fbpx

Martech w Polsce coraz mocniejszy. Jak wyglądał 2022 rok w branży marketing technology?

Avatar photo
Technologia w marketingu odgrywa coraz większą rolę. Martech to połączenie marketingu i nowych technologii, które w centrum działań stawia odbiorcę. W Polsce funkcjonuje nawet ok. 740 startupów oferujących narzędzia pozwalające na jeszcze lepsze zrozumienie potrzeb klientów w cyfrowej rzeczywistości. W Europie działa nawet 3647 organizacji, a polskie startupy to niemal 20 proc. łącznej liczby. Emergen Research szacuje, że do 2030 roku wartość rynku wyniesie ok. 660 mld dolarów.
Martech – czym jest i co warto wiedzieć?

PwC definiuje martech jako rodzaj narzędzi informatycznych przeznaczonych do automatyzacji działań marketingowych różnego typu w wielu kanałach komunikacji z odbiorcami. Scott Brinker, jeden z najpopularniejszych specjalistów martech na świecie i autor Chiefmartech.com, szacuje, że na rynku dostępnych jest ponad 8 tys. rozwiązań z zakresu marketing technology. Narzędzia wyróżniają się innymi funkcjonalnościami, zastosowaniem oraz służą do realizacji innych celów biznesowych.

PwC dzieli narzędzia na 6 podstawowych kategorii. 

  • Marketing Automation (MA) – systemy pozwalające na automatyzację procesów. 
  • Data Management Platform (DMP) – narzędzia umożliwiające m.in. segmentację klientów. 
  • Customer Relationship Management (CRM) – systemy do automatyzacji relacji z klientami. Customer Data Platform (CDP) – rozwiązanie zbierające informacje o klientach z różnych źródeł. 
  • Web Analytics Tool (WAT) – narzędzie zbierające informacje o klientach za pomocą cookies. 
  • Model Factory – system wspierający uczenie maszynowe wykorzystujące informacje z różnych źródeł.
Martech w Polsce, ale plany globalne

Scott Brinker szacuje również, że w 2021 roku w Europie funkcjonowało 3647 spółek zajmujących się marketing technology. W Polsce działa około 740 organizacji. Z danych wynika, że niemal 20 proc. spółek w branży to polskie organizacje.

W Polsce potencjał marketingu jest duży. Rynek reklamowy wart jest około 6,2 mld zł, z czego około 3,2 mld zł to rynek marketingu online, jak wynika z danych IAB Polska. Spółki martech mierzą jednak wyżej i stawiają na ekspansję zagraniczną.

Międzynarodowa ekspansja to kolejny krok w rozwoju startupów. Wejście na nowe rynki pozwala zwiększyć skalę i osiągać lepsze wyniki. Z danych przedstawionych przez Fundację Startup Poland wynika, że niemal 80 proc. polskich spółek planuje ekspansję zagraniczną w ciągu najbliższych miesięcy. Organizacje martech nie odbiegają więc od trendów panujących w polskim środowisku startupowym. 

W martechu wykorzystuje się nie tylko venture capital, ale również bootstrapping. Marketing technology to dojrzały i konkurencyjny rynek z niesłabnącym zainteresowaniem inwestorów. Eksperci zwracają uwagę na duży zasób rozwiązań generowanych przez nowe technologie w marketingu. Od lat powstają startupy i organizacje, które rozwiązują kolejne wyzwania w branży marketingowej. To sprawia, że dla części inwestorów startupy martech nie są już tak atrakcyjne jak jeszcze kilka, a nawet kilkanaście lat temu.

Polskie startupy martech, które odniosły sukces
SALESmanago

SALESmanago to platforma obowiązkowa dla e-commerce. Umożliwia tworzenie wielowariantowych scenariuszy dopasowanych do zachowań użytkowników na stronie i ich transakcji. SALESmanago pozwala projektować omnichannelowe procesy poprawiające konwersje na wszystkich etapach życia klienta. Obecnie ponad 3000 firm w 50 krajach świata korzysta z systemu SALESmanago. Wśród nich są dynamicznie rozwijające się małe i średnie firmy jak również uznane szeroko marki.

Whitepress

Platforma WhitePress łączy portale, dziennikarzy i influencerów. Wspiera działania content marketingowe oraz influencer marketingowe. Za pomocą platformy można m.in. szybko i skutecznie publikować artykuły na popularnych portalach i blogach, zamówić wysokiej jakości artykuły czy infografiki do publikacji, a także ułatwia współpracę z blogerami i blogerami. Usługi skierowane są do klientów oraz do agencji interaktywnych, agencji SEO, domów mediowych i firm działających w branży e-PR. Obecnie platforma działa w 29 krajach, a klienci mogą zamówić publikacje w 27 językach. Tylko w 2022 roku Whitepress rozszerzyło swoją działalność o 6 nowych rynków.

Brand24

Brand24 to narzędzie pozwalające na monitoring treści w Internecie oraz ochronę reputacji marki. Narzędzie analizuje materiały zamieszczane na portalach, blogach, a także w mediach społecznościowych. Pierwszym kierunkiem ekspansji była Azja, ale już w  w 2014 r. uruchomiona została wersja platformy umożliwiająca korzystanie z narzędzia przez klientów w dowolnym miejscu na świecie.

GetResponse

GetResponse to popularna platforma do e-mail marketingu, która sprawdza się w organizacjach o różnej wielkości i profilu działania. Narzędzie umożliwia automatyczną wysyłkę wiadomości do określonych grup, segmentację klientów, tworzenie newsletterów czy zautomatyzowany skrót informacji z bloga.  Użytkownik może również skorzystać z 30 gotowych szablonów z opcją personalizacji i dopasowania do brandingu organizacji. GetResponse działa w 183 krajach oferując rozwiązania w 26 językach dla ponad 350 tysięcy klientów na świecie.

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Rok 2022 w fotowoltaice. Podsumowanie najważniejszych zmian i prognozy

Następny Wpis

Odmrożenie rynku kredytów hipotecznych w 2023 r. – czy to możliwe?

Powiązane wpisy

Co Polacy myślą o metawersum i rozszerzonej rzeczywistości?

Z badań przeprowadzonych przez Ipsos dla Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że jedynie 27 proc. Polaków słyszało o metawersum, ale o rozszerzonej rzeczywistości już ponad 90 proc. Większość z ankietowanych (51 proc.) ma pozytywny stosunek do prezentowanych rozwiązań. Globalne badanie wykazało, że podobne odczucia mają głównie wschodzące rynki, a największą świadomością istnienia rozwiązań oraz przychylnością wykazują się młodzi dorośli z wyższym wykształceniem.
Avatar photo
Więcej