fbpx

Podsumowanie trzeciego kwartału na rynku venture capital w Polsce. Czy uda się pobić kolejny rekord?

Avatar photo
W trzecim kwartale br. przeprowadzono 127 transakcji o łącznej wartości 513 mln zł. PFR Ventures i Inovo Venture Partners przedstawiły raport podsumowujący okres od czerwca do września na polskim rynku venture capital. Dotychczas w 2022 r. łączne finansowanie wyniosło 2,5 mld zł. To oznacza, że do pobicia rekordowej sumy z ubiegłego roku brakuje jeszcze 1,1 mld zł.
Group of business people working with laptop at meeting

Wielkość zainwestowanego kapitału w trzecim kwartale br. jest nieco niższa w stosunku do roku ubiegłego, w którym wniosła 582 mln zł. Analiza poprzednich okresów pokazuje, że w ostatnim kwartale odnotowywane są najwyższe wyniki. Wielu ekspertów prognozuje utrzymanie trendu również w 2022 r. Mimo niesprzyjającej sytuacji geopolitycznej oraz niepewności ekonomicznej polski rynek venture capital wciąż notuje wzrosty. 

Kto inwestował w trzecim kwartale? 

Z danych przedstawionych w raporcie wynika, że aż 67 proc. według wartości transakcji stanowił kapitał publiczno-prywatny i przełożył się na 110 transakcji. Kapitał prywatny to 33 proc. wartości transakcji oraz 17 transakcji. 

W trzecim kwartale wystąpiła niewielka różnica między stosunkiem kapitału polskiego (51 proc.) do zagranicznego (49 proc.) według wartości transakcji. Jednak biorąc pod uwagę liczbę transakcji dominuje polski kapitał – 113 transakcji do 14 zagranicznych. 

Eksperci PFR Ventures zwracają uwagę, że w trzecim kwartale nastąpił duży wzrost napływu zagranicznego kapitału. Międzynarodowi inwestorzy coraz chętniej angażują się na polskim rynku venture capital, a trend ma utrzymać się również w kolejnych latach. Polskie startupy stają się zauważalne na globalnej arenie i przyciągają atrakcyjnością wysokiego wzrostu. Piotr Marszałek, analityk w PFR Ventures, podkreśla również w raporcie rosnącą liczbę koinwestycji polskich i zagranicznych funduszy. Dotychczas biorąc pod uwagę udział w wartości transakcji aż 39 proc. stanowiły koinwestycje polskich funduszy z zagranicznymi na polskim rynku startupowym. 

Najciekawsze transakcje w Q3 2022

W trzecim kwartale zanotowano 8 transakcji z rundami o wartości od 10 do 40 mln zł oraz dwie o wartości przekraczającej 40 mln zł. Zarówno SunRoof, jak i Nevomo osiągnęły finansowanie rzędu 70 mln zł w rundzie A. 

SunRoof dostarcza rozwiązania do produkcji prądu na własne potrzeby dla domów oraz realizuje działania w kierunku rozwoju zielonej energii. Grupa specjalistów opracowała najbardziej wydajny (kW/mkw.) dach solarny na rynku. SunRoof dąży do zastąpienia wszystkich dachów dachami solarnymi, które wyprodukują energię pozwalającą pokryć zapotrzebowanie mieszkańców. Konstrukcja dachu jest prosta, lekka i łatwa w montażu. W rundzie A spółka osiągnęła finansowanie w wysokości 70 mln zł, które wykorzysta na dalszy rozwój oraz możliwość zaoferowania dachów solarnych większej liczbie klientów w Europie. Spółka w ciągu ostatnich 2 lat aktywnie działa nie tylko w Polsce, ale również Szwecji oraz Niemczech. SunRoof jest najszybciej rosnącym dostawcą instalacji fotowoltaicznych zintegrowanych z budynkiem (BIPV) na trzech rynkach. 

Druga spółka to Nevomo rozwijająca technologię kolei magnetycznej – MagRail, która umożliwi szybką oraz etapową implementację technologii transportu inspirowanego hyperloopem z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury kolejowej. Technologia pozwoli na transport towarów i ludzi z podwójną średnią prędkością w porównaniu do kolei konwencjonalnej. Nevomo może przystosować istniejącą infrastrukturę kolejową do prędkości 550 km/h przy bardzo konkurencyjnych kosztach. MagRail, oparty na lewitacji magnetycznej, silniku liniowym i autonomicznych systemach sterowania, może być następnie przekształcony w wersję próżniową zwaną hyperloop.

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

5 wskazówek jak podnieść wartość mieszkania z rynku wtórnego

Następny Wpis

Na świecie jest coraz cieplej, a ludzi jest coraz więcej. W jaki sposób zmiany klimatyczne i demograficzne wpłyną na społeczeństwo i gospodarkę?

Powiązane wpisy

Organizacja czasu pracy w małej firmie. 5 wskazówek, jak zarządzać czasem zespołu

Dobry lider potrafi nie tylko angażować i inspirować do działania, ale również stawiać jasno określone cele. Niezbędna jest także umiejętność zarządzania czasem własnym oraz pozostałych członków zespołu. Planowanie, optymalizacja działań, monitorowanie, ale również motywowanie i świadomość tzw. rozpraszaczy pozwala efektywniej osiągać założone cele. Warto pamiętać, że lider to również członek zespołu, który powinien dawać dobry przykład oraz inspirować do podejmowania trafnych decyzji na co dzień.
Avatar photo
Więcej

Employer branding, czyli jak budować wizerunek pracodawcy

Chcesz, żeby do Twojej firmy trafiały największe talenty? Szukasz ludzi, którzy będą rozwijać organizację i jednocześnie czerpać satysfakcję z pracy? Employer branding to zestaw działań i narzędzi, które pozwalają nie tylko pozyskać pracowników, ale również utrzymać ich w firmie. Proces budowania marki pracodawcy warto zacząć już na początkowym etapie rozwoju.
Avatar photo
Więcej

Chiny hamują przed ścianą

Po wielu latach sukcesu Pekin musi zmierzyć się z problemami, które go dotychczas nie dotyczyły. Wielkie koncerny przenoszą swoje inwestycje, bezrobocie wśród młodych bije rekordy, rynek mieszkań przeżywa załamanie, a gospodarka zwalnia.
Avatar photo
Więcej