczne grono polskich celebrytów w tym Dorotę Rabczewską (Dodę), rapera Tedego, czy byłego prezydenta Lecha Wałęsę. Komunikator ten był bardziej rozbudowany niż Gadu – Gadu, łączył bowiem w sobie wizytówkę, portal społecznościowy oraz blog internetowy. W 2010 roku portal liczył ponad 10 milionów użytkowników. Co ciekawe, Gadu-Gadu nie zawiesiło swojej działalności – serwis jest dalej dostępny, posiada również aplikację mobilną.

Fotka.pl

Wzorowana na amerykańskim odpowiedniku, Fotka.pl z 2001 bardziej przypominała dzisiejsze portale randkowe. Użytkownik mógł dodawać zdjęcia, wystawiać oceny oraz komunikować się ze społecznością na czacie grupowym bądź wysyłać wiadomości prywatne, video. Na początku darmowa, po pewnym czasie wprowadzona została opcja premium. Rekordowym osiągnięciem dziennym było 100 mln odsłon dziennie. Wersja mobilna niestety nie osiągnęła takiego wyniku jak odsłona desktopowa i po dziś dzień nie pobiła rekordu popularności z czasów swojej świetności.

Elitarne grono…Grono.net

Portal społecznościowy, który w 2012 zawiesił swoją działalność posiadał cechy poprzednich serwisów czatowych, lecz był niekwestionowanym liderem i jednocześnie posiadał znamiona ekskluzywności. Od roku 2004, kiedy to portal powstał wiele osób wyczekiwało na zaproszenie – żeby móc korzystać z serwisu, trzeba było zostać zarekomendowanym przez inną osobę mającą już konto. Tym sposobem liczba użytkowników była mniejsza, ale jednocześnie poziom dyskusji był wyższy niż w przypadku poprzednich portali.

Nasza Klasa i Eurogąbki

Naszaklasa.pl (później NK.pl) pojawiła się w naszym kraju w 2006 roku, a swoją nazwę zawdzięcza piosence Jacka Kaczmarskiego o tym samym tytule. Głównym założeniem portalu tak, jak w przypadku amerykańskiego Classmates.com, było zebrać kolegów ze szkolnych ławek do internetowej “książki telefonicznej”. Strona pozwalała na wyszukanie szkoły i dopisanie się w zależności od charakteru uczestnictwa w niej – można było wybrać dwie z możliwych opcji, czyli ucznia lub nauczyciela. W roku 2011 łącznie zarejestrowano 12,3 miliona odbiorców miesięcznie, w 2020 liczba ta spadła do 1,08 mln, co w odniesieniu do obecnej dominacji Facebooka i tak jest imponującym wynikiem. W 2015 roku serwis przejął Ringier Axel Springer Polska, wprowadzając chociażby minigry, co przyczyniło się w dużym stopniu do upadku portalu.

Od ogółu do szczegółu

Na podstawie raportu Digital w Polsce, konta na mediach społecznościowych posiada prawie 26 milionów osób, czyli niemal 70% społeczeństwa. Najwięcej jest użytkowników pomiędzy 24. a 34. rokiem życia, dalej z minimalnym odstępstwem są to osoby w wieku 18 – 24 lat oraz 35 – 44. Mimo zdecydowanej dominacji Facebooka, czy X (wcześniej Twitter), obecnie mamy do czynienia z naprawdę ogromnym wyborem jeśli chodzi o portale społecznościowe. Wcześniejsze, takie jak Nasza Klasa czy Gadu Gadu opierały się w głównej mierze na konwersacji, szukaniu znajomych. Obecnie social media są znacznie bardziej wyspecjalizowane, a nowo powstałe portale w dużej mierze szukają odpowiedniej niszy dla swojej działalności. Stąd wysyp aplikacji takich jak DrDate – portal randkowy, skierowany wyłącznie dla osób zajmujących się medycyną, czyli lekarzy czy pielęgniarek.

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Problemy organizatorów festiwali muzycznych

Następny Wpis

Czy Arabia powtórzy błędy Chin? 17 miliardów na największe gwiazdy piłki

Powiązane wpisy

SXO – czym jest i dlaczego warto wdrożyć w firmie?

Kompleksowe podejście do marketingu w sieci to obecnie punkt obowiązkowy w strategiach działania nie tylko sklepów internetowych, ale firm funkcjonujących niemal w każdej branży. Coraz więcej ekspertów zwraca uwagę na korzyści płynące z wykorzystania SEO i UX. Pozycjonowanie w wyszukiwarkach w połączeniu z doświadczeniami i wrażeniami użytkowników pozwala osiągać lepsze wyniki, maksymalizować cele i zyski.
Avatar photo
Więcej

Wpływ AI na działalność firm

Jednym z najważniejszych trendów w dzisiejszej gospodarce jest rozwój technologii, a zwłaszcza tej związanej ze sztuczną inteligencją (AI). Początkowo stanowiący jedynie naukowy eksperyment, AI przekształciło się w potężne narzędzie biznesowe, zdolne do zrewolucjonizowania sposobu funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw we współczesnym świecie.
Avatar photo
Więcej