fbpx

Skalowanie biznesu, czyli jak osiągać satysfakcjonujące wyniki

Avatar photo
Skalowalność powinna być wpisana w strategię każdego startupu. Pozwala w krótkim czasie osiągać satysfakcjonujące wyniki budując struktury organizacyjne, sprzedażowe oraz marketingowe na kolejnych rynkach. Skalowanie biznesu ma duże znaczenie w konkurencyjnym środowisku, gdzie ważna jest umiejętność zajęcia pozycji lidera.
freepik
Czym jest skalowanie biznesu? 

Skalowanie to zwiększanie skali działania prowadzonej działalności. Polega na osiąganiu wyższych przychodów ze sprzedaży bez znaczącego podnoszenia kosztów. Główna różnica między skalowaniem a rozwojem odnosi się do wykorzystywanych zasobów. O wzrośnie mówi się, kiedy inwestycja w zasoby odbywa się w tym samym tempie, co zwiększenie przychodów. Podczas skalowania zwiększenie kosztów operacyjnych nie jest proporcjonalne do osiąganych przychodów. 

Skalowalność to kluczowy element strategii startupów, ale może dotyczyć również innych rodzajów przedsiębiorstw czy projektów. 

Jak skalować działalność startupu? 

Zwiększenie skali działania to konieczność na drodze do satysfakcjonujących zysków. Warto zacząć ekspansję zagraniczną jak najszybciej. Wejście na pierwszy zagraniczny rynek to duże wyzwanie dla każdej firmy. Z czasem jednak rozszerzanie działalności o kolejne państwa jest dużo prostsze z uwagi na wypracowane rozwiązania i procesy. Większość polskich startupów zaczyna od rynków państw UE, gdzie rozpoczęcie sprzedaży łatwiej przygotować i wdrożyć niż np. w Stanach Zjednoczonych. 

Jednym z najważniejszych elementów umożliwiających skalowanie biznesu jest produkt. Oferowane rozwiązanie musi wyróżniać się uniwersalnością, która pozwoli dotrzeć do klientów na różnych rynkach. Niszowe produkty nie mają szansy na satysfakcjonujące zwiększenie zasięgu działania. Dużą barierą jest geografia. Nawet jeżeli produkt spełnia założenia uniwersalności, ale np. data przydatności jest krótka albo rozwiązanie spełnia potrzeby wyłącznie mieszkańców określonej strefy klimatycznej trudno osiągnąć szeroki zakres działania. Produkt, który ma służyć w skalowaniu biznesu musi znaleźć miejsce niemal na każdym rynku minimum w państwach rozwiniętych oraz rozwijających się. 

Kolejny punkt to automatyzacja. Jeżeli sprzedaż opiera się na budowaniu oraz nawiązywaniu relacji przez jedną osobę wejście z sukcesem na nowe rynki będzie bardzo trudne i czasochłonne. Automatyzacja w wielu obszarach działalności pozwala na lepsze dopasowanie do realiów otoczenia. Powtarzalność działań marketingowych, technologi, a nawet procesów HR sprawia, że można szybko wejść na nowe rynki korzystając ze sprawdzonych metod i zasad. 

Od wczesnych etapów istnienia w startupie powinny być wdrażanie struktury organizacyjne. Określenie działów czy departamentów pozwala uniknąć chaosu wraz z rozwojem i utraty czasu na wewnętrzne uporządkowanie zadań oraz odpowiedzialności. Istnieje kilka podstawowych rodzajów struktur organizacyjnych, które można modyfikować oraz rozszerzać zgodnie ze zmianami w firmie. 

Sprzedaż to kolejny obszar, gdzie liczą się procesy oraz powtarzalność. Docieranie oraz zdobywanie klientów powinno odbywać się według opracowanej strategii działania w ramach tzw. lejka sprzedażowego. Każda firma określa własny proces podzielony na etapy budujące podróż zakupową klienta aż do obsługi pozakupowej oraz zawarcia ponownej transakcji. Prawidłowo rozpoznany proces pozwala na szacowanie przychodów oraz prognozy, które są niezbędne do optymalnego zarządzania. Gdzie sprzedawać? Rynek powinien być odpowiednio duży i chłonny. Analizy oraz badania pozwolą określić, czy startup ma realną szansę na satysfakcjonujące wyniki. Skalowanie biznesu wymaga również odpowiednich zasobów – ludzkich, finansowych czy fizycznych, np. części do produktów. Jednym z największych wyzwań są zasoby ludzkie. Startupy wyróżniają się dużą innowacyjnością i niezbędni są specjaliści z doświadczeniem, ale równocześnie świadomi, jak działają nowo utworzone spółki. Konkurencja na międzynarodowym rynku, globalizacja oraz wzrost popularności działalności online i pracy zdalnej sprawiają, że wielu Polaków decyduje się pracować dla zagranicznych spółek.

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Electrician Simulator od Gaming Factory z sukcesem debiutuje na platformie Steam

Następny Wpis

Co Polacy myślą o metawersum i rozszerzonej rzeczywistości?

Powiązane wpisy

Czy Arabia powtórzy błędy Chin? 17 miliardów na największe gwiazdy piłki

W Arabii Saudyjskiej trwa obecnie trend zakupowy, podobny do tego, jaki można było zaobserwować kilka lat temu w Chinach. W zimowym oknie transferowym na półwyspie arabskim zameldował się Cristiano Ronaldo, wtedy wydawało się, że to szczyt marzeń arabskich kibiców. Okazało się, że to dopiero początek. Gdy arabski książe i następca tronu, Mohamed ibn Salman zakomunikował przejęcie 75% udziałów w czterech największych klubach (Al-Nassr, Al-Ittihad, Al-Hilal oraz Al-Ahli) przez państwowy fundusz, można było się spodziewać, że wraz z tym na stole pojawią się absolutnie szalone kwoty w kontekście transferów i kontraktów zawodników. Na rozwój piłki nożnej w regionie przeznaczone ma być aż 17 miliardów dolarów!
Avatar photo
Więcej

Fundacje rodzinne w Polsce. Nowe przepisy weszły w życie

22 maja br. weszła w życie ustawa o fundacji rodzinnej, której dotychczas brakowało w polskim systemie prawnym. Największym zainteresowaniem cieszy się wśród założycieli rodzinnych przedsiębiorstw dążących do ochrony biznesu oraz przedłużenia istnienia działalności na kolejne lata. Dotychczas założyciel planujący kolejne dekady działalności mógł opierać się na regulacjach zawartych w kodeksie spółek handlowych oraz cywilnym.
Avatar photo
Więcej

Czy zbliża się upadek Twittera?

Korzystając z licznych problemów Twittera po przejęciu go przez miliardera Elona Muska, koncern Meta wprowadził na rynek konkurencyjną aplikację Threads. Użytkownicy w Unii Europejskiej nie będą mieli na razie szans sprawdzić działania nowej platformy, gdyż ta nie jest dostępna z uwagi na wątpliwości co do zgodności z europejskim prawem ochrony i przetwarzania danych.
Avatar photo
Więcej