Branżowy portal Newzoo przedstawił kolejną edycję analizy globalnego rynku gier. Raport Global Games Market Report publikowany jest co roku w lipcu, ale zespół specjalistów czuwa nad aktualnością, wprowadzając kolejne informacje w listopadzie, styczniu i kwietniu. Raporty pojawiają się od 15 lat, prezentując najważniejsze podsumowania i trendy dotyczące branży gier.
Pewne wzrosty w branży gier?
Warto przypomnieć, że pod koniec 2022 roku zespół Newzoo dodał aktualizację wskazującą, że przychody z branży gier spadły o 4,3 proc. rok do roku. Natomiast w kwietniu pojawiła się informacja precyzująca spadek do wartości 5,1 proc., a łączne przychody ukształtowały się na poziomie 183 mld dolarów.
Z danych przedstawionych w najnowszej edycji wynika, że w 2023 roku przychody wyniosą 187,7 mld dol. a wzrost rok do roku – 2,6 proc.
Do końca br. liczba graczy zwiększy się w stosunku do ubiegłego okresu o 6,3 proc. Po gry sięgnie nawet 3,38 mld osób na całym świecie. Najwięcej nowych graczy przybędzie w Azji – o 5,7 proc. więcej w stosunku do roku poprzedniego. Statystyki obejmują osoby, które zagrały w produkcję minimum raz w roku. Na rosnącą popularność gier wpływa coraz powszechniejszy dostęp do internetu mobilnego, atrakcyjna cena oraz rosnąca klasa średnia.
Za największy udział odpowiadać będą gry mobilne generujące 49 proc. wszystkich przychodów. Na drugim miejscu znajdą się konsole – 30 proc., a na trzecim pudełkowe gry na PC – 20 proc. Autorzy zwrócili uwagę na sytuację na rynku gier mobilnych. Wyzwanie stanowi monetyzacja produkcji oraz zmiany w polityce Google Play i App Store. Największy wzrost o wartości 7,4 proc. rok do roku ma dotyczyć gier na konsole, które wygenerują 56 mld dolarów przychodów. Eksperci prognozują spadek na rynku przeglądarkowych gier na PC, który ma wynieść nawet 16,9 proc. rok do roku.
Newzoo zwraca również uwagę na spółki dominujące pod względem przychodów z gier, do których zalicza się Tencent, Sony i Apple. Pod uwagę należy również wziąć opóźnienia w wydawaniu tytułów, np. Hogwarts Legacy, The Legend of Zelda: Tears of The Kingdom czy Final Fantasy XVI.
Trendy na rynku gier
Nie ma wątpliwości, że możliwości sztucznej inteligencji zmieniają sposób kreowania nowych produkcji. Eksperci wciąż wykazują podzielone zdania na temat oceny wpływu.
W raporcie zbadano szeroki zakres trendów, w tym pojawienie się studiów gier kierowanych przez influencerów. Podobnie jak w innych branżach zdanie influencerów zaczyna zyskiwać większe znaczenie niż opinie dziennikarzy czy innych osób ze świata gamingu. Twórcy muszą uwzględnić w kampaniach kontakt z m.in. osobami zajmującymi się streamami rozgrywek na serwisie Youtube czy Twitch.
Jednym z trendów jest możliwość generowania dodatkowych przychodów przez branżę dzięki zjawisku transmediów. Przykładem jest Wiedźmin albo Cyberpunk 2077 – w ramach projektów przenikają się różne media, wykorzystując prawa do własności intelektualnej. Bohaterów dobrze znanych z gier można zobaczyć m.in. w filmach, serialach, książkach czy na innych platformach.