Pitch deck niejedno ma imię
Nie ma uniwersalnego przepisu na prezentację inwestorską. Każda wygląda nieco inaczej obrazując specyfikę organizacji, projektu oraz zespołu. Badaniu poddano 131 prezentacji, z czego najwięcej, bo aż 83 dotyczy modelu biznesowego Subscription / SaaS. Na drugim miejscu znalazł się model Manufacturing / Hardware (28 prezentacji), a na trzecim Commission / Marketplace (26 prezentacji). Przeanalizowano przede wszystkim spółki z sektora Data & Analytics (25), Health (21) oraz IT / Internet Services (19).
Pierwszym elementem, który znalazł się w większości pitch decków jest opis modelu biznesowego. Szczegółowe informacje pozwalają inwestorom poznać sposób działania organizacji, a przede wszystkim źródła pozyskiwania dochodów. Z danych przedstawionych w raporcie wynika, że 80 na 131 spółek umieściło w swoich prezentacjach przejrzysty opis modelu biznesowego.
Jak wskazuje w raporcie, Eliza Kruczkowska, Dyrektorka Departamentu Rozwoju Innowacji w Polskim Funduszu Rozwoju, nie wszystkie prezentacje zawierały definicje problemu oraz propozycje rozwiązania. Z danych wynika, że informacje dostępne były w 106 na 131 pitch deckach. Jest to sygnał wskazujący, że niektóre startupy w Polsce mogą zbyt duży nacisk kłaść na produkt albo usługę zapominając o problemie, który rozwiązują.
Najwięcej spółek, bo 112 zadbało o one liner lub wprowadzenie o spółce na pierwszych stronach (w tym często na stronie tytułowej).
Analiza rynku do poprawy, a plany na przyszłość do zastanowienia
W niewielu prezentacjach można było znaleźć dane takie jak TAM, SAM, SOM. Aż 47 spółek nie podało żadnych danych z wymienionych. Tylko 34 z 84, które zdecydowały się wskazać dane w pitch decku podały źródło.
Inne elementy analizy rynku to analiza konkurencji wykonywana w formie oś x/y plasująca spółkę na tle konkurencji oraz tabela z porównaniem cech produktu czy usługi. W pich deckach znalazły się również siatki klientów – obecnych lub potencjalnych.
Plany na przyszłość to kolejny ważny element pitch decku, który powinien pojawić się w każdej prezentacji.
Tymczasem:
- 55 spółek zawarło wykresy lub informacje dotyczące obecnych i/lub prognozowanych przychodów spółki;
- 61 spółek umieściło informację na temat planów wykorzystania środków z rundy i/lub poinformowało o dotychczas zebranym kapitale;
- 70 spółek umieściło w swoich prezentacjach informacje na temat planowanego rozwoju ich produktu lub usługi;
- tylko 19 na 131 spółek dołączyło informacje o obecnym cap table.
Pitch deck powinien zawierać informacje o strukturze udziałowej spółki jeszcze przed inwestycją. Inwestorzy oceniają obecną sytuację oraz określają ewentualne przeszkody. Z cap table związany jest kolejny slajd o ofercie. Zawiera informacje o tym, ile procent spółki podlega inwestycji za określoną kwotę.
Prezentacje inwestorskie – co warto poprawić?
Większość ekspertów zaleca, żeby pitch deck składał się maksymalnie z 10-12 slajdów. Tymczasem wśród polskich startupów średnia wyniosła 17.
W prezentach powinny również znaleźć się informacje o problemie i rozwiązaniu. Pitch deck musi przedstawić realny problem grupy docelowej. Zdefiniowanie potrzeb oraz oczekiwań przyszłych nabywców w dużej mierze przekłada się na sukces rynkowy. W prezentacji warto przedstawić dane, np. wyniki badania grupy fokusowej czy inne argumenty liczbowe przemawiające za realnością problemu.
Aż 51 spółek nie przedstawiło modelu biznesowego, który stanowi kolejny podstawowy element działalności.
Warto również poprawić prezentację danych finansowych. Przychody to nie tylko obecne wyniki, ale również prognozy obejmujące horyzont czasowy 1 – 5 roku. Koszty mogą zostać przedstawione procentowo w ramach poszukiwanego finansowania.