Z danych przedstawionych w badaniu Koszyk roku, cyklicznie realizowanym przez Twisto, wynika, że w 2022 r. liczba sklepów z dostępnością minimum jednej formy płatności odroczonych wzrosła o 73 proc. Ponad 30 proc. oferuje możliwość skorzystania z więcej niż jednego operatora płatności odroczonych. Cykliczne badanie przygotowywane jest przez Twisto, czyli lidera płatności “kup teraz, zapłać później” w regionie CEE.
Na czym polegają płatności odroczone?
Płatność odroczona pozwala na zakup produktu, a realizację płatności dopiero po określonym czasie, najczęściej w ciągu 30 dni. Klient dostaje możliwość sprawdzenia produktu w praktyce i podjęcie decyzji, czy chce zostawić zamówienie, czy może odesłać z powodu niespełnionych oczekiwań. Skorzystanie z usługi jest darmowe i nie wymaga zapłaty przed określonym terminem. Wielu operatów zwraca uwagę, że płatność odroczona to dobra alternatywa dla kredytu gotówkowego w formie krótkookresowej.
Klient otrzymuje możliwość wyboru formy płatności podczas realizacji zakupu. Osoba przechodzi przez cały proces zakupowy tak samo, jak w przypadku innej formy. Największą różnicą jest brak konieczności zapłaty natychmiast po zakupie. Wielu sprzedawców umożliwia również rozłożenie płatności na raty, kiedy zbliża się ostateczny termin realizacji transakcji. Większość firm korzysta z rozwiązań nowoczesnych technologii, które umożliwiają określenie scoringu kredytowego klienta. Cały proces zajmuje kilka minut.
Dlaczego warto oferować płatności odroczone?
Płatności odroczone zwiększają konkurencyjność e-sklepu. Dynamiczne zmiany na rynku, szybki rozwój nowych produktów i technologii oraz zmiany zachowań klientów sprawiają, że konkurencyjność ma duże znaczenie w drodze do realizacji założonych celów biznesowych. Wprowadzenie płatności odroczonych pozwala wyróżnić się i przyciągnąć klientów, którzy dotychczas nie byli zainteresowani ofertą firmy. Nowa usługa to kolejny element strategii działania budujący długofalowe relacje z klientem i sprawiający, że chętnie wracają na kolejne zakupy.
Z badania Krajowego Rejestru Długów i firmy Easy Check wynika, że niemal 47 proc. Polaków słyszało o płatnościach odroczonych. Największą świadomością usługa cieszy się wśród osób w wieku 45-64 lata. Chętniej po płatności z odroczonym terminem płatności sięgają klienci w wieku 35-44 – co czwarta osoba z tej grupy planuje wybrać formę płatności w przyszłości.
Analizę rynku przeprowadziła również firma Blue Media. Dzięki badaniu Finanse i zwyczaje finansowe Polaków w czasie pandemii 2021 okazało się, że z płatności odroczonych korzysta 5 proc. klientów robiących zakupy w Internecie. Z badania wynika, że po rozwiązanie sięga 7 proc. mężczyzn oraz 3 proc. kobiet. Nie jest zaskoczeniem, że usługę chętniej wybierają osoby młode, w wieku od 18 do 35 lat.
Zagrożenie dla płynności?
Platformy i sklepy internetowe, które nie zdecydowały się jeszcze na płatności odroczone mają obawy związane zazwyczaj z zagrożeniem dla płynności finansowej. Tymczasem ryzyko zostaje przeniesione ze sprzedawcy na faktora – dostawcę rozwiązania dla e-sklepu. Sprzedawca otrzymuje zapłatę za towar szybko i nie musi obawiać się problemów z płynnością finansową. Nie musi czekać aż klient spłaci zobowiązanie. Procesem i ewentualną wierzytelnością zajmuje się operator. Możliwość wprowadzenie płatności odroczonych oferuje większość dużych oraz doświadczonych operatorów płatności w Polsce. Jeżeli klient nie zapłaci za produkt w wyznaczonym czasie naliczane są odsetki.