fbpx

Płatności odroczone. Jak działają i czy warto wdrożyć rozwiązanie w e-sklepie?

Avatar photo
Dynamiczne zmiany rynkowe i rozwój konkurencji sprawiają, że obecnie dobry produkt to za mało. Jednym z czynników wpływających na sukces biznesu online jest wprowadzenie elastycznych form zapłaty i realizacji transakcji. Coraz więcej e-sklepów decyduje się na wdrożenie płatności odroczonych. Usługa pozwala na zakup produktu i realizację płatności w ciągu określonej liczby dni. W Polsce popularność usługi rośnie chociaż pojawiła się na rynku dopiero niedawno.

Z danych przedstawionych w badaniu Koszyk roku, cyklicznie realizowanym przez Twisto, wynika, że w 2022 r. liczba sklepów z dostępnością minimum jednej formy płatności odroczonych wzrosła o 73 proc. Ponad 30 proc. oferuje możliwość skorzystania z więcej niż jednego operatora płatności odroczonych. Cykliczne badanie przygotowywane jest przez Twisto, czyli lidera płatności “kup teraz, zapłać później” w regionie CEE. 

Na czym polegają płatności odroczone? 

Płatność odroczona pozwala na zakup produktu, a realizację płatności dopiero po określonym czasie, najczęściej w ciągu 30 dni. Klient dostaje możliwość sprawdzenia produktu w praktyce i podjęcie decyzji, czy chce zostawić zamówienie, czy może odesłać z powodu niespełnionych oczekiwań. Skorzystanie z usługi jest darmowe i nie wymaga zapłaty przed określonym terminem. Wielu operatów zwraca uwagę, że płatność odroczona to dobra alternatywa dla kredytu gotówkowego w formie krótkookresowej. 

Klient otrzymuje możliwość wyboru formy płatności podczas realizacji zakupu. Osoba przechodzi przez cały proces zakupowy tak samo, jak w przypadku innej formy. Największą różnicą jest brak konieczności zapłaty natychmiast po zakupie. Wielu sprzedawców umożliwia również rozłożenie płatności na raty, kiedy zbliża się ostateczny termin realizacji transakcji. Większość firm korzysta z rozwiązań nowoczesnych technologii, które umożliwiają określenie scoringu kredytowego klienta. Cały proces zajmuje kilka minut. 

Dlaczego warto oferować płatności odroczone? 

Płatności odroczone zwiększają konkurencyjność e-sklepu. Dynamiczne zmiany na rynku, szybki rozwój nowych produktów i technologii oraz zmiany zachowań klientów sprawiają, że konkurencyjność ma duże znaczenie w drodze do realizacji założonych celów biznesowych. Wprowadzenie płatności odroczonych pozwala wyróżnić się i przyciągnąć klientów, którzy dotychczas nie byli zainteresowani ofertą firmy. Nowa usługa to kolejny element strategii działania budujący długofalowe relacje z klientem i sprawiający, że chętnie wracają na kolejne zakupy. 

Z badania Krajowego Rejestru Długów i firmy Easy Check wynika, że niemal 47 proc. Polaków słyszało o płatnościach odroczonych. Największą świadomością usługa cieszy się wśród osób w wieku 45-64 lata. Chętniej po płatności z odroczonym terminem płatności sięgają klienci w wieku 35-44 – co czwarta osoba z tej grupy planuje wybrać formę płatności w przyszłości. 

Analizę rynku przeprowadziła również firma Blue Media. Dzięki badaniu Finanse i zwyczaje finansowe Polaków w czasie pandemii 2021 okazało się, że z płatności odroczonych  korzysta 5 proc. klientów robiących zakupy w Internecie. Z badania wynika, że po rozwiązanie sięga 7 proc. mężczyzn oraz 3 proc. kobiet. Nie jest zaskoczeniem, że usługę chętniej wybierają osoby młode, w wieku od 18 do 35 lat.  

Zagrożenie dla płynności? 

Platformy i sklepy internetowe, które nie zdecydowały się jeszcze na płatności odroczone mają obawy związane zazwyczaj z zagrożeniem dla płynności finansowej. Tymczasem ryzyko zostaje przeniesione ze sprzedawcy na faktora – dostawcę rozwiązania dla e-sklepu. Sprzedawca otrzymuje zapłatę za towar szybko i nie musi obawiać się problemów z płynnością finansową. Nie musi czekać aż klient spłaci zobowiązanie. Procesem i ewentualną wierzytelnością zajmuje się operator. Możliwość wprowadzenie płatności odroczonych oferuje większość dużych oraz doświadczonych operatorów płatności w Polsce. Jeżeli klient nie zapłaci za produkt w wyznaczonym czasie naliczane są odsetki. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

6 rzeczy, które warto wiedzieć o magazynach energii do fotowoltaiki

Następny Wpis

Zamrożenie cen energii. Jak uniknąć wyższych rachunków za prąd?

Powiązane wpisy
zimny lead

Jak zacząć rozmowę z zimnym leadem?

Nowoczesne narzędzia marketingowe pozwalają docierać do dużej liczby klientów w krótkim czasie. Skuteczne kampanie lead generation umożliwiają realizację założonych celów marketingowych przy niższych kosztach reklamy oraz promocji. Generowanie leadów odbywa się przy automatyzacji procesów, ale ważny aspekt to praca handlowców, którzy zamykają transakcje. Zimne leady są jednym z najtrudniejszych rodzajów. Jak postępować z osobami niezainteresowanymi produktem i zamienić ich w przyszłych klientów?
Avatar photo
Więcej

Startup od zera. ChatGPT w roli szefa

Chociaż ChatGPT pojawił się na rynku kilka miesięcy temu, wciąż wzbudza zainteresowanie w różnych środowiskach na całym świecie. Specjaliści testują i znajdują nowe zastosowania dla modelu stworzonego przez OpenAI. W marcu br. João Ferrão dos Santos, inżynier i marketingowiec zajmujący się wsparciem strategicznym dla startupów rozpoczął eksperyment, w którym założył startup i przekazał sztucznej inteligencji podejmowanie wszystkich decyzji. Jak przedstawiają się wyniki po kilku miesiącach? 
Avatar photo
Więcej

Sprzedaż B2B – jakich błędów unikać? 3 najpopularniejsze błędy handlowców

Jak sprzedawać skutecznie w branży B2B? Zaufanie klienta to jeden z podstawowych filarów gwarantujący realizację założonych celów. Klienci z branży B2B szukają wsparcia wśród ekspertów, którym mogą powierzyć ważne aspekty działalności - szybkość produkcji, komunikację z własnymi odbiorcami czy jakość oferowanych produktów. Jakich błędów unikać podczas sprzedaży? Na co zwrócić szczególną uwagę?
Avatar photo
Więcej