fbpx

Jak być dobrym liderem i dlaczego warto?

Avatar photo
Dobry lider inspiruje, zaraża energią i wyznacza kierunki rozwoju firmy. Dobrą praktyką w startupie jest nie opieranie całej działalności na jednej osobie – founderze. Styl zarządzania lider-lider pozwala realizować założone cele i mierzyć dużo wyżej.
lider
Kim jest dobry lider?

Kreatywny, zaangażowany, inspirujący… lista cech dobrego lista jest zazwyczaj długa i subiektywna. Większość umiejętności wiąże się z wielopłaszczyznowością i trudno zweryfikować ich skuteczność. Lider zdobywa wiedzę i kompetencje w praktyce, a część z nich sprawdza się wyłącznie w określonych warunkach i specyfice organizacji. 

Lider musi potrafić zaangażować i zarazić energią do realizacji projektu. W startupie momenty zwątpienia i trudności są stałym elementem funkcjonowania. Funder powinien wykazać się umiejętnością wyznaczenia kierunku, inspirować i rozpoznawać talenty członków zespołu. Równocześnie musi reagować na zmiany i wdrażać nowe plany rozwoju. 

Brytyjska firma rekrutacyjna Michael Page przedstawia 8 cech dobrego lidera: 

  • motywuje i inspiruje, 
  • daje przykład, 
  • działa etycznie, 
  • skutecznie komunikuje się z zespołem, 
  • potrafi podejmować trudne decyzje, 
  • docenia członków zespołu, 
  • ufa zespołowi. 

Uniwersalne cechy sprawdzają się w każdej organizacji i pozwalają budować długoterminowe relacje w zespole. 

Dobry manager to nie zawsze dobry lider 

Wieloletnie doświadczenie w managemencie nie jest tożsame z posiadaniem kompetencji liderskich. Manager zarządza i wyróżnia się zestawem cech pozwalających realizować zadania operacyjne. Nie zawsze potrafi skutecznie inspirować i angażować zespół, a relacjom może brakować przywódczego charakteru. Różnicę można również odnaleźć  w obszarze podejmowania decyzji, umiejętności nadawania kierunku czy planów rozwoju. 

W startupie to ważne, żeby funder zbudował pozycję lidera. Połączenie narzędzi z umiejętnością zarażenia wizją sprawia, że zespół osiąga założone cele i mierzy dużo wyżej. Niektórzy rodzą się z kompetencjami liderów, ale większość przedsiębiorców zdobywa wiedzę i doświadczenie w praktyce. Jak stać się liderem? Pierwszy krok to uświadomienie sobie braków kompetencyjnych. Jeżeli czujesz, że są obszary wymagające poprawy, nie wahaj się sięgnąć po pomoc. Postaw na szczerą rozmowę z pracownikami i otwórz się na ich opinie. Pamiętaj, że komunikacja to podstawa skutecznej współpracy. Inspiracji do nauki możesz poszukać wśród doświadczonych przedsiębiorców, u których widzisz cechy lidera. 

Leadership w startupie 

Startup to forma organizacyjna, w której nie sprawdzają się tradycyjne modele zarządzania pracownikami. Podział na przełożonych wyznaczających zadania i kierunki rozwoju oraz podwładnych odpowiadających za realizację – ogranicza rozwój. Wiedza i potencjał ludzi pracujących w startupie to najcenniejszy zasób, który warto mądrze wykorzystać. Innowacyjne myślenie, kreatywność, umiejętność wychodzenia poza schematy to cechy pożądane w startupach bez względu na stanowisko. David Marquet,  emerytowany kapitan Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych i autor bestsellerów spopularyzował model lider-lider. Z czasem styl zarządzania znalazł zastosowanie nie tylko na okrętach, ale również w firmowej rzeczywistości startupów na całym świecie. Pracownicy zyskują decyzyjność i realny wpływ na realizowane zadania. 

W startupach sprawdza się zarządzanie przez cele, które pozwala na skuteczne osiąganie kamieni milowych oraz realizację strategii. Founderzy muszą potrafić delegować zadania i umiejętnie angażować pracowników w kolejne etapy. Żaden przedsiębiorca nie jest w stanie znać się na wszystkich aspektach działania firmy. Dobry lider oddaje część obowiązków w ręce profesjonalistów w określonej dziedzinie. 

Na większy sukces mogą liczyć organizacje, które stawiają na model learning organisation. Regularna analiza podejmowanych działań i weryfikacja celów pozwala uniknąć negatywnych skutków zarządzania wyłącznie przez jedną osobę. Bieżące sprawdzanie sensu stawianych hipotez i wyciąganie wniosków z podjętych działań pozwala szybko usprawnić procesy wewnątrz firmy. 

Total
6
Shares
Poprzedni wpis
IoTeam

Dane ropą XXI wieku? Zainwestuj w rozwiązania przyszłości z IoTeam

Następny Wpis
sklep internetowy

7 polecanych platform do założenia sklepu internetowego

Powiązane wpisy

Pracownicy IT w Polsce zarabiają najwięcej w Europie Środkowo-Wschodniej? Zarobki w branży w 2022. Wyniki raportu No Fluff Jobs

Portal No Fluff Jobs po raz kolejny przedstawił raport podsumowujący zarobki w branży IT w 2022 r. Nowa edycja jest jednak wyjątkowa, bo uwzględniona została nie tylko Polska, ale również Czechy, Ukraina i Węgry. Specjaliści na poziomie mid najwyższe zarobki otrzymują w Polsce, juniorzy w Czechach, a seniorzy w Ukrainie.
Avatar photo
Więcej

5 elementów skutecznej burzy mózgów

Burza mózgów (ang. brainstorming) to jedna z technik służących do generowania nowych pomysłów. Polega na rozwiązywaniu problemów w sposób twórczy poprzez pracę w grupie. Powszechnie technika kojarzy się błyskawicznym rzucaniem pomysłami w danym temacie przez członków określonej grupie. Warto wiedzieć, jak przeprowadzić burzę mózgów, żeby była skuteczna.
Avatar photo
Więcej