fbpx

Podsumowanie trzeciego kwartału na rynku venture capital w Polsce. Czy uda się pobić kolejny rekord?

Avatar photo
W trzecim kwartale br. przeprowadzono 127 transakcji o łącznej wartości 513 mln zł. PFR Ventures i Inovo Venture Partners przedstawiły raport podsumowujący okres od czerwca do września na polskim rynku venture capital. Dotychczas w 2022 r. łączne finansowanie wyniosło 2,5 mld zł. To oznacza, że do pobicia rekordowej sumy z ubiegłego roku brakuje jeszcze 1,1 mld zł.
Group of business people working with laptop at meeting

Wielkość zainwestowanego kapitału w trzecim kwartale br. jest nieco niższa w stosunku do roku ubiegłego, w którym wniosła 582 mln zł. Analiza poprzednich okresów pokazuje, że w ostatnim kwartale odnotowywane są najwyższe wyniki. Wielu ekspertów prognozuje utrzymanie trendu również w 2022 r. Mimo niesprzyjającej sytuacji geopolitycznej oraz niepewności ekonomicznej polski rynek venture capital wciąż notuje wzrosty. 

Kto inwestował w trzecim kwartale? 

Z danych przedstawionych w raporcie wynika, że aż 67 proc. według wartości transakcji stanowił kapitał publiczno-prywatny i przełożył się na 110 transakcji. Kapitał prywatny to 33 proc. wartości transakcji oraz 17 transakcji. 

W trzecim kwartale wystąpiła niewielka różnica między stosunkiem kapitału polskiego (51 proc.) do zagranicznego (49 proc.) według wartości transakcji. Jednak biorąc pod uwagę liczbę transakcji dominuje polski kapitał – 113 transakcji do 14 zagranicznych. 

Eksperci PFR Ventures zwracają uwagę, że w trzecim kwartale nastąpił duży wzrost napływu zagranicznego kapitału. Międzynarodowi inwestorzy coraz chętniej angażują się na polskim rynku venture capital, a trend ma utrzymać się również w kolejnych latach. Polskie startupy stają się zauważalne na globalnej arenie i przyciągają atrakcyjnością wysokiego wzrostu. Piotr Marszałek, analityk w PFR Ventures, podkreśla również w raporcie rosnącą liczbę koinwestycji polskich i zagranicznych funduszy. Dotychczas biorąc pod uwagę udział w wartości transakcji aż 39 proc. stanowiły koinwestycje polskich funduszy z zagranicznymi na polskim rynku startupowym. 

Najciekawsze transakcje w Q3 2022

W trzecim kwartale zanotowano 8 transakcji z rundami o wartości od 10 do 40 mln zł oraz dwie o wartości przekraczającej 40 mln zł. Zarówno SunRoof, jak i Nevomo osiągnęły finansowanie rzędu 70 mln zł w rundzie A. 

SunRoof dostarcza rozwiązania do produkcji prądu na własne potrzeby dla domów oraz realizuje działania w kierunku rozwoju zielonej energii. Grupa specjalistów opracowała najbardziej wydajny (kW/mkw.) dach solarny na rynku. SunRoof dąży do zastąpienia wszystkich dachów dachami solarnymi, które wyprodukują energię pozwalającą pokryć zapotrzebowanie mieszkańców. Konstrukcja dachu jest prosta, lekka i łatwa w montażu. W rundzie A spółka osiągnęła finansowanie w wysokości 70 mln zł, które wykorzysta na dalszy rozwój oraz możliwość zaoferowania dachów solarnych większej liczbie klientów w Europie. Spółka w ciągu ostatnich 2 lat aktywnie działa nie tylko w Polsce, ale również Szwecji oraz Niemczech. SunRoof jest najszybciej rosnącym dostawcą instalacji fotowoltaicznych zintegrowanych z budynkiem (BIPV) na trzech rynkach. 

Druga spółka to Nevomo rozwijająca technologię kolei magnetycznej – MagRail, która umożliwi szybką oraz etapową implementację technologii transportu inspirowanego hyperloopem z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury kolejowej. Technologia pozwoli na transport towarów i ludzi z podwójną średnią prędkością w porównaniu do kolei konwencjonalnej. Nevomo może przystosować istniejącą infrastrukturę kolejową do prędkości 550 km/h przy bardzo konkurencyjnych kosztach. MagRail, oparty na lewitacji magnetycznej, silniku liniowym i autonomicznych systemach sterowania, może być następnie przekształcony w wersję próżniową zwaną hyperloop.

Total
21
Shares
Poprzedni wpis

5 wskazówek jak podnieść wartość mieszkania z rynku wtórnego

Następny Wpis

Na świecie jest coraz cieplej, a ludzi jest coraz więcej. W jaki sposób zmiany klimatyczne i demograficzne wpłyną na społeczeństwo i gospodarkę?

Powiązane wpisy

Analiza konkurencji SEO krok po kroku

Analiza konkurencji SEO to jeden z najważniejszych kroków podczas opracowywania strategii pozycjonowania strony czy sklepu internetowego. Znajomość działań podejmowanych przez konkurentów pozwala poznać własne słabe i mocne strony, a także przekonać się, co można zrobić lepiej niż pozostali uczestnicy rynku.
Avatar photo
Więcej