fbpx

Wirtualna rzeczywistość to nasza przyszłość?

Avatar photo
Jeszcze kilkanaście lat temu nie wyobrażaliśmy sobie, jak dalece idące zmiany w naszym życiu przyniesie postęp technologiczny. Dziś wszystko dąży do tego, żeby być jak najbardziej smart – mamy smartfony, smart telewizory, smart domy. Świat jednak nie stoi w miejscu i szykuje nam kolejną rewolucję – upowszechnienie wirtualnej rzeczywistości.

Virtual reality – co to jest?

Rzeczywistość wirtualna (ang. virtual realityVR) to trójwymiarowy obraz, który został stworzony komputerowo. Dziś technologia pozwala nam stworzyć w ten sposób alternatywny, pełen szczegółów świat – zarówno łączący komputerowe twory i rzeczywistość, jak i całkowicie wirtualny.

Jakie są podstawowe założenia wirtualnej rzeczywistości? Ma sprawiać wrażenie naturalnego świata i wywoływać u odbiorców prawdziwe doznania.

Obecnie najpełniejsze zanurzenie w VR dostarcza system do prezentacji obrazów trójwymiarowych, np. symulatory pojazdów. Wykorzystuje on nie tylko oddziaływanie na zmysł wzroku poprzez ekrany dostarczające obrazy osobno dla każdego oka, ale także pochyla się nad doznaniami słuchowymi dzięki stereofonicznym słuchawkom.

Nie możemy zapomnieć o dotyku – zmyśle, dzięki któremu najczęściej możemy odróżnić rzeczywistość wirtualną od prawdziwej. I z tym współczesna technologia potrafi sobie poradzić. Do tego celu stosowane są specjalne rękawice, joysticki lub przestrzenne myszy. W bardziej zaawansowanych urządzeniach możemy spotkać skafandry, a nawet szkielety zewnętrzne i ruchome platformy.

Wirtualna rzeczywistość to nie tylko rozrywka

VR kojarzy nam się z rozrywką, głównie z grami komputerowymi i przeznaczonymi na konsole. Ma ona jednak dużo więcej zastosowań, które mogą w przyszłości zmienić nasz świat na wielu płaszczyznach.

Już dziś wirtualna rzeczywistość stanowi podstawę wielu specjalistycznych szkoleń. Najczęściej stosuje się ją do treningów symulacyjnych z korzystania z różnego rodzaju urządzeń i maszyn – pojazdów, broni, sprzętu sportowego. Do zalet tego typu szkoleń można zaliczyć niezależność od warunków pogodowych, możliwość ich przeprowadzenia w dowolnej lokalizacji, a przede wszystkim ograniczenie ryzyka strat przy uszkodzeniu sprzętu, niejednokrotnie bardzo wartościowego.

W Stanach Zjednoczonych jednym z prekursorów w obszarze szkoleń z wykorzystaniem VR jest firma InVeris, działająca od 1926 roku w branży strzeleckiej.

Jej najnowszym produktem jest system SRCE (See, Rehearse, Collectively Experience), który służy do skanowania dowolnej przestrzeni i przeprowadzenia w niej ćwiczeń strzeleckich bez konieczności korzystania  z prawdziwej broni różnego rodzaju. Technologia jest chętnie wykorzystywana przez służby mundurowe – żołnierzy, policjantów – oraz przez osoby cywilne.

Wirtualna rehabilitacja jest możliwa

Wirtualna rzeczywistość dostarcza nam przestrzeń nie tylko do szkolenia kierowców, pilotów i żołnierzy. To też nie tylko rozrywka. Już dziś znajduje ona zastosowanie również w branży około medycznej – w szkoleniu lekarzy, a także w rehabilitacji. Tymi pierwszymi zajmuje się m. in. spółka Osso VR z USA. Zapewnia ona szkolenia dla lekarzy i personelu medycznego z właściwie każdej procedury, jaka może być przeprowadzana podczas leczenia.

VR rozwija się oczywiście nie tylko za oceanem. Polski startup Weregolf podbija rynek ze swoim rozwiązaniem do nauki i rehabilitacji golfistów. W tym celu wykorzystuje się specjalistyczny kombinezon.

VR trenuje także umysł

Według raportu PwC „The Effectiveness of Virtual Reality Soft Skills Training in the Enterprise” szkolenia kompetencji miękkich są bardziej skuteczne, jeżeli wykorzystuje się w nich wirtualną rzeczywistość niż te realizowane w tradycyjnej formule e-learningowej lub stacjonarnej. Co więcej, charakteryzuje je także krótszy czas przyswajania nowych umiejętności.

Szkolenia VR sprawdzają się w przypadku kształcenia liderów, handlowców i pracowników działów obsługi klienta. Dzięki nim można trenować na przykład rozmowy z podwładnymi czy kontrahentami, ćwicząc responsywność, komunikatywność, a także pewność siebie.

Potężny potencjał branży VR

Wirtualna rzeczywistość coraz odważniej wkracza do różnych obszarów gospodarki, dlatego nie dziwi, że jej wartość rośnie. Szacuje się, że w 2021 roku rynek ten był warty 4,8 mld dolarów. Już w 2024 roku kwota ta ma się niemalże potroić – do 12 mld dolarów.

W tej chwili rozwiązania VR kierowane są głównie do firm lub osób z nieco zasobniejszym portfelem. Analitycy są zdania, że wartość rynku gwałtownie wzrośnie, gdy na rynku pojawią się gracze oferujący urządzenia przystępne cenowo. W wirtualnej rzeczywistości upatruje się nie tylko szans gospodarczych, ale także mających szerszy wymiar – m. in poprawy stanu zdrowia społeczeństwa dzięki rozwojowi szkoleń dla pracowników medycznych.

Total
30
Shares
Poprzedni wpis

Mój Prąd 4.0. Co warto wiedzieć o nowej edycji?

Następny Wpis

Fotowoltaika 2022. Jak nowa ustawa zmieni branżę fotowoltaiczną w Polsce?

Powiązane wpisy

“Najważniejszy jest pomysł na fabułę”. Rozmowa z Markiem Dembowskim z VeCube Studio

VeCube to dynamicznie rozwijające się studio gamingowe. Specjalizuje się w tworzeniu gier z gatunku horror, przygodowych i survivalowych. Niedługo po zakończeniu kampanii crowdfundingowej, w ramach której pozyskano ponad 1,6 mln złotych, udało nam się porozmawiać z Markiem Dembowskim – liderem zespołu deweloperskiego VeCube, który pełni rolę prezesa spółki oraz głównego programisty.
Avatar photo
Więcej