fbpx

W czym polskie startupy są najlepsze?

Avatar photo
Polski ekosystem startupowy notuje kolejne rekordowe wyniki. Najczęściej wymienia się sukcesy takich spółek jak Booksy, Brainly czy DocPlanner gromadzących szerokie grono użytkowników na całym świecie. Tymczasem polska scena startupowa to duża różnorodność, a dynamiczny rozwój zaliczają również spółki tworzące rozwiązania dla biznesu. W kolejnych zestawieniach podkreśla się m.in. wysoki poziom umiejętności technicznych zespołów. Kapitał ludzki to jedna z najmocniejszych stron polskiego rynku startupowego.

Fundacja Startup Poland przedstawiła kolejną odsłonę raportu „Polskie Startupy”. W badaniach zapytano przedstawicieli startupów m.in. o rodzaj oferowanych usług i produktów, charakter czy model biznesowy.

Aplikacje webowe i oprogramowanie jako usługa

Najwięcej startupów w Polsce oferuje usługi SaaS (39 proc.). Dynamiczny rozwój Internetu oraz nowych technologii sprawił, że model SaaS zyskał popularność na całym świecie. Coraz mniej organizacji korzysta ze starych rozwiązań polegających na wykupieniu licencji albo fizycznym zainstalowaniu oprogramowania na sprzęcie. Model SaaS oferuje wiele korzyści nie tylko dla klienta, ale również firmy tworzącej rozwiązanie. 

Na drugim miejscu znalazły się aplikacje webowe (36 proc.), a podium zamykają aplikacje mobilne (26 proc.) Wysokie pozycje nie są zaskoczeniem. Z roku na rok rośnie udział urządzeń mobilnych wśród ogółu użytkowników. Aplikacje znajdują zastosowanie niemal w każdej dziedzinie – od platform sprzedażowych, przez społecznościowe aż po finansowe czy nawigacyjne. 

17 proc. startupów oferuje hardware, a po 15 proc. consulting oraz produkty cyfrowe tworzone na indywidualne zamówienie. Jedynie 2 proc. wskazało, że dostarcza cyfrowe dobra (gry, filmy, muzyka itd.)

Do kogo startupy kierują swoje produkty? Aż 63 proc. wskazało firmy małe i średnie (do 250 zatrudnionych) (B2B) oraz tyle samo firmy duże i korporacje (pow. 250 zatrudnionych) (B2B). Wysoko znalazły się również osoby indywidualne (B2C) – 36 proc. i klienci instytucjonalni: urzędy, samorządy, szkoły, uczelnie, szpitale – 29 proc. Najmniej startupów, bo 15 proc. wskazało, że zakładaną grupą docelową produktu/usługi są NGOs, organizacje pożytku publicznego itp. (B2B2G). 

W jakim modelu biznesowym działają polskie startupy? Wśród modeli biznesowych dominuje B2B enterprise (38 proc.). Na drugim miejscu znalazł się B2B small business (26 proc.), a trzecim – marketplace (13 proc.)

Charakter produktu ma znaczenie

W jaki sposób spółki opisują swój produkt? Aż 21 proc. wybrało Artificial Intelligence i Machine Learning, 14  proc. produktywność i  zarządzanie, 13 proc. analitykę – research tools, business intelligence, 12 proc. HRtech i  HR tools, medtech, 10 proc.  usługi finansowe – fintech lub insurtech oraz Big Data. Polskie spółki działają w różnych branżach oferując produkty dopasowane do konkretnych klientów. 

W modelach przychodu wśród polskich startupów przeważa sprzedaż (np. treści i reklam, produktów, usług), którą wskazało 69 proc. ankietowanych. Następnie znalazło się licencjonowanie (np. technologii, praw) – 39 proc. oraz pośrednictwo biznesowe – 14 proc.

Lista polskich startupów, które odniosły globalny sukces jest coraz dłuższa. Większość zestawień wciąż otwiera Booksy, czyli światowy lider na rynku platform do rezerwacji wizyt online w salonach z branży zdrowia i urody. Booksy to strona internetowa i aplikacja mobilna działająca na ponad 80 rynkach. Chociaż powstała w USA, założycielami są Polacy – Stefan Batory i Konrad Howard. Obok Booksy wymienia się Brainly – największą na świecie platformę działająca na rynku edukacji online oraz DocPlanner czyli właściciela serwisu ZnanyLekarz.pl. portalu łączącego pacjentów z lekarzami i umożliwiającego rejestrację online na wizytę w prywatnej placówce medycznej. Coraz więcej mówi się o m.in. SunRoof polsko-szwedzkim startupie działającym w branży OZE czy Ramp zajmującym się globalną infrastrukturą płatniczą dla kryptowalut.

Przeczytaj także: Rynek venture capital w 2022 roku. Sytuacja bez zmian, ale nie ma powodu do obaw

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Pracownicy wracają do biur? Nowe wyniki badań

Następny Wpis

Spółka gamingowa VeCube zapowiada start emisji udziałów i umożliwia wcześniejszy zapis z bonusami

Powiązane wpisy

Dlaczego startupy upadają? 5 popularnych przyczyn

Prowadzenie biznesu wiąże się z niepewnością. W przypadku startupów ryzyko niepowodzenia rośnie. Wdrażanie innowacyjnego produkt czy usługi wiąże się z możliwością popełniania błędów przez założycieli, ale również ryzykiem związanym z czynnikami zewnętrznymi. Niektórych błędów można jednak uniknąć. Jakie są najpopularniejsze przyczyny upadku startupów?
Avatar photo
Więcej