fbpx

Startupy – przykłady polskich spółek, które odniosły globalny sukces

Avatar photo

Rosnąca wartość spółki, tysiące zadowolonych klientów i międzynarodowy sukces … polskie startupy tworzą produkty rozpoznawalne na całym świecie zdobywając globalny rynek. Dynamiczny rozwój umożliwia m.in. finansowanie działalności z zewnętrznych źródeł. Wyłącznie w 2020 r. fundusze venture capital zainwestowały ponad 2,1 mld zł w polskie spółki. Które startupy wykorzystały szansę i odniosły sukces na globalnym rynku? 

  1. Booksy 

Światowy lider na rynku platform do rezerwacji wizyt online w salonach z branży zdrowia i urody. Booksy to strona internetowa i aplikacja mobilna działająca na ponad 80 rynkach. Posiada biura w Europie (Polska, Wielka Brytania, Hiszpana), także Ameryce Południowej (Brazylia) i Afryce (RPA). 

Startup powstał w 2013 r. w Stanach Zjednoczonych. Stefan Batory i Konrad Howard postawili na globalną ekspansję od początku istnienia platformy. Wierzyli, że zdobycie popularności w USA ułatwi wejście na kolejne rynki. Nie mylili się. Obecnie z Booksy korzysta ponad 13 mln użytkowników na całym świecie. 

Platforma współpracuje m.in. z Facebookiem, Instagramem czy Google. W 2020 r. nawiązano partnerstwo ze spółkami działającymi w sektorze e-commerce (x-kom), finansów (Bank BNP Paribas, Alior Bank, Bank Credit Agricole), a także z branży telekomunikacyjnej (Play). 

Platforma pozyskała od inwestorów łącznie prawie 120 mln dol. 

  1. Brainly

Największa na świecie platforma działająca na rynku edukacji online. Brainly łączy uczniów szukających pomocy w danym zagadnieniu z uczniami znającymi rozwiązanie. Pomagając użytkownicy otrzymują punkty, które mogą wymienić na zadanie pytania. 

Michał Borkowski, Łukasz Haluch i Tomasz Kraus założyli portal w 2009 roku. Przez 8 lat serwis funkcjonował pod nazwą zadane.pl. Po roku działania odnotowano około 1 mln użytkowników w Polsce. Obecnie Brainly zrzesza ponad 100 mln uczniów i rodziców z 35 krajów. Portal posiada biuro w Krakowie, Nowym Jorku i Barcelonie. 

We wszystkich rundach finansowania portal pozyskał około 150 mln dol. 

  1. DocPlanner

DocPlanner to właściciel serwisu ZnanyLekarz.pl. Portal łączy pacjentów z lekarzami i umożliwia rejestrację online na wizytę w prywatnej placówce medycznej. 

Polski startup powstał w 2012 r. z inicjatywy Mariusza Gralewskiego. Obecnie działa na terenie całego świata, a serwisy spółki DocPlanner odwiedza 67 mln pacjentów miesięcznie. Portale zrzeszają ponad 2 mln lekarzy i pracowników medycznych z 15 krajów. Przez DocPlanner umawianych jest 7 mln wizyt w ciągu miesiąca. Spółka posiada biura w Warszawie, Barcelonie, Stambule, Rzymie, Meksyku, Kurytybie i Bolonii.

Według nieoficjalnych informacji podanych przez brytyjski portal Unquote.com w sierpniu bieżącego roku doszło do kolejnej rundy finansowania z udziałem DocPlanner. Źródło podaje, że wycena startupu wynosiła ponad 1 mld dol. Jeżeli informacja zostanie potwierdzona, DocPlanner stanie się pierwszym polskim jednorożcem, czyli spółką technologiczną o wartości przekraczającej 1 mld dol. 

  1. LiveChat 

Wrocławski startup powstał w 2002 r. Zajmuje się produkcją oraz dystrybucją aplikacji i narzędzi do komunikacji online pomiędzy firmą a klientami (LiveChat). Dostarcza również platformę umożliwiającą projektowanie chatbotów (ChatBot), a także system obsługi klientów (HelpDesk) oraz aplikację pozwalającą tworzyć i udostępniać bazy wiedzy (Knowledge Base). 

