fbpx

Jak budować efektywne relacje inwestorskie?

Avatar photo
Relacje inwestorskie (investor relations – IR) to jeden z kluczowych elementów wpływających na wizerunek marki wśród obecnych i potencjalnych inwestorów.  Zainteresowanie spółką realnie przekłada się na płynność akcji oraz wycenę. Organizacje mają do wykorzystania kilkanaście narzędzi pozwalających budować efektywną komunikację z akcjonariuszami. Warto pamiętać, że nie ma jednego skutecznego przepisu na długoterminowe relacje. Wybór metod oraz narzędzi zależy od specyfiki organizacji, ale przede wszystkim potrzeb oraz oczekiwań inwestorów.

Od czego zacząć? Dobry pomysł to zapoznanie się z dokumentem cyklicznie aktualizowanym przez GPW. Dobre praktyki spółek notowanych na GPW to podstawy dotyczące działań nastawionych na poprawę przejrzystości spółek, która przekłada się na wzmocnienie wizerunku, ale także relacji rynkowych. GPW zwraca uwagę, że przedstawione zasady są proste i przejrzyste, a ich wdrożenie pozytywnie wpływa na efekty bez względu na system prawny czy rynki. 

Relacje inwestorskie zajmują się przede wszystkim obecnością spółki na giełdzie, ale powinny być uwzględniane przy  podejmowaniu strategicznych decyzji w spółce.

Przejrzystość to podstawa

Specjaliści IR wykorzystują kilka, a nawet kilkanaście narzędzi w codziennej pracy. Podstawą długofalowych relacji opartych na zaufaniu jest przejrzystość. Przekazywanie informacji dotyczących danych liczbowych to podstawa. Warto jednak uwzględnić również komunikaty dotyczące podejmowanych działań oraz kultury organizacyjnej. 

Giełdowe systemy informacyjne EBI i ESPI, walne zgromadzenia, strona internetowa z dedykowaną zakładką dla inwestorów to popularne rozwiązania wśród większości spółek. Zaufanie budują również dodatkowe informacje np. o udziale w branżowych wydarzeniach, organizacji akcji społecznych czy ważnych wydarzeniach w codzienności pracowników. Warto jednak pamiętać o selekcji komunikatów i unikać zasypywania inwestorów komunikatami.

Równość w dostępie do informacji

Chociaż oczekiwania i potrzeby interesariuszy różnią się od siebie to jedno pozostaje niezmienne. Każdy chce mieć dostęp do rzetelnych informacji. Działania w obszarze relacji inwestorskich nie mogą zostać dopasowane pod jedną grupę odbiorców nawet jeżeli stanowi większość. 

IR to komunikacja i nie ogranicza się wyłącznie do przekazywania komunikatów. Ważną rolę odgrywa dialog. Wszyscy inwestorzy muszą mieć łatwy dostęp do danych kontaktowych, a w razie wątpliwości uzyskania odpowiedzi na pytania. Nie każdy ma czas na systematyczny udział w walnych zgromadzeniach czy śledzenie informacji. Czasami odpowiedź potrzebna jest tu i teraz, a ograniczenia w kontakcie mogą skutecznie zepsuć pozycję spółki w oczach inwestora.

Media społecznościowe to szansa

Obecnie w Internecie są niemal wszyscy, a potęgi mediów społecznościowych nie trzeba już nikomu udowadniać. Inwestorzy aktywnie korzystają z wielu źródeł informacji. Media społecznościowe pozwalają na szybkie przekazanie ważnych komunikatów, ale również zwiększenie świadomości podejmowanych działań. Wspierają w promocji i utrzymaniu relacji z dziennikarzami.

Wzór relacji inwestorskich w Polsce? PGE Polska Grupa Energetyczna

W międzynarodowym badaniu Institutional Investor uznano, że spółką z najlepszymi relacjami inwestorskimi w Polsce w 2022 r. było PGE Polska Grupa Energetyczna. Pod uwagę brano takie kryteria jak użyteczność konferencji inwestorskich i spotkań z inwestorami, konferencje wynikowe, znajomość biznesu i rynku, umiejętność szybkiego reagowania, autorytet i wiarygodność, terminowość, spójność i szczegółowość ujawniania informacji finansowych. 

Institutional Investor to światowy lider na rynku finansów. Od ponad 20 lat realizuje niezależne badania pozwalające stworzyć ranking oceniający relacje inwestorskie, biura maklerskie i profesjonalistów branży. Spółki, które prezentują wysokiej jakości relacje inwestorskie wskazywało 271 analityków zarządzających reprezentujących 183 instytucjami finansowymi.

Przeczytaj także: Profil polskich startupów w 2022 r. Kto, gdzie i kiedy decyduje się zostać founderem?

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

6 rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, które warto wdrożyć w e-commerce

Następny Wpis

Technologie kosmiczne w Polsce. Mają szansę na rozwój?

Powiązane wpisy

Liftero pozyskało finansowanie. Kolejny krok w rozwoju polskiej branży kosmicznej

W maju br. spółka Liftero poinformowała o zamknięciu pierwszej rundy finansowania. W ramach venture capital pozyskano środki od Sunfish Partners, Freya Capital, bValue oraz aniołów biznesu. Nie ujawniono jednak wysokości rundy. Liftero działa w branży kosmicznej. Zespół dąży do wprowadzenia istotnych zmian w transporcie orbitalnym.
Avatar photo
Więcej