fbpx

Jak być dobrym liderem i dlaczego warto?

Avatar photo
Dobry lider inspiruje, zaraża energią i wyznacza kierunki rozwoju firmy. Dobrą praktyką w startupie jest nie opieranie całej działalności na jednej osobie – founderze. Styl zarządzania lider-lider pozwala realizować założone cele i mierzyć dużo wyżej.
lider
Kim jest dobry lider?

Kreatywny, zaangażowany, inspirujący… lista cech dobrego lista jest zazwyczaj długa i subiektywna. Większość umiejętności wiąże się z wielopłaszczyznowością i trudno zweryfikować ich skuteczność. Lider zdobywa wiedzę i kompetencje w praktyce, a część z nich sprawdza się wyłącznie w określonych warunkach i specyfice organizacji. 

Lider musi potrafić zaangażować i zarazić energią do realizacji projektu. W startupie momenty zwątpienia i trudności są stałym elementem funkcjonowania. Funder powinien wykazać się umiejętnością wyznaczenia kierunku, inspirować i rozpoznawać talenty członków zespołu. Równocześnie musi reagować na zmiany i wdrażać nowe plany rozwoju. 

Brytyjska firma rekrutacyjna Michael Page przedstawia 8 cech dobrego lidera: 

  • motywuje i inspiruje, 
  • daje przykład, 
  • działa etycznie, 
  • skutecznie komunikuje się z zespołem, 
  • potrafi podejmować trudne decyzje, 
  • docenia członków zespołu, 
  • ufa zespołowi. 

Uniwersalne cechy sprawdzają się w każdej organizacji i pozwalają budować długoterminowe relacje w zespole. 

Dobry manager to nie zawsze dobry lider 

Wieloletnie doświadczenie w managemencie nie jest tożsame z posiadaniem kompetencji liderskich. Manager zarządza i wyróżnia się zestawem cech pozwalających realizować zadania operacyjne. Nie zawsze potrafi skutecznie inspirować i angażować zespół, a relacjom może brakować przywódczego charakteru. Różnicę można również odnaleźć  w obszarze podejmowania decyzji, umiejętności nadawania kierunku czy planów rozwoju. 

W startupie to ważne, żeby funder zbudował pozycję lidera. Połączenie narzędzi z umiejętnością zarażenia wizją sprawia, że zespół osiąga założone cele i mierzy dużo wyżej. Niektórzy rodzą się z kompetencjami liderów, ale większość przedsiębiorców zdobywa wiedzę i doświadczenie w praktyce. Jak stać się liderem? Pierwszy krok to uświadomienie sobie braków kompetencyjnych. Jeżeli czujesz, że są obszary wymagające poprawy, nie wahaj się sięgnąć po pomoc. Postaw na szczerą rozmowę z pracownikami i otwórz się na ich opinie. Pamiętaj, że komunikacja to podstawa skutecznej współpracy. Inspiracji do nauki możesz poszukać wśród doświadczonych przedsiębiorców, u których widzisz cechy lidera. 

Leadership w startupie 

Startup to forma organizacyjna, w której nie sprawdzają się tradycyjne modele zarządzania pracownikami. Podział na przełożonych wyznaczających zadania i kierunki rozwoju oraz podwładnych odpowiadających za realizację – ogranicza rozwój. Wiedza i potencjał ludzi pracujących w startupie to najcenniejszy zasób, który warto mądrze wykorzystać. Innowacyjne myślenie, kreatywność, umiejętność wychodzenia poza schematy to cechy pożądane w startupach bez względu na stanowisko. David Marquet,  emerytowany kapitan Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych i autor bestsellerów spopularyzował model lider-lider. Z czasem styl zarządzania znalazł zastosowanie nie tylko na okrętach, ale również w firmowej rzeczywistości startupów na całym świecie. Pracownicy zyskują decyzyjność i realny wpływ na realizowane zadania. 

W startupach sprawdza się zarządzanie przez cele, które pozwala na skuteczne osiąganie kamieni milowych oraz realizację strategii. Founderzy muszą potrafić delegować zadania i umiejętnie angażować pracowników w kolejne etapy. Żaden przedsiębiorca nie jest w stanie znać się na wszystkich aspektach działania firmy. Dobry lider oddaje część obowiązków w ręce profesjonalistów w określonej dziedzinie. 

Na większy sukces mogą liczyć organizacje, które stawiają na model learning organisation. Regularna analiza podejmowanych działań i weryfikacja celów pozwala uniknąć negatywnych skutków zarządzania wyłącznie przez jedną osobę. Bieżące sprawdzanie sensu stawianych hipotez i wyciąganie wniosków z podjętych działań pozwala szybko usprawnić procesy wewnątrz firmy. 

Total
0
Shares
Poprzedni wpis
IoTeam

Dane ropą XXI wieku? Zainwestuj w rozwiązania przyszłości z IoTeam

Następny Wpis
sklep internetowy

7 polecanych platform do założenia sklepu internetowego

Powiązane wpisy

Debiuty na GPW i NewConnect w 2023 roku

Po okresie spowolnienia, rynek IPO w Polsce zaczyna pokazywać oznaki ożywienia. Choć efekty nie są jeszcze widoczne, prognozy wskazują, że kilkanaście spółek ujrzało światło dzienne na rynku GPW i NewConnect jeszcze w tym roku. Niektóre z nich dopiero znajdą się na giełdzie. Przyjrzyjmy się w skrócie każdej z nich!
Avatar photo
Więcej

Jak rekrutować pracowników w IT? 5 praktycznych wskazówek

Branża IT od lat zmaga się z niedoborem pracowników. Specjalistów szukają startupy, firmy technologiczne, e-commerce, a nawet duże organizacje działające na rynku od lat. Potrzeby kompetencyjne zależą od specyfiki działalności. Poszukiwani są nie tylko programiści, ale również osoby nie wykorzystujące kodu, np. project managerowie, UX designerzy czy testerzy. W IT wciąż panuje rynek pracownika, który w połączeniu z deficytem specjalistów sprawia, że skuteczna rekrutacja to sztuka. Doświadczeni eksperci działający na rynku od lat mogą przebierać w ofertach pracy.
Avatar photo
Więcej

Analiza trendów, czyli jak zbudować przewagę konkurencyjną w dynamicznym otoczeniu

Organizacje muszą działać w otoczeniu, które zmienia się błyskawicznie. Nowe technologie, zmiany społeczne, prawne, ekonomiczne czy polityczne to obecnie codzienność w większości branż oraz zawodów na całym świecie. Coraz trudniej opracować długoterminową strategię działania, kiedy jedną z kluczowych cech okazuje się elastyczność. Analiza trendów to jedno z narzędzi, które umożliwia lepsze zrozumienie nadchodzących zmian oraz szybsze dopasowanie się do nowych warunków.
Avatar photo
Więcej