Pierwsza solarna ścieżka powstała w Holandii
Holenderskie solarne ścieżki rowerowe to innowacyjne projekty na skalę globalną. Pierwsza, o długości 100 metrów, powstała w 2014 roku w mieście Krommenie niedaleko Amsterdamu. Do budowy wykorzystano płyty betonowe o szerokości 2,5 m i długości 3,5 m, w których umieszczono panele dodatkowo zabezpieczone hartowanym szkłem. Komfortową jazdę zapewniła również powierzchnia antypoślizgowa. Na początku wygenerowana energia trafiała do krajowej sieci elektrycznej. Z danych wynika, że wyłącznie przez 16 dni solarna ścieżka zapewniła 140 kWh prądu. Koszt instalacji wyniósł 3 mln euro.
Później w 2016 roku panele pojawiły się na trasie o długości 70 metrów. Autorzy rozwiązania wskazywali, że ścieżkę pokonuje dziennie nawet 2 tys. rowerzystów. Umieszczone moduły miały generować około 30 proc. mniej energii niż w przypadku lokalizacji na dachu.
Nowa ścieżka już wkrótce
Kolejna ścieżka powstanie w prowincji Brabancja Północna, a dokładnie wzdłuż drogi N285 w pobliżu Wagenberg na południu kraju. Do trasy o długości 0,6 km wykorzystanych zostanie 500 paneli fotowoltaicznych. Część projektu o nazwie „Zon op Infra” zakłada obserwację konkretnych parametrów przez najbliższe pięć lat. Twórcy chcą sprawdzić koszty utrzymania, wydajność oraz odporność paneli na obciążenia mechaniczne wytwarzane przez pieszych i rowerzystów.
Holenderski rząd kładzie coraz większy nacisk na zbadanie możliwości wykorzystania dróg pod fotowoltaikę, m.in. w Groningen powstał chodnik składający się z 2,5 tys. kostek fotowoltaicznych.
Solarna ścieżka rowerowa – korzyści
Twórcy holenderskich projektów podają, że ścieżka o długości około 100 metrów może zapewnić energię elektryczną nawet dla dwóch, trzech domów jednorodzinnych. Wydajność mikroinstalacji zależy od m.in. liczby zastosowanych modułów.
Ścieżka wybudowana w 2016 roku wygenerowała ponad 3 tys. kilowatogodzin energii w ciągu pierwszych sześciu miesięcy działania. Dodatkowo projekt przyciągną zainteresowanie mieszkańców. Szacuje się, że nawet 150 tys. rowerzystów skorzystało ze ścieżki solarnej.
Wygenerowana energia może trafić do krajowej sieci energetycznej, ale również posłużyć do oświetlania ulic, systemów sterowania ruchem czy innych obiektów. Ciekawym rozwiązaniem jest również umieszczenie w pobliżu stacji do ładowania rowerów elektrycznych.
Montaż modułów w ścieżkach rowerowych rozwiązuje również problem niedostępności gruntów pod kolejne inwestycje. Zgodnie z doniesieniami „PV Magazine” w kraju brakuje miejsc na budowę systemów o dużej skali działania.