ESOP. Jak stworzyć skuteczny system motywacji pracowników?

ESOP, czyli program opcyjny to jeden ze sposobów budowania lojalności i motywacji wśród pracowników. Przemyślany program pozwala zatrzymać najlepszych oraz czerpać długoterminowe korzyści z sukcesów organizacji. O czym warto pamiętać tworząc Employee Stock Option Plan? Jak przedstawiać program pracownikom i zachęcić do udziału?

Różnorodność systemów motywacyjnych sprawia, że firmy mogą wybierać programy dopasowane do specyfiki działalności oraz kultury organizacyjnej. Skutecznie zaprojektowane nowoczesne formy wynagradzania pozwalają osiągać cele oraz realizować wzrosty wyników biznesowych. Minimalizują również ryzyko utraty wartościowych pracowników. 

Czym jest Employee Stock Option Plan?

Employee Stock Option Plan (ESOP) to program, który polega na przyznawaniu pracownikom udziałów w firmie w zamian za spełnienie określonych warunków. Udziały stanowią formę nagrody za realizację celów i wkład w rozwój organizacji. Program buduje lojalność w pracownikach poprzez uczucie współtworzenia firmy, pozwala zatrzymać najlepszych i motywuje do dalszej pracy. Może dotyczyć wszystkich pracowników – zarówno zatrudnionych na umowę o pracę, jak i współpracujących w ramach kontraktów B2B. Organizacje włączają do programu również partnerów czy doradców. 

ESOP dużą popularnością cieszy się wśród startupów technologicznych, ale również w software housach. Młode firmy często rekompensują wynagrodzenia nieco niższe niż stawki rynkowe możliwością otrzymania udziałów w przyszłym sukcesie biznesowym. Program pozwala również zatrzymać pracowników na dłużej w konkurencyjnej branży nowych technologii.

Dobry program opcyjny jest nie tylko prawidłowo zaprojektowany, ale także komunikowany. W spełnieniu celów niezbędne jest zrozumienie przez pracowników zasad przyznawania udziałów oraz korzyści płynących z ich posiadania. 

Określenie klifów w programie 

Jednym z najważniejszych punktów ESOP są klify, czyli okresy określające częstotliwość możliwości nabywania opcji. Należy również pamiętać o okresie przyznawania udziałów tzn. długości stażu pracownika w firmie, który uprawnia do otrzymania udziałów. 

W startupach przyjmuje się najczęściej, że na etapie seed oraz rundy A pracownik powinien przepracować minimum 4 lata. Natomiast klify przyjmuje się w perspektywie miesięcznej oraz rocznej. Wybór częstotliwości zależy od indywidualnych oczekiwań i zasad panujących w organizacji. Popularną praktyką jest roczny klif przyznawania udziałów z założeniem, że pracownik otrzymuje część uprawnień. 

ESOP a zbywanie akcji 

Co zrobić, kiedy pracownik chce zbyć akcje organizacji? W zasadach programu opcyjnego należy zawrzeć  warunki zbywania akcji. Najczęściej pracowników dotyczą takie same zasady jak założycieli. Udziałowców obejmuje również prawo przyciągnięcia (drag along), czyli zobowiązanie do sprzedaży wraz z udziałowcami, którzy posiadają większość oraz prawo przyłączenia (tag along) – przyłączenie się do sprzedaży na takich samych warunkach jak reszta. 

Kim jest Good leaver i bad leaver? 

Good Leaver to pracownik, który odchodzi z firmy albo z którym nie została przedłużona umowa. Zachowuje nabyte udziały w ramach warunków klifu. Odrębnym przypadkiem jest śmierć pracownika i związane z tym postępowania spadkowe. 

Bad leaver to pracownik, który nie dotrzymał warunków umowy. Wśród popularnych przykładów łamania założeń wymienia się m.in. kradzież aktywów czy niedotrzymanie zakazu konkurencji. Zazwyczaj bad leaver traci wszystkie udziały. 

Jak stworzyć program? 

Dobry ESOP jest dopasowany do specyfiki organizacji. Nie ma schematu i formuł postępowania, które sprawdzą się w każdej firmie. Decydując się na wdrożenie programu warto skontaktować się z prawnikiem specjalizującym się w prawie korporacyjnym. O czym jeszcze warto pamiętać? 

Należy określić wielkość udziałów przekazanych do programu. Eksperci zalecają, że na etapie Seed warto przeznaczyć do 20 proc. Spółka musi również określić, ile udziałów przekaże jednemu pracownikowi. Liczbę akcji należy dopasować do stażu pracy, rodzaju stanowiska czy ryzyka odejścia z organizacji. 

Total
1
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni wpis

SXO – czym jest i dlaczego warto wdrożyć w firmie?

Następny Wpis

50 proc. energii z OZE. Nowy rekord na rynku

Powiązane wpisy

Ucieczka od rzeczywistości czy rozrywka dla każdego? Symulatory coraz popularniejsze

Lockdown i kwarantanna zamknęły nas na wiele dni, a nawet tygodni w domach. Co robić, kiedy nadrobiliśmy już wszystkie książkowe i serialowe zaległości? Wiele osób zaczęło szukać rozrywki w wirtualnej rzeczywistości. Jedną z kategorii, która zyskuje coraz większą popularność są symulatory. Rozwiąż zagadkę katastrofy lotniczej, kieruj elektrownią jądrową albo… poprowadź destylarnię whiskey. Dlaczego chętnie sięgamy po gry symulacyjne?
Więcej

SXO – czym jest i dlaczego warto wdrożyć w firmie?

Kompleksowe podejście do marketingu w sieci to obecnie punkt obowiązkowy w strategiach działania nie tylko sklepów internetowych, ale firm funkcjonujących niemal w każdej branży. Coraz więcej ekspertów zwraca uwagę na korzyści płynące z wykorzystania SEO i UX. Pozycjonowanie w wyszukiwarkach w połączeniu z doświadczeniami i wrażeniami użytkowników pozwala osiągać lepsze wyniki, maksymalizować cele i zyski.
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA