fbpx

Polacy coraz bardziej zadłużeni? Rosną problemy z wypłacalnością

Avatar photo
W kwietniu br. Puls Biznesu zwrócił uwagę na przyspieszenie problemów z wypłacalnością wśród firm, ale również konsumentów. Jak podano restrukturyzacje zadłużenia firm i upadłości konsumenckie osiągają historyczne wyniki.
Firmy na skraju bankructwa 

Z danych przedstawionych w Pulsie Biznesu wynika, że w l kwartale br. aż 1052 firmy stanęły na skraju bankructwa. Jako ratunek organizacje wybierały restrukturyzację zadłużenia proponowaną wierzycielom. W I kwartale 2022 roku liczba firm zagrożonych bankructwem była niższa o 181 proc. i wynosiła 374. 

Eksperci Pulsu Biznesu podali, że w styczniu restrukturyzację wybrało 291 firm, w lutym – 361, a w marcu – 400. Przedstawione dane są rekordowe zarówno biorąc pod uwagę kwartał, jak i rozkład miesięczny. 

Jarosław Nowrotek, prezes Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej (COIG) zauważył, że problemy mają głównie firmy z kredytami, które odczuwają ostatnie podwyżki stóp procentowych. Za główny powód problemów z wypłacalnością uznaje się jednak wysokie ceny oraz rosnące koszty. Firmy obserwują spadek popytu oraz zamówień. Prezes Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej dodał również, że nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie sytuacja uległa poprawie. Wręcz przeciwnie, liczba firm zmagających się z problemami z wypłacalnością będzie się powiększać. 

Jak firmy radzą sobie z zadłużeniem? 

92 proc. wszystkich postępowań dotyczy układu w procedurze postępowania uproszczonego, a 73 proc. postępowań wszczęły osoby prowadzące indywidualną działalność gospodarczą. Jak podaje Puls Biznesu 13 proc. dotyczyło spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. 

Analizując poszczególne branże na prowadzenie wysuwa się handel hurtowy i detaliczny. 242 firmy zmagały się z niewypłacalnością, co przełożyło się na 23 proc. ogólnej liczby zasłużonych. Problemy mają również organizacje z branży przetwórstwa przemysłowego – 143 firmy, 13 proc., budownictwa – 127 firm, 12 proc. oraz transportu – 12 firm, 12 proc.

Rekord w upadłości konsumenckiej

Puls Biznesu zwrócił również uwagę na rekordowy wynik w obszarze upadłości konsumenckiej. W I kwartale br. ogłoszono aż 5,5 tys. upadłości konsumenckich. Natomiast w I kwartale 2022 roku było ich 3,5 tys. Za główne czynniki wpływające na problemy z wypłacalnością wśród konsumentów uznaje się wysoką inflację, wzrost kosztów utrzymania w tym m.in. cen energii oraz paliwa. 

Upadłość konsumencka to często jedyny sposób na wyjście z zadłużenia oraz uporządkowanie sytuacji finansowej. Proces należy do skutecznych, ale również trudnych z perspektywy konsumenta. Syndyk do zaspokojenia wierzycieli zajmuje nie tylko środki na koncie, ale również np. nieruchomości. Złożenie wniosku o upadłość traktowane jest jako ostateczność. W pierwszej kolejności warto zastanowić się nad restrukturyzacją zadłużenia zarobków w wersji sądowej, jak i pozasądowej. Restrukturyzacja umożliwia zachowanie majątku albo części oraz większy wpływ na decyzje podejmowane w zakresie wychodzenia z procesu zadłużenia. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Jaki był pierwszy kwartał nowego roku na rynku venture capital w Polsce?

Następny Wpis

Polski tytuł lepszy niż Need for Speed? Gaming Factory z nowym projektem

Powiązane wpisy

Kobiety w IT. Kim są i na jakich stanowiskach pracują?

Z roku na rok przybywa kobiet pracujących w IT. Chociaż panie wciąż stanowią mniejszość, stopniowo upadają kolejne mity. Szczególnie młode osoby wchodzące na rynek pracy dostrzegają absurd powszechnych opinii dotyczących np. większej predyspozycji mężczyzn do pracy z nowymi technologiami. Kim są kobiety w polskiej branży IT i jakie stanowiska najczęściej zajmują?
Avatar photo
Więcej

Ruch B Corp. Wzrost gospodarczy to nie wszystko 

Coraz więcej spółek w Polsce i na świecie decyduje się na sformalizowanie odpowiedzialności społecznej. Podejmowane działania pozwalają na osiągnięcie większej wiarygodności dotyczącej zrównoważonego rozwoju, co przekłada się na pozytywny odbiór ze strony klientów czy partnerów. Certyfikat B Corp to potwierdzenie, że spółka umiejętnie łączy wzrost gospodarczy z troską o klimat i społeczności.
Avatar photo
Więcej

BLIK w Polsce triumfuje. Polacy coraz chętniej wybierają płatności online

BLIK przedstawił wyniki za pierwszy kwartał br. Z danych wynika, że od stycznia do końca marca użytkownicy zrealizowali łącznie 374 mln płatności o wartości 50,1 mld zł. Dodatkowo liczba transakcji wykonanych od początku funkcjonowania, przekroczyła 3 mld. BLIK osiąga coraz lepsze wyniki w terminach POS (+94 proc. rok do roku) oraz przelewach na telefon BLIK (+88 proc. rok do roku). Polacy coraz chętniej wybierają nowoczesne formy płatności.
Avatar photo
Więcej