fbpx

Proces due diligence. Na czym polega?

Avatar photo
pexels

Zanim inwestor podejmie decyzje o inwestycji musi szczegółowo poznać kondycję spółki. Proces due diligence pozwala na zebranie wszechstronnych informacji  i prawidłową wycenę. Stanowi podstawę korzystnej transakcji kapitałowej, a także długoterminowej relacji z założycielami spółki. Na czym polega i kto przeprowadza due diligence? 

Due diligence umożliwia zidentyfikowanie szans i ryzyka związanego z inwestycją, poznanie specyfiki spółki oraz branży, a także określenie harmonogramu transakcji. Wyniki analiz zrealizowanych w ramach procesu stanowią punkt wyjścia do negocjacji. 

Due diligence – czym jest?

Procedura due diligence zapoczątkowana została w Stanach Zjednoczonych, gdzie zrodziła się w amerykańskiej wykładni prawa cywilnego. W 1933 r. proces upowszechnił się, przede wszystkim za sprawą przyjęcia Securities Act. Polskie tłumaczenie procedury, które oznacza badanie (dochodzenie) z należytą rzetelnością i starannością nie cieszy się dużą popularnością wśród inwestorów. 

Proces due diligence umożliwia ocenę kondycji spółki oraz przedstawienie ryzyka związanego z inwestycją kapitałową. Zakres due diligence zależy od rodzaju spółki oraz profilu prowadzonej działalności. Po zapoznaniu się z wynikami analiz zrealizowanych w ramach procesu następuje faza negocjacji. Due diligence to ostatni etap fazy przedtransakcyjnej. 

Procedura nie jest audytem, chociaż często bywa z nim utożsamiana. Główna różnica polega na tym, że due diligence obejmuje nie tylko otoczenie wewnętrzne, ale również zewnętrzne. Procedura zapewnia kompleksowe i wszechstronne informacje o spółce. 

Procedura wykorzystywana jest przez inwestorów planujących nabyć akcje lub udziały, ale także podczas sprzedaży całego przedsiębiorstwa, łączenia dwóch spółek czy wprowadzania organizacji do obrotu publicznego. 

Zakres due diligence w spółce 

Analiza w ramach procesu due diligence obejmuje takie aspekty funkcjonowania spółki jak: 

  • finanse – sprawdzane są sprawozdania finansowe m.in. bilans oraz rachunek zysków i strat, a także informacje o przepływach pieniężnych i zmianach w strukturze kapitału; 
  • handel – analizowane są wyniki sprzedaży produktów lub usług, grupa docelowa oraz konkurencja spółki, sprawdza się również m.in. informacje o dostawcach i dystrybutorach;  
  • prawo – pod uwagę bierze się zawarte umowy, warunki pozwoleń, praw własności oraz zobowiązania. Sprawdzane są również informacje o ewentualnych postępowaniach sądowych; 
  • obciążenia podatkowe – wydawana jest ocena na podstawie stopnia regulowania zobowiązań podatkowych oraz wykorzystanych tarcz; 
  • organizacja i kapitał ludzki – sprawdzana jest struktura organizacyjna spółki, a także aspekty kadrowo-płacowe, pod uwagę bierze się również kulturę organizacyjną; 
  • technologia – analizuje się sposób produkcji, efektywność i wydajność systemu oraz potencjał wytwórczy. 

Każdy proces due diligence wygląda inaczej. Pogłębiona analiza pozwala sprawdzić, czy spółka spełnia oczekiwania inwestora. Procedura zostaje dopasowana do rodzaju oraz specyfiki spółki, a także aspektów ważnych z punktu widzenia potencjalnego inwestora. Zakres due diligence obejmuje najczęściej kwestie finansowe, prawne, technologiczne, organizacyjne i sprzedażowe. Prawidłowo przeprowadzony proces pozwala na ocenę szans i zagrożeń inwestycyjnych oraz wycenę spółki. 

Kto przeprowadza due diligence? 

Due diligence realizują wykwalifikowani specjaliści. W proces angażowani są biegli rewidenci, prawnicy, rzeczoznawcy, doradcy podatkowi, a także eksperci branżowi np. specjaliści nowych technologii czy odnawialnych źródeł energii. Osoby specjalizujące się w poszczególnych obszarach analizują dokumentację z uwzględnieniem tajemnic spółki. W prawidłowej realizacji procesu liczy się szczegółowość i dokładność. Proces może zlecić inwestor albo sprzedający. Niektórzy założyciele decydują się na realizację procesu jeszcze przed rozmowami z inwestorami. Procedura nazywana jest Vendor Due Diligence i pozwala poznać szanse i ryzyka związane z transakcją.

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Polski rynek odnawialnych źródeł energii – rozwój, perspektywy i trendy

Następny Wpis

Stopy rosną – kredyty drożeją

Powiązane wpisy
zimny lead

Jak zacząć rozmowę z zimnym leadem?

Nowoczesne narzędzia marketingowe pozwalają docierać do dużej liczby klientów w krótkim czasie. Skuteczne kampanie lead generation umożliwiają realizację założonych celów marketingowych przy niższych kosztach reklamy oraz promocji. Generowanie leadów odbywa się przy automatyzacji procesów, ale ważny aspekt to praca handlowców, którzy zamykają transakcje. Zimne leady są jednym z najtrudniejszych rodzajów. Jak postępować z osobami niezainteresowanymi produktem i zamienić ich w przyszłych klientów?
Avatar photo
Więcej

Sprzedaż zdalna. Jakich błędów unikać?

Ostatnie zmiany w Kodeksie pracy, które już niedługo wejdą w życie, przypieczętowały obecność pracy zdalnej w przestrzeni biurowej. Coraz więcej pracodawców oferuje możliwość wykonywania obowiązków poza biurem w określonym wymiarze. Zmienił się nie tylko sposób działania, ale również wykorzystywane metody wraz z nowymi przyzwyczajeniami osób. Handlowcy chętnie decydują się na spotkania online oszczędzając tym samym czas nie tylko swój, ale również klientów. Wielu z nich zapomina jednak, że w świecie wirtualnym należy pamiętać o nieco innych elementach niż podczas spotkania twarzą w twarz. Jakie są popularne błędy popełniane przez sprzedawców?
Avatar photo
Więcej