fbpx

Gaming. Czy widać światełko w tunelu?

SZACH MACH#1: Rok 2021 nie rozpieszczał zarówno graczy, jak i inwestorów. Z globalnego punktu widzenia, nowa generacja konsol nie wyważyła drzwi zgodnie z oczekiwaniami, a z powodu ciągłego braku podzespołów oraz opóźnień w premierach nowych tytułów zaledwie do owych drzwi puka. Do tego należy wziąć pod uwagę liczne oskarżenia o nadużycia względem pracowników w takich firmach jak Activision Blizzard, a na naszym krajowym rynku przeciągające się, dawno obiecane aktualizacje do Cyberpunk 2077, którego twórca, jest dla większości wyznacznikiem dla całego sektora w Polsce. W tle tych wszystkich wydarzeń zarówno gracz, jak i inwestor zadają sobie jedno pytanie; “Kiedy to się skończy?”. Cóż, rok 2022 mimo, że niepozorny, może być naprawdę ciekawy dla obu tych grup.

Skupmy się na najważniejszych wydarzeniach, zarówno tych w niedalekiej przyszłości, jak i tych, które już miały miejsce:

  • Activision Blizzard zostaje wykupione za niespełna 70 mld dolarów przez Microsoft. W ten sposób ekipa “zielonych” stanie się trzecim graczem na rynku globalnym pod kątem kapitalizacji, ustępując jedynie Chińskiemu gigantowi Tencent, oraz Sony, jednocześnie spychając Nintendo na czwarte miejsce. Budzi to nadzieję na poszerzenie biblioteki w ofercie GamePass oraz poprawienie warunków pracy w Activision Blizzard, jak i obawy o monopolizację rynku. Bardziej jest jednak prawdopodobne, że wymusi to na Sony szybszego uruchomienia bogatszej usługi abonamentowej w kontrze bo Microsoftu oraz multiplatformowe wydawnictwa, jak to miało już w przypadku God of War. Realnie rzecz ujmując, jeżeli zapewnienia Phila Spencera (dyrektora Microsoft Gaming) na temat dalszego rozwijania usług zostaną wdrożone, gracze powinni otrzymać, również dzięki konkurencyjności Sony coraz ciekawsze propozycje do swojej biblioteki.

  • Premiera Dying Light 2, mimo, że nie jest marketingowo tak rozdmuchana jak premiera Cyberpunka, również przyciąga uwagę. Produkcja od nienotowanego studia Techland cieszy się ogromnym zainteresowaniem na świecie, co pokazują wishlisty, jak i wcześniejszy odbiór produkcji studia (W pierwszą część Dying Light w szczytowym momencie grało 16 milionów graczy naraz). Czy jednak fakt ewentualnego sukcesu tytułu wpłynie marketingowo na odbiór całego sektora? Odpowiedź na to pytanie otrzymamy najwcześniej w dniu premiery tj. 04.02.22.
  • Naprawa Cyberpunk 2077 nie przebiega ani po myśli inwestorów, ani spółki, ani tym bardziej graczy. Patch 1.5 do gry Cyberpunk 2077 może być jednak bliżej wydania, niż się wydaje. Tak przynajmniej sugeruje tajna, niepubliczna aktualizacja builda Steam, którą fani odkryli w bazie danych. Sugeruje ona niedługie wydanie w/w aktualizacji. Co będzie jednak zawierała, aktualnie nie wiadomo. Należy jednak pamiętać, że aktualizacja na nowe generacje konsol, jest zapowiedziana na pierwszy kwartał br., co może napawać dużym optymizmem, przy jednoczesnych informacjach o zaawansowanych pracach nad dodatkami do najpopularniejszego RPGa Sci- Fi znad Wisły.
  • Sony planuje ruszyć z produkcją ulepszonego PS5 na przełomie drugiego oraz trzeciego kwartału br. Jest to odpowiedź na zaniżoną podaż konsoli od “niebieskich”. Ceny podzespołów w nowej wersji mają być sporo niższe, przy zachowaniu aktualnych już osiągów. Ma to na celu zwiększenie dostępności konsoli, oraz zmniejszenie kosztów jej produkcji, co wraz z nadciągającym tytułami ekskluzywnymi od tego wydawcy może w znaczący sposób napędzić sprzedaż zarówno gier  jak i platform do ich uruchomienia.

Dużo wskazuje na to, że okres game – dev’owej posuchy powoli dobiega końca, jak to śpiewał Krzysztof Cugowski ,,… a po nocy przychodzi dzień…”. Co prawda za wcześnie jeszcze na popadanie w hura – optymizm, jednak częstotliwość zmian w branży, zarówno na poziomie małych developerów, jak i największych graczy jednoznacznie sugeruje, że okres bessy dobiega końca, pytanie tylko kiedy? Warto jest więc monitorować sytuację na rynku, gdyż gaming patrząc nawet historycznie, nieraz już zaskoczył analityków zaliczając ogromne wzrosty, wbrew oczekiwaniom. Czy i tym razem jesteśmy przed takim okresem? Czas pokaże.

Total
30
Shares
Poprzedni wpis

Wishlista – narzędzie prognoz czy poboczna informacja?

Następny Wpis

Plane Accident, czyli gratka dla miłośników lotnictwa

Powiązane wpisy

Jakie cechy ma w dzisiejszych czasach dobra gra komputerowa?

Rynek gier komputerowych stale ewoluuje. Wieloletni gracze są coraz bardziej wymagający. Dbałość o szczegóły przedstawionego świata, niebanalna historia, która tworzy uniwersum gry i wyzwania, jakie stoją przed graczami to tylko ułamek cech, jakie powinna mieć nowoczesna produkcja. Propozycje na PC czy konsole rywalizują z grami mobilnymi. Na szczęście twórcy gier komputerowych podążają za trendami, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom współczesnych gamerów.
Avatar photo
Więcej

Gaming a sprawa Ukrainy – reakcje developerów oraz organizacji gamingowych [News aktualizowany]

SZACH MACH #4: Od tygodnia jesteśmy świadkami agresji Rosji na naszych wschodnich sąsiadów. Agresja najeźdźcy nie pozostaje jednak bez reakcji i to na każdej płaszczyźnie, w każdym sektorze. Również producenci gier nie pozostają bierni w swej postawie. Studia zarówno z Polski, jak i całego świata wyrażają swoje wsparcie na różnych płaszczyznach. Warto więc się im przyjrzeć z nieco bliższa.
Więcej