fbpx

Wodór jako paliwo przyszłości. Orlen uruchamia pierwsze stacje

Avatar photo
W czterech województwach powstaną stacje z możliwością ładowania wodoru. Inwestycja obejmuje nie tylko same stacje, ale również niezbędną infrastrukturę, taką jak stacjonarne magazyny wodoru. Koncern w projekcie „Hydrogen Eagle” sukcesywnie realizuje swoją strategię wodorową. Jest to część tworzenia polskiej gospodarki wodorowej.

W uchwalonej w 2021 r. Polskiej Strategii Wodorowej rząd deklaruje, że do roku 2030 utworzy co najmniej 5 dolin wodorowych, liczba stacji ładowania wyniesie minimum 32 (do 2025 r.) i zwiększy liczbę autobusów wodorowych do 800-100 tys. Pełna komercjalizacja technologii wodorowej przewidziana jest na lata 2040- 2050.

Projekt wprowadza też przepisy dotyczące eksploatacji, modernizacji i naprawy stacji. Jest to pierwszy akt regulacyjny w sprawie stacji, co przyczyni się do ich rozwoju inwestycji związanych z tą strategią.

Wyrazisty debiutant

Wodór to najpowszechniej występujący pierwiastek we wszechświecie- pojawiające się codziennie słońce składa się w około 75% z wodoru. Podobnie wszechobecna woda i powietrze, które są niezbędne do życia. Pierwszy silnik, którego paliwem był wodór, powstał jeszcze w 1808 r. Wodór ma wiele zalet: jest świetnym nośnikiem energii, a produktem jego spalania jest para wodna. Wady niestety są dosyć istotne: wytworzenie jest energochłonne, a niebezpieczna, wybuchowa mieszanka, jaką tworzy z powietrzem, wymaga nadzwyczajnych środków ostrożności. Szacuje się, że do produkcji kilograma czystego paliwa wodorowego potrzeba od 40 do 70 kWh, co daje ilość paliwa niezbędną do przejechania 100 km. Samochód elektryczny, aby pokonać taką trasę, potrzebuje 20-30 kWh.

W ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych auta napędzane paliwem wodorowym zostały zrównane z pojazdami elektrycznymi z zasilaniem akumulatorowym. Wodór ma pomóc zdekarbonizować transport, przemysł i energetykę i wspierać ideę neutralności klimatycznej.

Pod koniec czerwca 2022 r. w Polsce zarejestrowanych było ok. 124 samochodów z napędem wodorowym. Prócz tego aktywnych było 10 mobilnych stacji tankowania, ale tylko do użytku wewnętrznego firm. Pierwsza mobilna stacja Orlenu powstała już w 2022 r. pod Krakowem na użytek operatora transportu miejskiego.

Źródło: RMF24
Ogromne inwestycje w stacje wodorowe

Orlen uzyskał środki w wysokości 60 mln zł na budowę stacji tankowania wodoru w 6 polskich miastach: Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Pile, Wałbrzychu oraz Warszawie i chce je oddać do użytku do połowy 2025 r. Stacje mają być ogólnodostępne i czynne całą dobę. Paliwo będą mogły tankować samochody osobowe, autobusy oraz pojazdy ciężarowe. Koncern stawia sobie za cel wybudowanie w Europie Centralnej 100 stacji dla tankowania indywidualnego, cargo, publicznego oraz kolejowego. Do 2030 r. Orlen na inwestycje wodorowe przeznaczy środki w wysokości 7,4 mld zł.

Już teraz klienci Orlenu mogą zatankować ekologiczne paliwo w Czechach, na stacji Orlen Benzina w Pradze. Stacja jest w pełni bezobsługowa, dostępna całodobowo i przystosowana do obsługi aut osobowych, ciężarowych i autobusów. Docelowo do 2030 roku spółka Orlen Unipetrol chce udostępnić 28 stacji tankowania wodoru w Czechach.

Orlen zapowiada otwarcie jeszcze dwóch powszechnie dostępnych stacji tankowania w 2023 r. – w Katowicach i w Poznaniu. Kolejne mają powstać w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie, Pile i Wałbrzychu i mają zostać oddane do użytku w 2025 r.

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Trzeba kuć żelazo, póki gorące, czyli o potencjale marketingowym Jeremiego Sochana

Następny Wpis

mObywatel 2.0. Koniec z plastikiem, czas na cyfrowy dowód osobisty

Powiązane wpisy