Metaverse, innowacje i konkurencyjność w branży gier. Główne motory napędowe gamingu

Eksperci szacują, że w wynikach za 2022 r. dla sektora gamingu prawdopodobnie można będzie zauważyć spadek w porównaniu do roku ubiegłego. Niewielkie spowolnienie nie wpłynie jednak na realizację globalnego celu założonego na 2025 r., jakim jest 211 mld dolarów. W Polsce po gry sięga nawet 20 mln odbiorców, jak podaje raport The Game Industry of Poland 2021. Jakie są najważniejsze motywatory, które w najbliższych latach będą kształtować gaming?
Attractive young woman with headphones speaking to an online player with a microphone while playing and live streaming her video game in in a gaming computer

W 2021 roku przychody z gier komputerowych wyniosły ponad 193 mld dolarów. Z danych przedstawionych przez S&P Global Market Intelligence i analizy EY w badaniu What’s possible for the gaming industry in the next dimension? wynika również, że w latach 2016-2021 skumulowany roczny wskaźnik wzrostu sektora wyniósł 15,6 proc. Chwilowy zastój w 2022 roku wywołany był powrotem do rzeczywistości sprzed pandemii, ale również opóźnieniami i niedoborami materiałów.  Analitycy podkreślają, że trudno będzie przebić wyniki z dwóch pandemicznych lat. Mimo to gaming wciąż ma się dobrze, a kolejne projekty biją nowe rekordy. 

Motory napędowe gamingu

Branża gier rozwija się z roku na rok. Jedną z kluczowych zmian wpływających na szybszy rozwój jest zmiana profilu gracza. Z raportu przygotowanego przez DFC Intelligence wynika, że w 2020 r. blisko 40% ludzi na świecie grało w gry. Ponad 3 mld osób tworzy konsumencki międzynarodowy rynek gier. Szacuje się, że w Polsce mamy nawet 20 mln graczy, z czego ponad 80 proc. to osoby dorosłe, a prawie połowę stanowią kobiety.

Zmieniają się również nawyki i narzędzia wykorzystywane do grania. Według danych S&P Global Market Intelligence i analizy EY ponad połowa przychodów wygenerowanych do 2025 roku ma pochodzić z urządzeń przenośnych. Wśród wszystkich platform dominują gry mobilne, po które sięgało 50 proc. graczy w Polsce w 2020 roku, jak podaje Newzoo. Na drugim miejscu znalazły się tytuły na PC i gry w mediach społecznościowych (31 proc.), następnie gry w przeglądarce (24 proc.) i konsole (22 proc.) W kolejnych lat znaczenie gier na przenośnych urządzeń wciąż będzie rosło.

Duże znaczenie mają również zmiany technologiczne. Powstają coraz wydajniejsze procesory, wyższej jakości grafika, a doświadczenia graczy są na poziomie często nieporównywalnie lepszym niż w latach ubiegłych. Nowoczesne technologie pozwalają stworzyć wirtualną rzeczywistość zbliżoną do świata realnego. Użytkownicy mają szansę na rozbudowane interakcje, wymianę treści czy współpracę. Metawersum to coraz częściej miejsce do sprzedaży online i kampanii marketingowych. Użytkownicy posiadają własne portfele kryptowalutowe, a także odbywają się transakcje tokenów NFT. Przybierają wizerunki awatarów, które mogą być dowolną postacią. W metawersum jedynym ograniczeniem jest dostępna technologia i wyobraźnia użytkownika.

Coraz większą popularnością cieszy się streaming. Dane przedstawione w raporcie Newzoo podają, że wartość streamingu ma wynieść nawet 6,53 mld dolarów do 2024 roku. Rozwiązanie gier w chmurze testuje obecnie Microsoft (Xbox Game Pass) czy Sony (PlayStation Plus). W tworzenie interaktywnych fabuł angażuje się również Netflix – do końca 2022 roku ma pojawić się nawet 50 produkcji w ramach Netflix Games. Produkty amerykańskiego giganta mają bardziej przypominać serial z interaktywni motywami niż grę w klasycznym rozumieniu.

Konkurencyjność rozwija branżę gier 

Gaming wiąże się z dużą konkurencyjnością na rynku. Szybki rozwój technologii sprawia, że powstaje coraz więcej wysokiej jakości produktów, a specjaliści wyróżniają się znaczącymi kompetencjami. W branży gier przetrwają firmy, które tworzą nie tylko wciągające fabuły czy dostarczają niepowtarzalny design. Niezbędny element sukcesu to zdolność wykazania się umiejętnościami biznesowymi – operacyjnymi, marketingowymi czy finansowymi. W obecnych realiach rynkowych liczy się również innowacyjności. Z danych wynika, że aż 83 proc. członków branży twierdzi, że w gamingu panuje presja ciągłego rozwoju oraz innowacyjności przejawiającej się w projektowaniu nowych doświadczeń dla graczy. 

Organizacje często wykorzystują fuzje i przejęcia, które pozwalają na większą innowacyjności poprzez pozyskiwanie nie tylko produktów, ale również technologii, licencji czy ludzi

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Kodeks pracy 2023. Jakie zmiany czekają pracowników w nowym roku?

Następny Wpis

5 narzędzi marketing automation, które warto znać

Powiązane wpisy
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA