Rynek polskich gier komputerowych. Jak branża wypada na tle zachodniej konkurencji?

Branża gier na świecie rozwija się w imponującym tempie, obecnie deklasując muzyczną i filmową. Jaki udział ma w tym Polska i co wyróżnia rodzimych graczy? Przedstawiamy polski gaming.

Światowy rynek gier przebył drugą drogę, zaczynając od niszowej gałęzi, a przybierając obecnie postać potężnego biznesu i ważnego elementu masowej kultury. Skala jego przychodów najlepiej jest ukazana w porównaniu z branżą filmową i muzyczną. Według rynkowych statystyk, w 2021 roku światowy rynek gamingowy osiągnął wartość niemal 176 mld USD, co w porównaniu do 20 mld USD wygenerowanego przez branżę muzyczną prezentuje się imponująco. Przychody z gier kilkukrotnie przekroczyły zsumowaną wartość rynku filmowego i muzycznego.

Gdzie plasuje się Polska?

W 2020 roku udział Polski w światowym rynku gier wyniósł zaledwie 0,38%, co dodatkowo stanowi spadek w porównaniu do wcześniejszych lat. W 2015 roku udział Polski w światowym rynku gier wyniósł 0,6%, co uhonorowało Polskę na miejscu 23 w światowym rynku gier. Szacunkowo dynamika wzrostu tego segmentu rynkowego będzie niższa w porównaniu do reszty świata. Wszystko za sprawą dynamicznego rozwoju gamingu w Azji oraz ogólnego wzrostu przychodów generowanych przez gry na urządzenia mobilne, w których Polska się nie specjalizuje.

Platformy

Najpopularniejszą platformą sprzętową, na którą są tworzone gry przez polskie firmy, jest PC, która stanowi aż 84%. Następne w kolejności są segmenty mobilne, co oznacza, że ponad połowa podmiotów przygotowuje gry na urządzenia z Androidem oraz iOS-em. Zaskakującym wynikiem może pochwalić się hybrydowa konsola Nintendo Switch, na którą 45% polskich studiów gamingowych kieruje swoje gry.

Jak wypadają polscy gracze?

Wobec wspomnianych nie dziwi zatem, że gracze z Polski najchętniej sięgają po gry wydawane na PC, co z kolei czyni ich wyjątkowymi w porównaniu do kolegów z Zachodu czy Azji. Oszacowano, że wartość polskiego segmentu gier na komputery PC wyniosła w 2018 roku 220 mln USD. Jest to równoznaczne z 38% całego polskiego rynku gier. Drugie miejsce zajęły platformy mobilne, których wartość wyniosła 201 mln USD, czyli 35%. Na końcu tego rankingu uplasował się segment konsolowy z wartością 158 mln USD – 27%.

Rozwój rynku gamingowego w pandemii

Badania przeprowadzone przez „Polish Gamers Research” wykazały, że w trakcie lockdownu spowodowanego pandemią koronawirusa zanotowano zwiększone zainteresowanie grami. W niniejszej sytuacji nie powinien stanowić zaskoczenia fakt, że przymusowy pobyt w domu niejako zmusił nas do szukania nowych, wirtualnych form rozrywki, a gry wypełniły tę lukę. 31% badanych dorosłych graczy stwierdziło, że grają częściej niż zwykle. Ten trend jest obserwowany nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach na całym świecie.

Warszawa siedzibą gamingu

Zdecydowana większość przebadanych firm ma swoją siedzibę w województwie mazowieckim, a dokładniej w Warszawie. Pomimo że to Warszawa wiedzie prym na gamingowej mapie Polski, w ujęciu geograficznym przedsiębiorstwa związane z grami są mocniej reprezentowane na południu kraju. Czynniki wpływające na takie rozmieszczenie mogą być różne. Oczywiście ma na to wpływ przede wszystkim liczba ludzi w dużych aglomeracjach, bliskość uczelni, dostęp do dobrej sieci oraz infrastruktury i łatwość pozyskiwania pracowników. W najnowszym badaniu zyskały województwa lubelskie i dolnośląskie.

Popularny język polski

Język polski to średnio dziesiąty najpopularniejszy język do wyboru w grach wideo. Oznacza to, że gonimy Japonię, a wyprzedziliśmy już Koreę. Obecnie aż 37% nowych gier na Steam oferuje polską wersję językową, a te liczby mają tylko rosnąć. Według giełdowych obliczeń, w 2022 roku polski segment gamingowy ma osiągnąć wartość powyżej miliarda dolarów, zwiększając tym samym znaczenie w oczach światowych wydawców.

Ranking krajów

Pod względem wysokości przychodów ze sprzedaży gier sytuacją wygląda następująco:

  • Chiny – 24,27 mld USD
  • USA – 23,46 mld USD
  • Japonia – 12,43 mld USD
  • Niemcy – 4,09 mld USD
  • Korea Płd. – 4,05 mld USD
  • Wielka Brytania – 3,94 mld USD
  • Francja – 2,77 mld USD
  • Kanada – 1,84 mld USD
  • Hiszpania – 1,78 mld USD
  • Włochy – 1,72 mld USD

  • Polska – 0,43 mld USD

Rynek gier wideo charakteryzuje się spektakularnym wzrostem oraz zmiennością – widoczne zmiany dokonują się nawet w ciągu jednego roku. Wygląda na to, że Polska małymi krokami próbuje dogonić globalnych konkurentów.

Total
2
Shares
Poprzedni wpis

Likwidacja WIBOR? Kredytobiorców czekają zmiany wysokości rat

Następny Wpis

Budowanie zespołu programistów w projektach IT

Powiązane wpisy

Ucieczka od rzeczywistości czy rozrywka dla każdego? Symulatory coraz popularniejsze

Lockdown i kwarantanna zamknęły nas na wiele dni, a nawet tygodni w domach. Co robić, kiedy nadrobiliśmy już wszystkie książkowe i serialowe zaległości? Wiele osób zaczęło szukać rozrywki w wirtualnej rzeczywistości. Jedną z kategorii, która zyskuje coraz większą popularność są symulatory. Rozwiąż zagadkę katastrofy lotniczej, kieruj elektrownią jądrową albo… poprowadź destylarnię whiskey. Dlaczego chętnie sięgamy po gry symulacyjne?
Więcej

Zarobki w IT. 5 najlepiej opłacanych stanowisk w branży

W 2021 roku zapotrzebowanie na pracowników IT ponownie wzrosło. Przyspieszenie procesu digitalizacji i cyfrowej transformacji sprawiło, że firmy musiały zmierzyć się z nowymi wymaganiami. Raport No Fluff Jobs wskazuje, że w każdym miesiącu 2021 roku obserwowano nawet 3 razy więcej nowych ofert niż w analogicznym okresie w roku poprzednim. Którzy specjaliści mogli liczyć na najwyższe wynagrodzenia?
Więcej

Gra w ZIELONE – CZERWONE? NIEBIESKIE!

SZACH MACH #3: Wojna konsol - spopularyzowana (nieoficjalna) nazwa rywalizacji pomiędzy firmami Sony (określani, jako Niebiescy) oraz Microsoft (Zieloni) w sektorze Game Dev. Wynika to z faktu, iż w każdej generacji gdzie owe firmy rywalizują, wypuszczają swoje konsole w podobnym czasie. Warto zaznaczyć, że Nintendo (Czerwoni) nie bywają wymieniani w tym kontekście. Wynika to z odmienności fanbase’u firmy oraz wypuszczania konsol w odrębnych terminach niż Zieloni czy Niebiescy.
Więcej
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA