Firmy na skraju bankructwa
Z danych przedstawionych w Pulsie Biznesu wynika, że w l kwartale br. aż 1052 firmy stanęły na skraju bankructwa. Jako ratunek organizacje wybierały restrukturyzację zadłużenia proponowaną wierzycielom. W I kwartale 2022 roku liczba firm zagrożonych bankructwem była niższa o 181 proc. i wynosiła 374.
Eksperci Pulsu Biznesu podali, że w styczniu restrukturyzację wybrało 291 firm, w lutym – 361, a w marcu – 400. Przedstawione dane są rekordowe zarówno biorąc pod uwagę kwartał, jak i rozkład miesięczny.
Jarosław Nowrotek, prezes Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej (COIG) zauważył, że problemy mają głównie firmy z kredytami, które odczuwają ostatnie podwyżki stóp procentowych. Za główny powód problemów z wypłacalnością uznaje się jednak wysokie ceny oraz rosnące koszty. Firmy obserwują spadek popytu oraz zamówień. Prezes Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej dodał również, że nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie sytuacja uległa poprawie. Wręcz przeciwnie, liczba firm zmagających się z problemami z wypłacalnością będzie się powiększać.
Jak firmy radzą sobie z zadłużeniem?
92 proc. wszystkich postępowań dotyczy układu w procedurze postępowania uproszczonego, a 73 proc. postępowań wszczęły osoby prowadzące indywidualną działalność gospodarczą. Jak podaje Puls Biznesu 13 proc. dotyczyło spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.
Analizując poszczególne branże na prowadzenie wysuwa się handel hurtowy i detaliczny. 242 firmy zmagały się z niewypłacalnością, co przełożyło się na 23 proc. ogólnej liczby zasłużonych. Problemy mają również organizacje z branży przetwórstwa przemysłowego – 143 firmy, 13 proc., budownictwa – 127 firm, 12 proc. oraz transportu – 12 firm, 12 proc.
Rekord w upadłości konsumenckiej
Puls Biznesu zwrócił również uwagę na rekordowy wynik w obszarze upadłości konsumenckiej. W I kwartale br. ogłoszono aż 5,5 tys. upadłości konsumenckich. Natomiast w I kwartale 2022 roku było ich 3,5 tys. Za główne czynniki wpływające na problemy z wypłacalnością wśród konsumentów uznaje się wysoką inflację, wzrost kosztów utrzymania w tym m.in. cen energii oraz paliwa.
Upadłość konsumencka to często jedyny sposób na wyjście z zadłużenia oraz uporządkowanie sytuacji finansowej. Proces należy do skutecznych, ale również trudnych z perspektywy konsumenta. Syndyk do zaspokojenia wierzycieli zajmuje nie tylko środki na koncie, ale również np. nieruchomości. Złożenie wniosku o upadłość traktowane jest jako ostateczność. W pierwszej kolejności warto zastanowić się nad restrukturyzacją zadłużenia zarobków w wersji sądowej, jak i pozasądowej. Restrukturyzacja umożliwia zachowanie majątku albo części oraz większy wpływ na decyzje podejmowane w zakresie wychodzenia z procesu zadłużenia.