fbpx

Wszystko, co musisz wiedzieć przed rejestracją działalności w urzędzie

Avatar photo
Masz pomysł na biznes? Zanim zdecydujesz się na rejestrację firmy, zadbaj o przemyślaną strategię działania – poznaj grupę docelową, stwórz biznesplan i zastanów się nad modelem biznesowym. Rejestracja działalności wiąże się również z formalnościami. Co warto wiedzieć przed wizytą w urzędzie?

Forma opodatkowania dochodów, sposób prowadzenie księgowości, nazwa firmy… przed rejestracją warto zastanowić się nad kilkoma ważnymi aspektami funkcjonowania firmy. Ustalenie podstawowych informacji pozwoli uniknąć stresu i chaotycznie podejmowanych decyzji w urzędzie. 

Kiedy zarejestrować działalność? 

Zanim zdecydujesz się na rejestrację upewnij się, że musisz to zrobić. Zgodnie z przepisami działalność gospodarcza rozumiana jest jako zorganizowana działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. 

Sprzedajesz kilka sztuk rękodzieła miesięcznie? A może tworzysz drobne grafiki? Nie musisz rejestrować działalności, jeżeli przychody będą niewielkie. W Polsce możesz zarabiać w ramach działalności nierejestrowanej pod warunkiem, że jesteś osobą fizyczną, a przychody nie przekroczą w żadnym miesiącu 50 proc. minimalnego wynagrodzenia. 

Zarejestruj działalność, jeżeli masz pewność, że miesięczne przychody przekroczą 1505 zł, chcesz utworzyć spółkę albo prowadzić działalność wymagającą koncesji i zezwoleń. Rejestracja odbywa się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – CEIDG. 

Checklista: co musisz wiedzieć przed rejestracją działalności  

Co warto przemyśleć przed rejestracją działalności? 

  1. Nazwa firmy 

Wypełniając formularz zostaniesz poproszony o podanie nazwy firmy. W Polsce nazwa musi składać się minimum z imienia i nazwiska – w pierwszej kolejności podaje się imię, a następnie nazwisko. Możesz również dodać inne elementy, np. wskazujące na profil działalności czy pseudonim. 

  1. Adres 

Nie musisz mieć własnego biura, żeby prowadzić działalność gospodarczą. Prawo dopuszcza jedno albo kilka stałych miejsc, do których posiadasz tytuł prawny np. prawo własności, najmu czy użytkowania. Wielu młodych przedsiębiorców chętnie współpracuje z biurami coworkingowymi czy punktami usługowymi. 

  1. Kod PKD 

Czym jest kod PKD? Polska Klasyfikacja Działalności to zbiór rodzajów działalności w Polsce. Podczas wypełniania formalności, zostaniesz poproszony o wskazanie kodu odpowiadającego specyfice Twojej firmy. Musisz wybrać jeden kod główny wskazujący na przeważające przychody oraz kody dodatkowe. 

  1. Forma opodatkowania dochodów 

Jako podatnik PIT możesz wybrać spośród trzech form opodatkowania dochodów z działalności – na zasadach ogólnych, według stawki liniowej albo ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Niedawna zmiana przepisów sprawiła, że początkujący przedsiębiorcy nie mogą już korzystać z karty podatkowej. 

  1. VAT 

Zanim zarejestrujesz działalność sprawdź również, czy musisz płacić VAT. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca musi zarejestrować się do VAT chyba, że sprzedaż nie przekroczy 200 tys. w ciągu roku oraz produkty albo usługi zaliczają się do zwolnionych z VAT. 

  1. Sposób prowadzenia księgowości 

Jako przedsiębiorca jesteś zobowiązany do prowadzenia księgowości. Masz do wyboru dwie formy – uproszczoną albo pełną. 

  1. Rachunek bankowy 

Prowadząc działalność możesz korzystać z prywatnego rachunku pod warunkiem, że należy wyłącznie do Ciebie. Wielu przedsiębiorców decyduje się jednak na otwarcie rachunku firmowego, który ułatwia zarządzanie budżetami. Rachunek bankowy jest niezbędny do rozliczeń między przedsiębiorstwami, np. opłacenia składek ZUS. 

  1. Składki ZUS 

Przedsiębiorca musi opłacać składki ZUS na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy oraz ubezpieczenie zdrowotne. Jeżeli dopiero zaczynasz działalność, możesz skorzystać z Ulgi na start, która zwalnia z płacenia składek społecznych, na Fundusz Pracy oraz Fundusz Solidarnościowy.

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Nowe technologie i optymalizacja zarządzania nieruchomościami. 5 pytań do Studio Vector

Następny Wpis

Webinar live: Rozwój Golden Eggs Studio i plany na przyszłość

Powiązane wpisy

Jak budować efektywne relacje inwestorskie?

Relacje inwestorskie (investor relations – IR) to jeden z kluczowych elementów wpływających na wizerunek marki wśród obecnych i potencjalnych inwestorów.  Zainteresowanie spółką realnie przekłada się na płynność akcji oraz wycenę. Organizacje mają do wykorzystania kilkanaście narzędzi pozwalających budować efektywną komunikację z akcjonariuszami. Warto pamiętać, że nie ma jednego skutecznego przepisu na długoterminowe relacje. Wybór metod oraz narzędzi zależy od specyfiki organizacji, ale przede wszystkim potrzeb oraz oczekiwań inwestorów.
Avatar photo
Więcej

Jak rekrutować pracowników w IT? 5 praktycznych wskazówek

Branża IT od lat zmaga się z niedoborem pracowników. Specjalistów szukają startupy, firmy technologiczne, e-commerce, a nawet duże organizacje działające na rynku od lat. Potrzeby kompetencyjne zależą od specyfiki działalności. Poszukiwani są nie tylko programiści, ale również osoby nie wykorzystujące kodu, np. project managerowie, UX designerzy czy testerzy. W IT wciąż panuje rynek pracownika, który w połączeniu z deficytem specjalistów sprawia, że skuteczna rekrutacja to sztuka. Doświadczeni eksperci działający na rynku od lat mogą przebierać w ofertach pracy.
Avatar photo
Więcej