1. WeChat – azjatycki lider
WeChat to lider na rynku azjatyckim, szczególnie w Chinach. Z aplikacji korzysta ponad miliard użytkowników. WeChat wyróżnia się rozbudowaną funkcjonalnością. Oprócz wymiany wiadomości pozwala na umieszczanie zdjęć, dodawanie filmów czy komentarzy. W Chinach nie działa Facebook, Instagram czy Twitter. Azjatycka aplikacja oferuje połączenie funkcjonalności charakterystyczne dla topowych aplikacji. Użytkownicy mogą również zrobić zakupy, zamówić taksówkę czy nawet wziąć pożyczkę – system płatności mobilnych jest rozbudowany. WeChat to aplikacja niezbędna do komunikacji na chińskim rynku. Cieszy się dużą popularnością niemal wśród wszystkich grup odbiorców.
2. QQ – wszechstronny i uniwersalny
QQ to kolejny mocny gracz na azjatyckim rynku mediów społecznościowych. Aplikacja jest dostępna nie tylko w wersji mobile, ale również desktop i dociera głównie do młodszych użytkowników. QQ to również połączenie znanych funkcjonalności – dodawania zdjęć, tworzenia grup i komunikacji, ale dodatkowo pozwala na realizację zakupów online. Zawiera również gry.
3. Telegram – komunikator, który zmienia świat
Telegram od kilku lat cieszy się popularnością za wschodnią granicą. Wielu Polaków po raz pierwszy usłyszała o aplikacji po wybuchu wojny w Ukrainie. Obecnie Telegram wciąż stanowi główny kanał komunikacji pomiędzy Ukraińcami. Aplikacja odegrała również dużą rolę w porozumiewaniu się aktywistów działających na rzecz klimatu, walczących w Hongkongu czy osób mierzących się z władzą w Białorusi. Wśród zalet Telegrama wymienia się łatwy dostęp do porozumiewania się w grupach (połączenia video, przesyłanie plików itp.), system szyfrowania oraz bardzo ograniczoną moderację treści. Warto obserwować ewolucję Telegrama w ciągu następnych kilku lat.
4. VK – numer jeden w Rosji
Kolejna platforma popularna w krajach Europy Wschodniej oraz Środkowo-Wschodniej. Obecnie głównie w Rosji, ale przed wybuchem wojny w Ukrainie z VK chętnie korzystali również mieszkańcy Litwy, Łotwy, Armenii, a nawet Rumunii czy Czech. Funkcjonalność aplikacji przypomina Facebooka. Użytkownicy dodają posty, zdjęcia i filmy. Mogą również dołączać do czatów i grup. Obecnie VK to platforma służąca jako jedno z narzędzi używanych w rosyjskiej propagandzie.
5. Quora – question and answer w wersji ekspert
Quora to portal pochodzący ze Stanów Zjednoczonych, założony przez byłych pracowników Facebooka. Działa na zasadzie Q&A (question and answer), użytkownicy zadają i odpowiadają na pytania. Quora pozwala poszerzać wiedzę na interesujące użytkowników tematy. Portal to dobre miejsce nie tylko do nauki i zdobywania informacji, ale również badania potrzeb oraz oczekiwań odbiorców.
6. Clubhouse – nowy poziom społeczności
Platforma Clubhouse powstała w 2020 roku, a już zdążyła namieszać na rynku. Aplikacja działa na innych zasadach niż liderzy rynku. Nie ma zdjęć, komentarzy ani miejsca na nagrania video. Działanie opiera się na rozmowach głosowych w czasie rzeczywistym. Użytkownicy tworzą pokoje, w których toczą się rozmowy. Dołączyć do aplikacji można wyłącznie przez zaproszenie, ale istnieją także pokoje otwarte (dla wszystkich) oraz social (dla osób obserwujących). Aplikacja zyskała dużą popularność głównie przez influencerów, muzyków, aktorów i inne osoby ze świata muzyki oraz kultury. Dużą popularnością cieszy się także w środowisku branży technologicznej i venture capital. W rozmowy angażują się przedstawiciele znanych gigantów, funduszy czy banków.