Zastanawiasz się, jak skutecznie poradzić sobie z problemem? Myślenie projektowe zapewnia rozwiązania odpowiadające na potrzeby użytkowników, opłacalne ekonomicznie i możliwe do wykonania pod względem technologii. Uniwersalna metoda znajduje szerokie zastosowanie w biznesie.
Design thinking – co to jest?
Design thinking polega na kreatywnym rozwiązywaniu problemów poprzez tworzenie produktów i usług spełniających realne potrzeby odbiorców. Proces skupia się na maksymalnym zrozumieniu oczekiwań i wymagań użytkowników. Design thinking pozwala poznać odbiorcę z wielu stron i dopasować rozwiązania szyte na miarę.
Koncepcja sprawdza się nie tylko w relacji firma-klient, ale we wszystkich aspektach funkcjonowania organizacji. Design thinking znajduje zastosowanie również podczas budowy strategii oraz struktury, a także jako wsparcie w prowadzeniu projektów.
Myślenie projektowe pozwala dotrzeć do innowacyjnych rozwiązań pojawiających się dzięki braku ograniczeń podczas procesu. Design thinking czerpie z pracy zespołowej i interdyscyplinarnego podejścia do problemu.
Etapy design thinking – jak działa myślenie projektowe?
Myślenie projektowe koncentruje się na 5 najważniejszych etapach. Przejście przez wszystkie gwarantuje wypracowanie skutecznego rozwiązania. Jakie są etapy design thinking?
Etap 1: empatyzacja
Pierwszy krok to poznanie potrzeb i oczekiwań odbiorcy. Jak wczuć się w sytuację klienta? Jednym z najlepszych pomysłów jest obserwacja i szczegółowa analiza zachowań, a także środowiska wywierającego wpływ na klienta. Wykorzystuje się narzędzia takie jak wywiad, ankieta czy mapa empatii.
Etap 2: definiowanie problemu
Po zebraniu informacji należy wykonać analizę, która umożliwia nakreślenie problemu. Prawidłowe zdefiniowanie problemu pozwoli stworzyć skuteczny produkt lub usługę i dotrzeć do klienta. Zespół wykorzystuje mapowanie problemu, a także metodę 5 x why.
Etap 3: generowanie pomysłów
Generowanie pomysłów to etap skoncentrowany na pracy zespołowej. Burza mózgów pozwala stworzyć rozwiązania i pomysły wpływające na kształt całego projektu. Liczy się innowacyjność i wyjście poza schemat. Tworząc interdyscyplinarny zespół zyskujesz holistyczne spojrzenie i różnorodność pomysłów.
Etap 4: prototypowanie
Po wygenerowaniu pomysłów nadchodzi moment na stworzenie prototypu produktu oddającego podstawowe założenia. Prototyp musi nadawać się do przedstawienia użytkownikowi. Podczas budowania wykorzystuje się prezentację ścieżki użytkownika, makiety oraz storyboard do przedstawienia usługi.
Etap 5: testowanie
Ostatni etap to sprawdzenie, jak klient reaguje na propozycję produktu. Testowanie pozwala określić, czy wypracowane rozwiązanie sprawdzi się w rzeczywistości.
Oprócz akceptacji klienta uwzględnij również opłacalność ekonomiczną oraz warunki techniczne. Proces wyróżnia się dużą elastycznością – na każdym etapie możesz wrócić i zweryfikować poprzedni krok. Działając w ramach design thinking masz szansę ograniczyć skutki nietrafionych decyzji m.in. marnotrawstwo czasu czy pieniędzy.
Jak korzystać z myślenia projektowego w biznesie?
Design thinking możesz wykorzystywać niemal każdego dnia. Uniwersalna metoda sprawdzi się nie tylko w procesie tworzenia nowych produktów i usług, ale również w innych obszarach biznesu. Design thinking z powodzeniem wykorzystuj podczas opracowywania strategii, modelu biznesowego, a także projektach z dziedziny IT czy marketingu. Efektem design thinking są nie tylko produkty i usługi, ale również wydarzenia, programy, procesy czy modele.
Myślenie projektowe sprawdzi się wszędzie, gdzie istnieją wicked problems, czyli problemy posiadające więcej niż jedno rozwiązanie. Problemy wyróżniają się skomplikowaną strukturą, a do ich skutecznego rozwiązania wymagane jest holistyczne podejście łączące różne obszary działania.