Cyfrowa transformacja. Jak wygląda w Polsce i na świecie?

Cyfrowa transformacja wkracza w kolejne branże – od finansów przez edukację aż po energetykę. Pandemia uświadomiła przedsiębiorcom na całym świecie jak dużą rolę odgrywają nowoczesne rozwiązania technologiczne. Dostęp do chmury i zdalnego przetwarzania danych to obecnie priorytet w cyfrowych procesach w wielu firmach.

Pandemia udowodniła, że praca zdalna może być skuteczna, a często okazuje się również niezbędna. O konieczności cyfrowej transformacji przekonały się organizacje na każdym etapie rozwoju, różnej wielkości, strukturze czy branży. W jaki sposób nowoczesne rozwiązania wdrażają firmy w Polsce i na świecie? Na co warto zwrócić uwagę?

Postęp cyfrowej transformacji w Polsce 

Z danych przedstawionych w raporcie Inwestycje IT w kierunku rozwoju polskich firm w latach 2021–2022 zrealizowanym przez Computerworld na zlecenie Polcomu i Intela wynika, że aż 93 proc. polskich firm działa obecnie w zakresie transformacji cyfrowej. Grupę stanowią przede wszystkim duże organizacje. 30 proc. przedsiębiorstw skupia się na zmianach w zakresie większości procesów, a 24 proc. przyznaje, że wprowadza cyfrowe rozwiązania wyłącznie w niektórych obszarach. 

W transformacji cyfrowej największą rolę odgrywają działy IT. Zadaniem specjalistów jest nie tylko utrzymanie systemów i narzędzi, ale również przyspieszenie transformacji poprzez wprowadzanie nowych rozwiązań. Ważne zadanie to również zabezpieczenie danych m.in. poprzez wysokiej jakości centra przetwarzania oraz infrastrukturę sieciową. 

Chmura zmieni oblicze gospodarki?

Chmura obliczeniowa coraz odważniej wkracza do polskich przedsiębiorstw. Wielu ekspertów prognozuje kolejny przełom w ramach technologii informacyjnej. Wdrożenie rozwiązania w większości firm i instytucji może przynieść korzyści dla całej gospodarki. Dane przedstawione w raporcie Chmura 2030. Jak wykorzystać jej potencjał i przyspieszyć wzrost w Polsce McKinsey & Company wskazują, że wzrost popularności chmury przełoży się na zwiększenie PKB nawet o 4 proc. 

W 2021 roku z chmury korzystało niemal 29 proc. firm w Polsce – wskazują dane GUS. Aż 70 proc. grupy stanowią przedsiębiorstwa zatrudniające minimum 250 pracowników. Wśród korzyści płynących z wdrożenia chmury dominują przekonania na temat przyspieszenia zmian technologicznych, skrócenia czasu projektów oraz procesów wprowadzania nowych produktów, a także poprawy efektywności firmy w zakresie kosztów działalności. Duża zaleta to również energooszczędność. Rozwiązania chmurowe wyróżniają się często mniejszym zużyciem energii oraz kosztami użytkowania. 

Jak wygląda sytuacja na świecie? Dane przedstawione przez IDC wskazują, że w 2021 roku wydatki na chmury obliczeniowe wniosły niemal 74 mld dol. na świecie. Zanotowano 8,8 proc. wzrost w skali roku. Eksperci zwrócili uwagę, że jedną czwartą wydatków poniesiono tylko w ostatnim kwartale roku. IDC szacuje, że do końca 2022 roku wydatki wyniosą 90 mld dol. 

Kolejne kroki na drodze rozwoju

Wysoki poziom cyfryzacji osiągnęły już w Polsce branże takie jak bankowość, finanse czy media. Wśród przykładów transformacji cyfrowej można wymienić m.in. narzędzia wykorzystywane w procesie rekrutacji zwiększające obiektywizm procesu, zdalny dostęp do usług bankowych czy wykorzystanie sztucznej inteligencji w opiece medycznej nad pacjentami. 

Cyfrowa transformacja zapewni kolejny boom w wielu branżach. Przykładem może być logistyka. Jak wskazuje Ryszard Hordyński dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska branża potrzebuje cyfryzacji, która zapewni synchronizację m.in. stanów magazynowych u różnych producentów. Infrastruktura chmurowa odegra również dużą rolę m.in. w górnictwie poprawiając efektywność, ale przede wszystkim bezpieczeństwo, a także energetyce oferując zdalnie zarządzanie sieci. 

Co powstrzymuje cyfrową transformację? 

Z badań przeprowadzonych przez McKinsey, ale także Harvard Business Review wynika, że aż 70 proc. działań związanych z transformacją cyfrową oraz biznesową nie kończy się sukcesem. Wśród przyczyn niepowodzeń dominuje brak planowania, słaba komunikacja w organizacji oraz brak skutecznej strategii wprowadzania zmian. Dużą rolę odgrywa również czynnik ludzki. Managerowie i pracownicy wykazują niechęć do zmian w obszarach ich działalności.

Wprowadzając nowe rozwiązania należy więc zwrócić uwagę nie tylko na bezpieczeństwo i skuteczność, ale również czynnik ludzki. Niezbędna jest edukacja, budowanie świadomości oraz komunikacja na każdym etapie wdrażanych zmian. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Jak obniżyć koszty prowadzenia biznesu? 5 sposobów na obniżenie kosztów działalności

Następny Wpis

Gaz taniał w Europie. Eksplozja w USA zatrzymała spadek

Powiązane wpisy

Wirtualna rzeczywistość wkracza do realu

Świeżo po publikacji raportu finansowego Facebooka wielu inwestorów i użytkowników zastanawia się, czy to początek końca największej platformy społecznościowej na świecie. Mark Zuckerberg nie składa jednak broni. Już jakiś czas temu zapowiedział plany podboju metawersum, wyrazem czego była zmiana nazwy jego spółki na Meta.
Więcej

Przemysł 4.0 – czym jest i jakie korzyści zapewni?

Przemysł 4.0, czyli czwarta rewolucja przemysłowa staje się rzeczywistością. Transformacja cyfrowa dotyka różnych obszarów funkcjonowania przedsiębiorstw w tym również aspektów produkcyjnych, a także organizacyjnych. Nowe technologie w przemyśle to szereg korzyści dotyczących produkcji, relacji z klientami czy konkurencyjności. Globalna cyfryzacja zmienia metody produkcji pozwalając na lepsze dopasowanie do oczekiwań nabywców. Zmieniają się rynki oraz sposoby prowadzenia działalności.
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA