fbpx

Rynek polskich gier komputerowych. Jak branża wypada na tle zachodniej konkurencji?

Avatar photo
Branża gier na świecie rozwija się w imponującym tempie, obecnie deklasując muzyczną i filmową. Jaki udział ma w tym Polska i co wyróżnia rodzimych graczy? Przedstawiamy polski gaming.

Światowy rynek gier przebył drugą drogę, zaczynając od niszowej gałęzi, a przybierając obecnie postać potężnego biznesu i ważnego elementu masowej kultury. Skala jego przychodów najlepiej jest ukazana w porównaniu z branżą filmową i muzyczną. Według rynkowych statystyk, w 2021 roku światowy rynek gamingowy osiągnął wartość niemal 176 mld USD, co w porównaniu do 20 mld USD wygenerowanego przez branżę muzyczną prezentuje się imponująco. Przychody z gier kilkukrotnie przekroczyły zsumowaną wartość rynku filmowego i muzycznego.

Gdzie plasuje się Polska?

W 2020 roku udział Polski w światowym rynku gier wyniósł zaledwie 0,38%, co dodatkowo stanowi spadek w porównaniu do wcześniejszych lat. W 2015 roku udział Polski w światowym rynku gier wyniósł 0,6%, co uhonorowało Polskę na miejscu 23 w światowym rynku gier. Szacunkowo dynamika wzrostu tego segmentu rynkowego będzie niższa w porównaniu do reszty świata. Wszystko za sprawą dynamicznego rozwoju gamingu w Azji oraz ogólnego wzrostu przychodów generowanych przez gry na urządzenia mobilne, w których Polska się nie specjalizuje.

Platformy

Najpopularniejszą platformą sprzętową, na którą są tworzone gry przez polskie firmy, jest PC, która stanowi aż 84%. Następne w kolejności są segmenty mobilne, co oznacza, że ponad połowa podmiotów przygotowuje gry na urządzenia z Androidem oraz iOS-em. Zaskakującym wynikiem może pochwalić się hybrydowa konsola Nintendo Switch, na którą 45% polskich studiów gamingowych kieruje swoje gry.

Jak wypadają polscy gracze?

Wobec wspomnianych nie dziwi zatem, że gracze z Polski najchętniej sięgają po gry wydawane na PC, co z kolei czyni ich wyjątkowymi w porównaniu do kolegów z Zachodu czy Azji. Oszacowano, że wartość polskiego segmentu gier na komputery PC wyniosła w 2018 roku 220 mln USD. Jest to równoznaczne z 38% całego polskiego rynku gier. Drugie miejsce zajęły platformy mobilne, których wartość wyniosła 201 mln USD, czyli 35%. Na końcu tego rankingu uplasował się segment konsolowy z wartością 158 mln USD – 27%.

Rozwój rynku gamingowego w pandemii

Badania przeprowadzone przez „Polish Gamers Research” wykazały, że w trakcie lockdownu spowodowanego pandemią koronawirusa zanotowano zwiększone zainteresowanie grami. W niniejszej sytuacji nie powinien stanowić zaskoczenia fakt, że przymusowy pobyt w domu niejako zmusił nas do szukania nowych, wirtualnych form rozrywki, a gry wypełniły tę lukę. 31% badanych dorosłych graczy stwierdziło, że grają częściej niż zwykle. Ten trend jest obserwowany nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach na całym świecie.

Warszawa siedzibą gamingu

Zdecydowana większość przebadanych firm ma swoją siedzibę w województwie mazowieckim, a dokładniej w Warszawie. Pomimo że to Warszawa wiedzie prym na gamingowej mapie Polski, w ujęciu geograficznym przedsiębiorstwa związane z grami są mocniej reprezentowane na południu kraju. Czynniki wpływające na takie rozmieszczenie mogą być różne. Oczywiście ma na to wpływ przede wszystkim liczba ludzi w dużych aglomeracjach, bliskość uczelni, dostęp do dobrej sieci oraz infrastruktury i łatwość pozyskiwania pracowników. W najnowszym badaniu zyskały województwa lubelskie i dolnośląskie.

Popularny język polski

Język polski to średnio dziesiąty najpopularniejszy język do wyboru w grach wideo. Oznacza to, że gonimy Japonię, a wyprzedziliśmy już Koreę. Obecnie aż 37% nowych gier na Steam oferuje polską wersję językową, a te liczby mają tylko rosnąć. Według giełdowych obliczeń, w 2022 roku polski segment gamingowy ma osiągnąć wartość powyżej miliarda dolarów, zwiększając tym samym znaczenie w oczach światowych wydawców.

Ranking krajów

Pod względem wysokości przychodów ze sprzedaży gier sytuacją wygląda następująco:

  • Chiny – 24,27 mld USD
  • USA – 23,46 mld USD
  • Japonia – 12,43 mld USD
  • Niemcy – 4,09 mld USD
  • Korea Płd. – 4,05 mld USD
  • Wielka Brytania – 3,94 mld USD
  • Francja – 2,77 mld USD
  • Kanada – 1,84 mld USD
  • Hiszpania – 1,78 mld USD
  • Włochy – 1,72 mld USD

  • Polska – 0,43 mld USD

Rynek gier wideo charakteryzuje się spektakularnym wzrostem oraz zmiennością – widoczne zmiany dokonują się nawet w ciągu jednego roku. Wygląda na to, że Polska małymi krokami próbuje dogonić globalnych konkurentów.

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Likwidacja WIBOR? Kredytobiorców czekają zmiany wysokości rat

Następny Wpis

Budowanie zespołu programistów w projektach IT

Powiązane wpisy

Portowanie – pracochłonne odtwarzanie czy szansa na dochodowy biznes w branży gier?

Przenoszenie gier komputerowych na inne platformy sprzętowe to dynamicznie rozwijająca się gałąź branży gier. Spółki zajmujące się portowaniem wypracowują własne modele biznesowe gwarantujące coraz lepszą pozycję na rynku. Część zajmuje się wyłącznie pracą na rzecz partnerów. Niektóre, jak 100 Games wykorzystują wiedzę i doświadczenie do tworzenia własnych produkcji.
Avatar photo
Więcej