fbpx

Outsourcing – kiedy zdecydować się na zewnętrzne wsparcie?

Avatar photo
Chcesz skupić się na realizacji najważniejszych celów? Outsourcing pozwala ograniczyć koszty i zyskać wsparcie doświadczonych specjalistów. Na czym polega outsourcing? Co warto wiedzieć o korzyściach i zagrożeniach związanych ze współpracą?
Na czym polega outsourcing?

Outsourcing to przekazywanie zadań podmiotom zewnętrznym. Firma decyduje się na zlecenie części obowiązków dotychczas realizowanych wewnątrz. Wyspecjalizowane organizacje najczęściej przejmują obszary związane z księgowością, prowadzeniem spraw kadrowych i pracowniczych czy marketingiem. Popularnością cieszy się również delegowanie zadań związanych z sieciami informatycznymi, obsługą klientów oraz sprzątaniem. 

Outsourcing to współpraca o charakterze długoterminowym. Zazwyczaj zewnętrzna firma nie otrzymuje pojedynczych zadań do wykonania, ale przejmuje kontrolę nad funkcjonowaniem całego obszaru. Delegowane są zadania i działy jednostek wspierających kluczową działalność. Decydując się na outsourcing firma może ograniczyć koszty i skupić się na najważniejszych aspektach oraz realizacji strategicznych celów. 

Jakie są rodzaje outsourcingu?

Najpopularniejszy podział wyróżnia outsourcing wewnętrzny i zewnętrzny. Outsourcing zewnętrzny to zlecenie zadań podmiotowi nie związanemu z organizacją. Natomiast outsourcing wewnętrzny wiąże się z wyodrębnieniem nowego działu albo spółki dedykowanej obszarowi. 

Kolejny podział wiąże się z zakresem usług. Outsourcing selektywny to powierzenie części zadań związanych z obszarem. W przypadku outsourcingu pełnego firma zewnętrzna jest zobowiązana do wykonania kompleksowej usługi. 

Outsourcing – korzyści i zagrożenia 

Jedną z najważniejszych korzyści z outsourcingu jest redukcja kosztów. Decydując się na wsparcie zewnętrznych specjalistów nie ma konieczności zatrudniania w firmie pracowników i pokrywania wszystkich kosztów związanych z utrzymaniem. Pod uwagę bierze się nie tylko wysokość wynagrodzenia i wymagane składki, ale również koszty miejsca pracy oraz szkoleń. Firma zyskuje dostęp do specjalistycznej wiedzy na najwyższym poziomie. Oprócz eksperta dedykowanego do stałej współpracy otrzymuje także wsparcie pozostałych członków zespołu. 

Outsourcing to również możliwość koncentracji na istotnych funkcjach biznesowych. Przejęcie części obowiązków pozwala firmie skupić się na strategicznych celach, co przekłada się na realizację wyników i wzrost wartości rynkowej organizacji. Działalność staje się efektywniejsza dzięki oszczędności czasu oraz środków.  

Wśród zagrożeń dominuje ryzyko trafienia na nierzetelną i nieprofesjonalną firmę outsourcingową. Brak doświadczonych specjalistów i znajomości prowadzonych projektów może narazić organizację na dodatkowe koszty zamiast ich redukcji. 

Firma zlecająca może również wpaść w pułapkę chęci ograniczenia kosztów w zbyt dużym wymiarze. Dążenie do redukcji za wszelką cenę często wiąże się z niską jakością świadczonych usług. 

Warto również pamiętać, że chociaż zadania wykonuje dedykowana organizacja dobrze angażować się w realizację obowiązków. Firma wciąż pozostaje odpowiedzialna za delegowany obszar. Monitoring działań pozwala również uniknąć braku wiedzy na temat aktualnej sytuacji w przypadku np. konieczności rozwiązania umowy. 

Na co zwrócić uwagę wybierając firmę outsourcingową? 

Zanim zdecydujesz się na współpracę upewnij się, że masz kontakt z rzetelną firmą. Oprócz weryfikacji prawnych aspektów działalności, sprawdź opinie klientów. Referencje na stronie internetowej, ale również wpisy w mediach społecznościowych to cenne źródła informacji niemal w każdej branży. 

Poznaj zakres świadczonych usług. Decydując się na współpracę postaraj się przewidzieć, czego może potrzebować Twoja firma w ciągu najbliższych kilku lat. Sprawdzony partner okaże się dużym wsparciem podczas kolejnych kroków w rozwoju. Wybieraj firmy, które mają doświadczenie w podobnej branży albo prowadzeniu projektów o zbliżonej tematyce, np. w zakresie działań IT. 

Dobra praktyka to zapoznanie się z umową pod okiem prawnika. Poznaj system naliczania opłat i wzajemne zobowiązania. Dowiedz się, co wchodzi w skład usług dodatkowych. 

Total
9
Shares
Poprzedni wpis

Kto inwestuje w kryptowaluty? Profil inwestorów w Polsce i na świecie

Następny Wpis

Jak przekształcić jednoosobową działalność w spółkę?

Powiązane wpisy

Sprzedaż obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa. Ile sprzedano obligacji w 2022 roku?

Ministerstwo Finansów przedstawiło wyniki sprzedaży obligacji oszczędnościowych w grudniu oraz całym 2022 roku. Łączna wartość obligacji sprzedanych przez cały ubiegły rok była rekordowa i wyniosła 57,1 mld zł. Popyt na obligacje oszczędnościowe rośnie od kilku lat. Nabywcy najchętniej sięgali po obligacje 4-letnie, a najrzadziej po 12-miesięczne premiowe.
Avatar photo
Więcej
public relations

Public Relations. Jak zmieni Twój biznes?

Trudno wyobrazić sobie firmę, która osiąga wysokie wyniki finansowe i realizuje założone cele bez lojalnych klientów i poparcia środowiska zewnętrznego oraz wewnętrznego. Narzędzia wykorzystywane przez Public Relations pozwalają nawiązać długofalowe relacje i zyskać publiczność pozytywnie nastawioną do podejmowanych działań. Kształtowanie wizerunku to ciągła praca. W dynamicznym otoczeniu nic nie jest dane raz na zawsze.
Avatar photo
Więcej

Leasing na rynku samochodów osobowych. Prognozy na 2023 r.

Rok 2022 był wymagający dla większości branż w Polsce i na świecie. Trudności nie ominęły również leasingu na rynku samochodów osobowych. Na początku roku specjaliści spodziewali się odbicia po pandemii, która trwała blisko dwa lata. Tymczasem na arenie globalnej pojawiło się kolejne zagrożenie. Wojna w Ukrainie sprawiła, że sytuacja w łańcuchach dostaw znowu stała się niepewna. Jak będzie wyglądał 2023 r.? Eksperci PKO Leasing przedstawili cztery główne trendy dotyczące leasingu samochodów osobowych.
Avatar photo
Więcej