Od czego zacząć? Dobry pomysł to zapoznanie się z dokumentem cyklicznie aktualizowanym przez GPW. Dobre praktyki spółek notowanych na GPW to podstawy dotyczące działań nastawionych na poprawę przejrzystości spółek, która przekłada się na wzmocnienie wizerunku, ale także relacji rynkowych. GPW zwraca uwagę, że przedstawione zasady są proste i przejrzyste, a ich wdrożenie pozytywnie wpływa na efekty bez względu na system prawny czy rynki.
Relacje inwestorskie zajmują się przede wszystkim obecnością spółki na giełdzie, ale powinny być uwzględniane przy podejmowaniu strategicznych decyzji w spółce.
Przejrzystość to podstawa
Specjaliści IR wykorzystują kilka, a nawet kilkanaście narzędzi w codziennej pracy. Podstawą długofalowych relacji opartych na zaufaniu jest przejrzystość. Przekazywanie informacji dotyczących danych liczbowych to podstawa. Warto jednak uwzględnić również komunikaty dotyczące podejmowanych działań oraz kultury organizacyjnej.
Giełdowe systemy informacyjne EBI i ESPI, walne zgromadzenia, strona internetowa z dedykowaną zakładką dla inwestorów to popularne rozwiązania wśród większości spółek. Zaufanie budują również dodatkowe informacje np. o udziale w branżowych wydarzeniach, organizacji akcji społecznych czy ważnych wydarzeniach w codzienności pracowników. Warto jednak pamiętać o selekcji komunikatów i unikać zasypywania inwestorów komunikatami.
Równość w dostępie do informacji
Chociaż oczekiwania i potrzeby interesariuszy różnią się od siebie to jedno pozostaje niezmienne. Każdy chce mieć dostęp do rzetelnych informacji. Działania w obszarze relacji inwestorskich nie mogą zostać dopasowane pod jedną grupę odbiorców nawet jeżeli stanowi większość.
IR to komunikacja i nie ogranicza się wyłącznie do przekazywania komunikatów. Ważną rolę odgrywa dialog. Wszyscy inwestorzy muszą mieć łatwy dostęp do danych kontaktowych, a w razie wątpliwości uzyskania odpowiedzi na pytania. Nie każdy ma czas na systematyczny udział w walnych zgromadzeniach czy śledzenie informacji. Czasami odpowiedź potrzebna jest tu i teraz, a ograniczenia w kontakcie mogą skutecznie zepsuć pozycję spółki w oczach inwestora.
Media społecznościowe to szansa
Obecnie w Internecie są niemal wszyscy, a potęgi mediów społecznościowych nie trzeba już nikomu udowadniać. Inwestorzy aktywnie korzystają z wielu źródeł informacji. Media społecznościowe pozwalają na szybkie przekazanie ważnych komunikatów, ale również zwiększenie świadomości podejmowanych działań. Wspierają w promocji i utrzymaniu relacji z dziennikarzami.
Wzór relacji inwestorskich w Polsce? PGE Polska Grupa Energetyczna
W międzynarodowym badaniu Institutional Investor uznano, że spółką z najlepszymi relacjami inwestorskimi w Polsce w 2022 r. było PGE Polska Grupa Energetyczna. Pod uwagę brano takie kryteria jak użyteczność konferencji inwestorskich i spotkań z inwestorami, konferencje wynikowe, znajomość biznesu i rynku, umiejętność szybkiego reagowania, autorytet i wiarygodność, terminowość, spójność i szczegółowość ujawniania informacji finansowych.
Institutional Investor to światowy lider na rynku finansów. Od ponad 20 lat realizuje niezależne badania pozwalające stworzyć ranking oceniający relacje inwestorskie, biura maklerskie i profesjonalistów branży. Spółki, które prezentują wysokiej jakości relacje inwestorskie wskazywało 271 analityków zarządzających reprezentujących 183 instytucjami finansowymi.
Przeczytaj także: Profil polskich startupów w 2022 r. Kto, gdzie i kiedy decyduje się zostać founderem?