Forma opodatkowania dochodów, sposób prowadzenie księgowości, nazwa firmy… przed rejestracją warto zastanowić się nad kilkoma ważnymi aspektami funkcjonowania firmy. Ustalenie podstawowych informacji pozwoli uniknąć stresu i chaotycznie podejmowanych decyzji w urzędzie.
Kiedy zarejestrować działalność?
Zanim zdecydujesz się na rejestrację upewnij się, że musisz to zrobić. Zgodnie z przepisami działalność gospodarcza rozumiana jest jako zorganizowana działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Sprzedajesz kilka sztuk rękodzieła miesięcznie? A może tworzysz drobne grafiki? Nie musisz rejestrować działalności, jeżeli przychody będą niewielkie. W Polsce możesz zarabiać w ramach działalności nierejestrowanej pod warunkiem, że jesteś osobą fizyczną, a przychody nie przekroczą w żadnym miesiącu 50 proc. minimalnego wynagrodzenia.
Zarejestruj działalność, jeżeli masz pewność, że miesięczne przychody przekroczą 1505 zł, chcesz utworzyć spółkę albo prowadzić działalność wymagającą koncesji i zezwoleń. Rejestracja odbywa się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – CEIDG.
Checklista: co musisz wiedzieć przed rejestracją działalności
Co warto przemyśleć przed rejestracją działalności?
- Nazwa firmy
Wypełniając formularz zostaniesz poproszony o podanie nazwy firmy. W Polsce nazwa musi składać się minimum z imienia i nazwiska – w pierwszej kolejności podaje się imię, a następnie nazwisko. Możesz również dodać inne elementy, np. wskazujące na profil działalności czy pseudonim.
- Adres
Nie musisz mieć własnego biura, żeby prowadzić działalność gospodarczą. Prawo dopuszcza jedno albo kilka stałych miejsc, do których posiadasz tytuł prawny np. prawo własności, najmu czy użytkowania. Wielu młodych przedsiębiorców chętnie współpracuje z biurami coworkingowymi czy punktami usługowymi.
- Kod PKD
Czym jest kod PKD? Polska Klasyfikacja Działalności to zbiór rodzajów działalności w Polsce. Podczas wypełniania formalności, zostaniesz poproszony o wskazanie kodu odpowiadającego specyfice Twojej firmy. Musisz wybrać jeden kod główny wskazujący na przeważające przychody oraz kody dodatkowe.
- Forma opodatkowania dochodów
Jako podatnik PIT możesz wybrać spośród trzech form opodatkowania dochodów z działalności – na zasadach ogólnych, według stawki liniowej albo ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Niedawna zmiana przepisów sprawiła, że początkujący przedsiębiorcy nie mogą już korzystać z karty podatkowej.
Zanim zarejestrujesz działalność sprawdź również, czy musisz płacić VAT. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca musi zarejestrować się do VAT chyba, że sprzedaż nie przekroczy 200 tys. w ciągu roku oraz produkty albo usługi zaliczają się do zwolnionych z VAT.
- Sposób prowadzenia księgowości
Jako przedsiębiorca jesteś zobowiązany do prowadzenia księgowości. Masz do wyboru dwie formy – uproszczoną albo pełną.
- Rachunek bankowy
Prowadząc działalność możesz korzystać z prywatnego rachunku pod warunkiem, że należy wyłącznie do Ciebie. Wielu przedsiębiorców decyduje się jednak na otwarcie rachunku firmowego, który ułatwia zarządzanie budżetami. Rachunek bankowy jest niezbędny do rozliczeń między przedsiębiorstwami, np. opłacenia składek ZUS.
- Składki ZUS
Przedsiębiorca musi opłacać składki ZUS na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy oraz ubezpieczenie zdrowotne. Jeżeli dopiero zaczynasz działalność, możesz skorzystać z Ulgi na start, która zwalnia z płacenia składek społecznych, na Fundusz Pracy oraz Fundusz Solidarnościowy.