fbpx

Czy warto inwestować w sztukę?

Avatar photo
Rynek sztuki notuje kolejne rekordy. W ubiegłym roku w Polsce inwestorzy oraz kolekcjonerzy przeznaczyli na dzieła sztuki ponad 600 mln zł. Inwestowanie w sztukę to długoterminowa forma lokowania kapitału. Często na zysk trzeba poczekać nawet pięć czy dziesięć lat. Dla wielu inwestorów angażowanie środków w materialny przedmiot zwiększa poczucie bezpieczeństwa i pozwala skutecznie zdywersyfikować portfel.

Internetowy dom aukcyjny OneBid przedstawił raport Polski rynek aukcyjny 2022. Z danych wynika, że w 2022 r. roczny obrót na rynku kolekcjonerskim wyniósł 602,5 mln zł. Zanotowano nieznaczny, bo 6 proc. spadek w stosunku do roku ubiegłego. Roczny obrót wyłącznie na rynku sztuki i rzemiosła artystycznego wyniósł 482,4 mln zł.

Inwestowanie w sztukę od podstaw – co warto wiedzieć? 

Inwestowanie na rynku przeznaczone jest przede wszystkim dla inwestorów, którzy interesują się sztuką. Nabywanie dzieł wymaga znajomości rynku oraz swobody w poruszaniu się między kolejnymi dziełami. Warto znać nie tylko najwybitniejszych, popularnych artystów, ale również młodych twórców z potencjałem.

Pierwszy krok wśród osób zainteresowanych inwestycją na rynku sztuki to określenie posiadanego kapitału oraz segmentu inwestycji. Na początku warto zacząć od rynku polskiego – dzieła są nie tylko często tańsze i bardziej dostępne, ale również łatwiej zrozumieć treść sztuki oraz znaczenie w zbiorze. Z czasem większość doświadczonych inwestorów wchodzi na rynki międzynarodowe budując własną kolekcję. 

Jak wybrać dzieło? Biorąc pod uwagę młodych artystów warto uwzględnić m.in. udział w finałach prestiżowych konkursów. Inwestor otrzymuje sygnał, że twórca jest szanowany w środowisku, a jego prace w przyszłości mogą osiągać satysfakcjonujące wartości. Prace już uznanych artystów będą pewnym zakupem, ale wiążą się również z wyższą ceną. Warto dokładnie sprawdzić historię artysty na rynku. Ceny sprzedaży dotychczasowych prac, rekordy aukcyjne czy segmentacja dzieł pod względem wyników pozwalają lepiej poznać potencjał konkretnego artysty.

Stawiając pierwsze kroki na rynku inwestycji w sztukę warto skorzystać ze wsparcia doradców i ekspertów rynku sztuki (art advisorów).

Polski rynek sztuki w 2022 r. – rekordowe wyniki

Z danych przedstawionych w raporcie OneBid wynika, że za największe zyski w 2022 r. odpowiada malarstwo przedwojenne, które wygenerowało 175,6 mln zł czyli 36 proc. obrotu na aukcjach sztuki i rzemiosła.

Obraz Jacka Malczewskiego Rzeczywistość pobił rekord i został sprzedany za 20,4 mln zł. Wysoką wartość transakcji zanotowano również w przypadku dzieła Portret córki Heleny z krogulcem Jana Matejki – 15,12 mln zł oraz Portret Damy Petera Paula Rubensa – 14,4 mln zł.

Najpopularniejsze w 2022 r. było malarstwo współczesne, które wygenerowało ponad 50 proc. obrotu na rynku sztuki oraz rzemiosła. Z przedstawionych danych wynika, że średnio za obraz zapłacono 22 tys. zł. Kwota transakcyjna jest dużo niższa niż w przypadku obrazów przedwojennych, ponieważ zbiory współczesnej sztuki są dużo większe.

Najmniejszy udział w obrocie miały prace sztuki młodej czyli powstałej w XXI wieku. Liczba transakcji przełożyła się na 2 proc. obrotu. Natomiast średnia cena działa wyniosła 2,2 tys. zł. Prace młodych artystów przyciągają inwestorów z różnym doświadczeniem na rynku oraz kapitałem. Zazwyczaj ceny wywoławcze zaczynają się już od 1 tys. zł co ułatwia wejście na rynek inwestorom dopiero zdobywającym doświadczenie w branży.

Podsumowując 2022 r. warto również zwrócić uwagę na rzeźbę. Najdroższą Furgon II z 1939 r. sprzedano za kwotę 2,22 mln zł, a jej autorką była Magdaleny Abakanowicz. Chociaż na rynku rzeźby można spotkać imponujące transakcje obszar wciąż cieszy się dużo mniejszą popularnością niż malarstwo. W 2022 r. rzeźba wygenerowała mniej niż 5 proc. wszystkich transakcji. 

Total
7
Shares
Poprzedni wpis

Analiza trendów, czyli jak zbudować przewagę konkurencyjną w dynamicznym otoczeniu

Następny Wpis

Polski startup przygotuje ChatGPT na europejskie rynki

Powiązane wpisy

Motywacja pracowników. Dlaczego warto motywować i jak to robić skutecznie?

Motywacja zwiększa efektywność i wydajność pracowników. Wpływa na poziom satysfakcji z wykonywanych działań, wzmacnia zaangażowanie i lojalność. Motywowanie to ciągły proces, który wymaga przemyślanej strategii działania przekładającej się na długoterminowe efekty. Dobry system motywacyjny odpowiada specyficznym potrzebom organizacji. Dlaczego warto motywować i jak to robić skutecznie?
Avatar photo
Więcej

Kryzys w firmie. Jak przetrwać?

Każdą organizację bez względu na branżę czy posiadane zasoby czeka sytuacja kryzysowa. Nie sposób jest zupełnie wyeliminować kryzysów z życia firmy. Wiele sytuacji można jednak przewidzieć i ograniczyć czynniki sprzyjające ich powstawaniu. Określenie potencjalnych zagrożeń pozwala również lepiej radzić sobie ze skutkami.
Avatar photo
Więcej

Polskie firmy nie wykorzystują potencjału chmury

Czy polskie firmy są gotowe na cyfrową transformację? Z raportu przygotowanego przez Public First na zlecenie Amazon Web Services wynika, że jedynie 15 proc. organizacji w Polsce korzysta z chmury obliczeniowej, niecałe 20 proc. z AI, a nieco ponad 8 proc. z big data. Tymczasem według założeń UE do 2030 roku w każdym z wymienionych obszarów ma zostać osiągnięty cel wynoszący 75 proc. Autorzy zwracają uwagę, że już zwiększenie wykorzystania chmury w małych firmach na terenie UE doprowadzi do wzrostu gospodarki o 10 proc. a w Polsce wzrostu PKB o 0,4 proc. czyli około 10 mld zł.
Avatar photo
Więcej