fbpx

Jak sprzedawać rozwiązania IT dla firm?

Avatar photo
Sprzedaż w IT wymaga przede wszystkim dużej wiedzy o produkcie i rynku. Skuteczny handlowiec to również specjalista stanowiący wartościowego rozmówcę dla osoby zarządzającej działem IT. Równocześnie musi umieć dopasować język komunikacji także do klientów mniej świadomych narzędzi. Jak sprzedawać rozwiązania IT dla firm? O czym warto pamiętać w procesie sprzedaży?
Rozpoznaj potrzeby nabywców 

Każdy proces sprzedaży zaczyna się od rozpoznania potrzeb nabywców. Większość klientów trafia do firmy z konkretnym problemem szukając rozwiązania. Duża świadomość sprawia, że handlowiec musi wykazać się ekspercką wiedzą. Klienci często oczekują technicznej rozmowy i doradztwa, a także możliwości dopasowania rozwiązania do indywidualnych potrzeb. Rolą handlowca jest pokazanie rzeczywistych korzyści płynących z wdrożenia produktu oraz zaproponowanie rozwiązania szytego na miarę. 

Zadbaj o customer experience 

Customer experience odgrywa dużą rolę nie tylko podczas poszukiwania klienta, ale również utrzymania. Handlowiec dba o wszystkie punkty styku klienta z organizacją przez całą podróż aż do momentu zakończenia korzystania z produktu. Customer experience to dużo więcej niż spersonalizowana oferta czy funkcjonalny produkt. W branży IT równie ważne są doradczo-partnerskie relacje, które pokazują firmę, jako grupę specjalistów realnie zainteresowanych wsparciem klienta. 

Doradzaj i wykaż się specjalistyczną wiedzą

Sprzedając rozwiązania IT najczęściej spotkasz się z osobą posiadającą dużą wiedzę o produkcie, konkurentach oraz alternatywnych możliwościach rozwiązania problemu. Szefowie działów IT szukają w przedstawicielach firmy partnerów do merytorycznej, a często również technicznej rozmowy. Chcą mieć przekonanie, że druga strona rozumie ich problem i rzeczywiście wie, w jaki sposób znaleźć rozwiązanie. Osoby na kierowniczych stanowiskach w IT często mają analityczne umysły nastawione na realizację celu. Nie lubią ukrywania i zatajania informacji, a perswazja oraz klasyczne metody sprzedawców mają niewielką skuteczność. 

Rzetelnie opowiadaj nie tylko o korzyściach, ale również ryzyku i zagrożeniach związanych z wdrożeniem produktu. Wspieraj klienta również na etapie użytkowania.  

Dopasuj język komunikacji do odbiorcy 

Nie zawsze jednak klient będzie specjalistą w branży IT. Szczególnie w małych organizacjach po stronie klienta może stać osoba niezwiązana z branżą posiadająca niewielką wiedzę. Pamiętaj, że rozwiązania IT mogą wydawać się skomplikowane dla laików. Umiejętność dopasowania języka komunikacji do osoby pozwala dopiąć transakcję wśród różnych grup klientów. Sprawdza się również, kiedy większość rozmów odbywa się ze specjalistą, ale na pewnym etapie dołącza na przykład prezes firmy, który na co dzień nie zajmuje się rozwiązaniami IT. 

Bądź cierpliwy

Proces sprzedaży w branży IT trwa nawet ponad pół roku. Jedno spotkanie to zdecydowanie za mało, żeby klient podjął decyzję tym bardziej, że w proces zaangażowanych jest zazwyczaj kilka osób. W praktyce im więcej członków zespołu bierze udział, tym dłużej trwa dopięcie transakcji. Na wydłużenie procesu wpływa również duża dynamika rynku. Systematycznie powstają nowe rozwiązania, które mogą zwracać uwagę klientów i odciągać ich od sfinalizowania umowy, a następnie wdrożenia rozwiązania. 

Kim jest dobry sprzedawca w branży IT?

Dobry sprzedawca w IT musi wykazać się bardzo dobrą znajomością produktu. Duża specjalizacja branży sprawia, że nawet niewielkie braki wiedzy mogą wpłynąć na decyzję o rozpoczęciu współpracy i nadwyrężyć wizerunek organizacji. 

Dobry handlowiec to nie tylko specjalista z szeroką wiedzą o produkcie i rynku, ale również sprzedawca. Powinien więc wykazywać się umiejętnościami komunikacji oraz łatwością nawiązywania i utrzymywania relacji. Empatia, naturalna ciekawość drugiego człowieka i odpowiedzialność pomagają w realizacji założonych celów. Handlowiec musi umieć słuchać i wyłapywać nawet drobne sugestie. W IT mniejsze znaczenie ma znajomość technik perswazji, negocjacji czy zewnętrzny wizerunek. 

Total
0
Shares
Poprzedni wpis

Na świecie jest coraz cieplej, a ludzi jest coraz więcej. W jaki sposób zmiany klimatyczne i demograficzne wpłyną na społeczeństwo i gospodarkę?

Następny Wpis

Mroczny klimat dla fanów mocnych wrażeń. Premiera gry Bloodhound już wkrótce

Powiązane wpisy

Martech w Polsce coraz mocniejszy. Jak wyglądał 2022 rok w branży marketing technology?

Technologia w marketingu odgrywa coraz większą rolę. Martech to połączenie marketingu i nowych technologii, które w centrum działań stawia odbiorcę. W Polsce funkcjonuje nawet ok. 740 startupów oferujących narzędzia pozwalające na jeszcze lepsze zrozumienie potrzeb klientów w cyfrowej rzeczywistości. W Europie działa nawet 3647 organizacji, a polskie startupy to niemal 20 proc. łącznej liczby. Emergen Research szacuje, że do 2030 roku wartość rynku wyniesie ok. 660 mld dolarów.
Avatar photo
Więcej