fbpx

Pitch deck u polskich startupów. Jak wyglądają prezentacje inwestorskie?

Avatar photo
Dobry pitch deck to pierwszy krok w przekonaniu inwestora do zaangażowania kapitału w pomysł. W prezentacjach znajdują się najważniejsze informacje dotyczące projektu, ale również organizatorów. Wiele poradników wskazuje na duże znaczenie dodatkowych materiałów – elementów graficznych, badań rynkowych i konsumenckich czy wizualizacji oraz biznesplanu. Jak wyglądają prezentacje inwestorskie w praktyce? PFR Ventures przeanalizowało 131 pitch decków, a wyniki przedstawiono w raporcie Analiza prezentacji inwestorskich polskich startupów.
Pitch deck niejedno ma imię 

Nie ma uniwersalnego przepisu na prezentację inwestorską. Każda wygląda nieco inaczej obrazując specyfikę organizacji, projektu oraz zespołu. Badaniu poddano 131 prezentacji, z czego najwięcej, bo aż 83 dotyczy modelu biznesowego Subscription / SaaS. Na drugim miejscu znalazł się model Manufacturing / Hardware (28 prezentacji), a na trzecim Commission / Marketplace (26 prezentacji). Przeanalizowano przede wszystkim spółki z sektora Data & Analytics (25), Health (21) oraz IT / Internet Services (19).

Pierwszym elementem, który znalazł się w większości pitch decków jest opis modelu biznesowego. Szczegółowe informacje pozwalają inwestorom poznać sposób działania organizacji, a przede wszystkim źródła pozyskiwania dochodów. Z danych przedstawionych w raporcie wynika, że 80 na 131 spółek umieściło w swoich prezentacjach przejrzysty opis modelu biznesowego. 

Jak wskazuje w raporcie, Eliza Kruczkowska, Dyrektorka Departamentu Rozwoju Innowacji w Polskim Funduszu Rozwoju, nie wszystkie prezentacje zawierały definicje problemu oraz propozycje rozwiązania. Z danych wynika, że informacje dostępne były w 106 na 131 pitch deckach. Jest to sygnał wskazujący, że niektóre startupy w Polsce mogą zbyt duży nacisk kłaść na produkt albo usługę zapominając o problemie, który rozwiązują. 

Najwięcej spółek, bo 112 zadbało o one liner lub wprowadzenie o spółce na pierwszych stronach (w tym często na stronie tytułowej).

Analiza rynku do poprawy, a plany na przyszłość do zastanowienia

W niewielu prezentacjach można było znaleźć dane takie jak TAM, SAM, SOM. Aż 47 spółek nie podało żadnych danych z wymienionych. Tylko 34 z 84, które zdecydowały się wskazać dane w pitch decku podały źródło. 

Inne elementy analizy rynku to analiza konkurencji wykonywana w formie oś x/y plasująca spółkę na tle konkurencji oraz tabela z porównaniem cech produktu czy usługi. W pich deckach znalazły się również siatki klientów – obecnych lub potencjalnych. 

Plany na przyszłość to kolejny ważny element pitch decku, który powinien pojawić się w każdej prezentacji. 

Tymczasem: 

  • 55 spółek zawarło wykresy lub informacje dotyczące obecnych i/lub prognozowanych przychodów spółki; 
  • 61 spółek umieściło informację na temat planów wykorzystania środków z rundy i/lub poinformowało o dotychczas zebranym kapitale; 
  • 70 spółek umieściło w swoich prezentacjach informacje na temat planowanego rozwoju ich produktu lub usługi; 
  • tylko 19 na 131 spółek dołączyło informacje o obecnym cap table. 

Pitch deck powinien zawierać informacje o strukturze udziałowej spółki jeszcze przed inwestycją. Inwestorzy oceniają obecną sytuację oraz określają ewentualne przeszkody. Z cap table związany jest kolejny slajd o ofercie. Zawiera informacje o tym, ile procent spółki podlega inwestycji za określoną kwotę. 

Prezentacje inwestorskie – co warto poprawić?

Większość ekspertów zaleca, żeby pitch deck składał się maksymalnie z 10-12 slajdów. Tymczasem wśród polskich startupów średnia wyniosła 17. 

W prezentach powinny również znaleźć się informacje o problemie i rozwiązaniu. Pitch deck musi przedstawić realny problem grupy docelowej. Zdefiniowanie potrzeb oraz oczekiwań przyszłych nabywców w dużej mierze przekłada się na sukces rynkowy. W prezentacji warto przedstawić dane, np. wyniki badania grupy fokusowej czy inne argumenty liczbowe przemawiające za realnością problemu. 

Aż 51 spółek nie przedstawiło modelu biznesowego, który stanowi kolejny podstawowy element działalności. 

Warto również poprawić prezentację danych finansowych. Przychody to nie tylko obecne wyniki, ale również prognozy obejmujące horyzont czasowy 1 – 5 roku. Koszty mogą zostać przedstawione procentowo w ramach poszukiwanego finansowania.

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Ceny mieszkań rosną. Nowa analiza PKO Banku Polskiego

Następny Wpis

Jak wykorzystać dźwięk w marketingu?

Powiązane wpisy

Polskie firmy nie wykorzystują potencjału chmury

Czy polskie firmy są gotowe na cyfrową transformację? Z raportu przygotowanego przez Public First na zlecenie Amazon Web Services wynika, że jedynie 15 proc. organizacji w Polsce korzysta z chmury obliczeniowej, niecałe 20 proc. z AI, a nieco ponad 8 proc. z big data. Tymczasem według założeń UE do 2030 roku w każdym z wymienionych obszarów ma zostać osiągnięty cel wynoszący 75 proc. Autorzy zwracają uwagę, że już zwiększenie wykorzystania chmury w małych firmach na terenie UE doprowadzi do wzrostu gospodarki o 10 proc. a w Polsce wzrostu PKB o 0,4 proc. czyli około 10 mld zł.
Avatar photo
Więcej

Plany GPW na 2022 rok

Ubiegły już 2021 rok był bardzo dobry dla Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie pod względem liczby debiutów. Na głównym parkiecie powitaliśmy 16 spółek, zaś na NewConnect aż 32. Nadchodzące miesiące również nie powinny przynieść spowolnienia tempa.
Avatar photo
Więcej

Organizacja czasu pracy w małej firmie. 5 wskazówek, jak zarządzać czasem zespołu

Dobry lider potrafi nie tylko angażować i inspirować do działania, ale również stawiać jasno określone cele. Niezbędna jest także umiejętność zarządzania czasem własnym oraz pozostałych członków zespołu. Planowanie, optymalizacja działań, monitorowanie, ale również motywowanie i świadomość tzw. rozpraszaczy pozwala efektywniej osiągać założone cele. Warto pamiętać, że lider to również członek zespołu, który powinien dawać dobry przykład oraz inspirować do podejmowania trafnych decyzji na co dzień.
Avatar photo
Więcej