fbpx

Pierwsza rozmowa z funduszem venture capital – na co zwrócić uwagę?

Avatar photo
Pierwsze rozmowy z funduszami venture capital często przebiegają według podobnego schematu. Inwestorzy chcą poznać nie tylko konkretne dane liczbowe, ale również zespół realizujący projekt. W procesie decyzyjnym duże znaczenie ma zaangażowanie i znajomość własnego biznesu. Nawet projekt o widocznym potencjale rynkowym nie ma pewności, że otrzyma propozycje współpracy, jeżeli founder nie wykazuje pożądanych cech i zachowań.

Fundusze nie szukają osób i spółek, którym będą delegować konkretne zadania. Relacje pomiędzy funduszem a startupem przypominają zależności partnerskie. Inwestorzy współpracują z founderem i zespołem udzielając wiedzy merytorycznej oraz wsparcia finansowego. Startup musi wykazać się inicjatywą oraz zaangażowaniem od pierwszego spotkania. Founder powinien pokazać, że zna biznes i branżę od A do Z, a przedstawiony pomysł ma rzeczywiste szanse powodzenia. Wsparcie funduszu jest niezbędne do szybszej realizacji projektu oraz osiągnięcia efektu skali i zajęcia pozycji lidera. 

Pitch deck, czyli wstęp do rozmowy 

Pitch deck ma przekonać inwestorów do zaangażowania kapitału w pomysł. Odpowiednio przygotowany przedstawia kluczowe informacje o spółce. Każdy pitch deck wygląda nieco inaczej odpowiadając specyfice firmy i projektowi. Istnieje jednak kilka elementów, które zawsze warto wziąć pod uwagę, m.in. problem, który rozwiązuje produkt, grupa docelowa, model biznesowy czy konkurencja. Potwierdzone i rzetelne dane na temat potencjału i dynamiki rynku, konkurencji oraz oferowanego rozwiązania mogą przekonać inwestorów do zaangażowania kapitału. 

Członek funduszu zapoznaje się pitch deckiem i określa, czy biznes wpasowuje się w realizowaną strategię inwestycyjną. Jeżeli spółka spełnia kryteria, przedstawiciele zostają zaproszeni na pierwszą rozmowę. Doświadczone fundusze działające na rynku od kilku lat oraz posiadające rozbudowane portfolio projektów angażują się średnio w 1-2 proc. przesłanych zgłoszeń. 

Pierwsza rozmowa z funduszem 

Dobry founder inspiruje, zaraża energią i wyznacza kierunki rozwoju firmy. Pierwsza rozmowa w dużej mierze opiera się na umiejętnościach założyciela, który nie tylko wyznacza planh rozwoju, ale pełni również rolę handlowca i sprzedawcy. Większość inwestorów zwraca uwagę, że jeżeli nie jest w stanie zarazić ich do pomysłu, nie będzie również potrafił sprzedać produktu docelowym klientom. 

Funder powinien wykazać się umiejętnością wyznaczenia kolejnych kroków, inspirować i rozpoznawać talenty członków zespołu. Równocześnie musi reagować na zmiany i wdrażać nowe plany rozwoju. Inwestorzy doceniają doświadczenie w pracy albo prowadzeniu startupu. Wiele lat przepracowanych w dużej firmie czy międzynarodowej korporacji nie świadczy o tym, że osoba odnajdzie się w dynamicznym środowisku startupu. 

Do rozmowy z funduszem należy się przygotować. Founder musi pokazać, że oprócz zaangażowania i chęci rozwoju ma również szeroką wiedzę o produkcie i rynku. Część założycieli udziela podczas rozmowy mało konkretnych odpowiedzi wychodząc z założenia, że wszystkie dane znajdują się w pitch decku i nie ma sensu ich powtarzać. Niektórzy nie są w stanie przytoczyć podstawowych wyników czy prognoz finansowych. Tymczasem inwestorzy szukają punktów zaczepienia do zdobycia większej ilości informacji oraz rozwinięcia interesujących ich zagadnień.

Przed rozmową warto ponownie przeanalizować cały pomysł i znaleźć słabe strony. Podczas spotkania z pewnością nie wszystkie pytania będą wygodne i proste w odpowiedzi. Founder musi przygotować się na to, że zasadność rozwiązania, modelu biznesowego czy technologii zostanie podważona. Do rozmowy w funduszem można przygotować się na zasadzie nieco podobnej do ubiegania się o pracę. Pitch deck to CV zawierające podsumowanie najważniejszych informacji, ale to rozmowa rekrutacyjna ma duże znaczenie. Rekruter zawsze zapyta o  doświadczenie i obowiązki na poprzednim stanowisku, a inwestor o model biznesowy, konkurencję, rynek, zespół czy plany rozwoju. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Analiza konkurencji SEO krok po kroku

Następny Wpis

Czas na złotą erę streamingu? 3 kierunki rozwoju branży gamingowej

Powiązane wpisy

Wpływ AI na działalność firm

Jednym z najważniejszych trendów w dzisiejszej gospodarce jest rozwój technologii, a zwłaszcza tej związanej ze sztuczną inteligencją (AI). Początkowo stanowiący jedynie naukowy eksperyment, AI przekształciło się w potężne narzędzie biznesowe, zdolne do zrewolucjonizowania sposobu funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw we współczesnym świecie.
Avatar photo
Więcej
lider

Jak być dobrym liderem i dlaczego warto?

Dobry lider inspiruje, zaraża energią i wyznacza kierunki rozwoju firmy. Dobrą praktyką w startupie jest nie opieranie całej działalności na jednej osobie - founderze. Styl zarządzania lider-lider pozwala realizować założone cele i mierzyć dużo wyżej.
Avatar photo
Więcej

W jaki sposób AI może pomóc w e-commerce?

Na rynku dostępnych jest coraz więcej rozwiązań AI odpowiadających różnym potrzebom odbiorców. Sztuczna inteligencja zmienia e-commerce nie tylko z perspektywy właścicieli platform, ale również klientów. Część narzędzi oraz rozwiązań na stałe wpisała się w codzienność w branży, np. chatboty czy retargeting. Obecnie o sukcesie biznesu świadczy m.in. umiejętność dopasowania się do zmiennego otoczenia. Jednym z obszarów wymagających uwagi w branży e-commerce jest rozwój nowych technologii. Konkurencyjny rynek wymaga szybkiego reagowania na trendy i zmiany potrzeb oraz wymagań klientów.
Avatar photo
Więcej