Spółka obecna jest na ponad 150 rynkach na całym świecie. Jedynie z produktu LiveChat korzysta ponad 33 000 klientów, a 2 000 tworzy chatboty w oparciu o dedykowaną platformę. Polski startup współpracuje m.in. z Ikea, McDonald’s, Unilever, LG czy Ryanair. 

W 2014 r. spółka zadebiutowała na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Z danych finansowych za rok 2019/20 wynika, że firma odnotowała prawie 20% wzrost przychodów (do 130,9 mln zł) oraz wzrost skonsolidowanego zysku o 33%. 

  1. Brand24 

Brand24 to narzędzie pozwalające na monitoring treści w Internecie oraz ochronę reputacji marki. Narzędzie analizuje materiały zamieszczane na portalach, blogach, a także w mediach społecznościowych.

Startup powstał w 2011 r. we Wrocławiu. Twórcy Michał Sadowski, Piotr Wierzejewski, Karol Wnukiewicz i Dawid Szymański wykorzystali na budowę narzędzia własne oszczędności. W początkowej fazie rozwoju Brand24 nie cieszyło się zainteresowaniem inwestorów. 

Wszystko zmieniło się po wejściu w spółkę z grupą LARQ i uruchomieniu wersji beta Brand24. Dużym wsparciem okazały się również sprawnie prowadzone działania marketingowe. 

Już w 2013 r. spółka weszła na rynki zagraniczne, przede wszystkim azjatyckie. Rok później powstała wersja Brand24 dedykowana klientom z całego świata. W 2015 r. wartość spółki wyceniono na 28 mln zł. 

Z Brand24 korzysta ponad 3 600 klientów, a w I kwartale 2021 r. liczba użytkowników wzrosła o 18% w stosunku do poprzedniego roku. W br. spółka zadebiutowała również na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. 


———
Redakcja Nefs.pl

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Chains of Fury trafia na Kickstartera!

Następny Wpis

Venture capital w Polsce – nowy rekord inwestycyjny coraz bliżej? Prognozy na koniec 2021 r.

Powiązane wpisy

Czym jest pakiet e-commerce? Przepisy, które warto znać 

Proces podejmowania decyzji zakupowych zmienił się na zawsze - coraz więcej osób robi zakupy online. Eksperci prognozują, że do 2026 roku łączna wartość polskiego rynku e-commerce wyniesie nawet 162 mld zł. Decydując się na otwarcie e-commerce, warto mieć pełną świadomość obowiązujących regulacji. W lipcu 2021 roku weszły w życie przepisy obejmujące tzw. pakiet e-commerce ułatwiający rozliczanie VAT w ramach państw Unii Europejskiej. Poza tym warto również pamiętać o możliwościach zapewnionych przez system informatyczny TAX FREE.
Avatar photo
Więcej
public relations

Public Relations. Jak zmieni Twój biznes?

Trudno wyobrazić sobie firmę, która osiąga wysokie wyniki finansowe i realizuje założone cele bez lojalnych klientów i poparcia środowiska zewnętrznego oraz wewnętrznego. Narzędzia wykorzystywane przez Public Relations pozwalają nawiązać długofalowe relacje i zyskać publiczność pozytywnie nastawioną do podejmowanych działań. Kształtowanie wizerunku to ciągła praca. W dynamicznym otoczeniu nic nie jest dane raz na zawsze.
Avatar photo
Więcej

CSR w praktyce

Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. CSR - Corporate Social Responsibility) to nie tylko marketingowy slogan, ale codzienność wielu firm. Coraz częściej przedsiębiorstwa rozumieją, jak duży wpływ wywierają na otoczenie. Światowe kryzysy gospodarcze sprawiają, że w działania angażują się niemal wszystkie firmy - nawet te, które dotychczas nie wykazywały inicjatywy. Jakie narzędzia wykorzystuje CSR? Jak na pandemię reagowały polskie firmy?
Avatar photo
Więcej