fbpx

Cyfrowe kompetencje w biznesie

Avatar photo
Kompetencje cyfrowe to kluczowe umiejętności nie tylko w obszarze kariery zawodowej, ale również życia codziennego. Komputer z dostępem do Internetu jest podstawowym narzędziem w wielu miejscach pracy, a pandemia znacząco przyspieszyła rozwój cyfryzacji i wirtualnej rzeczywistości. Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że nawet ok. 85 proc. wszystkich miejsc pracy na terenie Unii Europejskiej wymaga minimum podstawowych kompetencji cyfrowych.

Poziom cyfryzacji w UE rośnie. Jednym z państw, które notują poprawę wyników DESI (indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego) jest Polska. Liderami rozwiązań wciąż pozostają Finlandia, Dania, Holandia oraz Szwecja. Z danych UE wynika jednak, że wciąż kompetencje cyfrowe nie są powszechnie – jedynie 54 proc. mieszkańców państw członkowskich w wieku 16-74 lata ma minimum podstawowe umiejętności. Biorąc pod uwagę kapitał ludzki społeczeństwa cyfrowego Polska znajduje się na 24. miejscu wśród grupy składającej się z 27 krajów Unii Europejskiej. 

Czym są kompetencje cyfrowe? 

Kompetencje cyfrowe to połączenie wiedzy, postaw oraz zachowań dotyczących korzystania z technologii. 

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, do której włączono ministerstwo cyfryzacji zwraca uwagę, że na kompetencje cyfrowe składają się: 

  • kompetencje informatyczne – umiejętności związane z używaniem komputerów oraz innych urządzeń, korzystaniem z internetu oraz aplikacji, 
  • kompetencje informacyjne – research informacji, ocena wiarygodności i rozumienia, 
  • kompetencje funkcjonalne – wykorzystanie kompetencji w życiu codziennym, np. pracy, finansach, rozwoju osobistym, a także relacjach międzyludzkich. 

Parlament Europejski zwraca uwagę, że kompetencje cyfrowe należą do grupy kluczowych do samorealizacji oraz rozwoju osobistego. Pozwalają również na bycie aktywnym obywatelem.

Jakie kompetencje cyfrowe są niezbędne? 

Analitycy zwracają uwagę na kompetencje cyfrowe, które są niezbędne na rynku oraz wyróżniają się coraz większym znaczeniem. 

Podstawowe umiejętności dotyczą korzystania z technologii cyfrowych w życiu codziennym – pracy, nauce czy kontaktach międzyludzkich. Obejmują przede wszystkim szukanie i weryfikowanie informacji oraz ich wykorzystywanie do rozwiązania problemów. Szacuje się, że popyt na podstawie umiejętności do 2030 roku wzrośnie w Europie o 65 proc. 

Zaawansowane kompetencje obejmują rozumienie oraz umiejętności rozwijania skomplikowanych technologii, a także ich ocenę, analizę oraz projektowanie i programowanie. Do 2030 roku zapotrzebowanie na kompetencje ma wzrosnąć nawet o 90 proc., a pracownicy będą przeznaczać ponad 40 proc. więcej czasu na zadania związane ze złożonymi rozwiązaniami technologicznymi. 

Rozwój cyfrowych kompetencji w biznesie 

Dane przedstawione w raporcie The Future of Jobs Report 2020 stworzymy przez Światowe Forum Ekonomicznego wynika, że zniknie nawet 85 mln miejsc pracy do 2025 roku w wyniki automatyzacji oraz nowych sposobów podziału pracy. Rynek pracy zmienia się, a nowe technologie odgrywają dużą rolę. Do 2025 roku ma również pojawić się niemal 100 mln nowych stanowisk wynikających z rozwoju technologii. Duża dynamika sprawia, że pracownicy muszą dostosować się do ciągłej nauki oraz nabywania nowych kompetencji. Korzystanie oraz tworzenie cyfrowej rzeczywistość jest coraz powszechniejsze, a brak niezbędnych umiejętności może prowadzić do wykluczenia nie tylko w świecie zawodowym, ale również prywatnym. 

Pracuj.pl, czyli jeden z największych portali z ogłoszeniami o pracę w Polsce, wydał raport Rynek Pracy Specjalistów, I półrocze 2022. Z przedstawionych danych wynika, że w aż 36 proc. ogłoszeń zawarto informację o wymaganych kompetencjach cyfrowych. To niemal 215 tys. ogłoszeń, które opublikowano jedynie w I półroczu br. 

Szybka reakcja na trendy technologiczne, a także umiejętność wdrożenia ich w wewnętrzne systemy oraz produkty czy usługi sprawiają, że przedsiębiorstwo nie zostaje w tyle. Aktywne postawy wobec nowych technologii oraz narzędzi, które jeszcze kilka lat temu były dedykowane wyłącznie specjalistycznym firmom, muszą być wpisane w ogólne zasady działania organizacji. Dopiero połączenie zaangażowania i chęci do nauki ze strony pracownika z otwartością firmy sprawiają, że cyfryzacja buduje nową rzeczywistość w biznesie. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

6 zasad Cialdiniego. Reguły wywierania wpływu w praktyce biznesowej

Następny Wpis

Spółka akcyjna. Podstawowe pytania i odpowiedzi

Powiązane wpisy

Polskie firmy nie wykorzystują potencjału chmury

Czy polskie firmy są gotowe na cyfrową transformację? Z raportu przygotowanego przez Public First na zlecenie Amazon Web Services wynika, że jedynie 15 proc. organizacji w Polsce korzysta z chmury obliczeniowej, niecałe 20 proc. z AI, a nieco ponad 8 proc. z big data. Tymczasem według założeń UE do 2030 roku w każdym z wymienionych obszarów ma zostać osiągnięty cel wynoszący 75 proc. Autorzy zwracają uwagę, że już zwiększenie wykorzystania chmury w małych firmach na terenie UE doprowadzi do wzrostu gospodarki o 10 proc. a w Polsce wzrostu PKB o 0,4 proc. czyli około 10 mld zł.
Avatar photo
Więcej