fbpx

CSR w praktyce

Avatar photo
Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. CSR – Corporate Social Responsibility) to nie tylko marketingowy slogan, ale codzienność wielu firm. Coraz częściej przedsiębiorstwa rozumieją, jak duży wpływ wywierają na otoczenie. Światowe kryzysy gospodarcze sprawiają, że w działania angażują się niemal wszystkie firmy – nawet te, które dotychczas nie wykazywały inicjatywy. Jakie narzędzia wykorzystuje CSR? Jak na pandemię reagowały polskie firmy?

Skuteczne wdrożenie założeń CSR odbywa się na poziomie strategicznym. Zwiększa wiarygodność organizacji w oczach wszystkich interesariuszy. Forma dialogu z otoczeniem pozwala na szybkie reagowanie w wypadku sytuacji kryzysowych związanych z aspektami ekonomicznymi, społecznymi i środowiskowymi. Organizacja zaangażowana w działania CSR wykazuje się lepszą znajomością rynku, a to z kolei przekłada się na większą efektywność biznesową.  

Czym jest CSR?

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania uwzględniająca w działaniach firmy interesy innych grup. Przedsiębiorstwo ponosi odpowiedzialność za wpływ wywierany na społeczeństwo, środowisko czy pracowników oraz ich rodziny. 

Norma ISO 2600 definiuje społeczną odpowiedzialność zwracając uwagę, że CSR to również włączenie grup w proces podejmowania decyzji. Organizacja funkcjonuje transparentnie i etycznie tzn. zgodnie z obowiązującym prawem i normami o międzynarodowym charakterze. Społeczna odpowiedzialność biznesu stanowi ważną część struktury organizacyjnej przyczyniając się również do zrównoważonego rozwoju w skali globalnej. 

ISO 26000 nie ma formy certyfikacji. Porządkuje wiedzę na temat CSR oraz zawiera wskazówki ułatwiające wdrożenie dobrych praktyk w różnych typach organizacji. Norma porusza zagadnienia takie jak ład organizacyjny, prawa człowieka, stosunki pracy, środowisko, sprawiedliwe praktyki rynkowe, relacje z konsumentami oraz zaangażowanie społeczne.

Narzędzia CSR

Wybór narzędzia CSR zależy od specyfiki firmy oraz grupy interesariuszy. Działania mogą być prowadzone na różną skalę przy użyciu innych narzędzi oraz środków. 

Wśród najpopularniejszych narzędzi wymienić można: 

  • kampanie i programy proekologiczne, 
  • kampanie społeczne, 
  • raportowanie społeczne, 
  • programy pracownicze, 
  • systemy zarządzania, 
  • wolontariat pracowniczy, 
  • znakowanie produktów, 
  • zrównoważone zarządzanie łańcuchem dostaw, 
  • inwestycje społecznie odpowiedzialne. 

Narzędzia CSR wykorzystują nie tylko największe światowe korporacje. Większość narzędzi sprawdza się również wśród małych przedsiębiorców, których działalność ma duży wpływ m.in. na lokalną społeczność czy placówki edukacyjne. 

CSR w Polsce. Jak polskie firmy reagowały na pandemię? 

Od 2020 r. pandemia wpływa na funkcjonowanie organizacji na całym świecie. Biorąc pod uwagę ostatnie dwa lata nie sposób pominąć akcji w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Światowe kryzysy sprawiają, że w działania angażują się nawet firmy, które dotychczas nie wdrożyły strategii CSR. 

Spółka odzieżowa LPP zorganizowała akcję #LPPPomaga. W ciągu dwóch edycji polska firma przeznaczyła ponad 5,4 mln zł na wsparcie placówek zdrowia na Pomorzu oraz w woj. małopolskim. Ponad 300 szpitali otrzymało środki ochrony osobistej, w tym ponad 700 tys. maseczek. 

Grupa Lotos wspiera placówki systemu ochrony zdrowia w Polsce. Łącznie do szpitali trafiło ponad 12 mln zł. Koncern wspierał placówki w m.in. Trójmieście, Wejherowie, Rypnie oraz Parczewie. 

Restauracje w większości polskich miast angażowały się w akcję #GastroPomaga i #PosiłekDlaLekarza wspierając lokalny personel medyczny. Restauracje przekazywały darmowe posiłki dla lekarzy i przedstawicieli służb medycznych z pobliskich szpitali. 

W Polsce najpopularniejszą formą wsparcia pozostaje przekazywanie środków finansowych. Coraz więcej organizacji chętnie stosuje również inne narzędzia CSR jak Raben Polska czy popularne stacje benzynowe. 

Polski oddział holenderskiej spółki Raben Group organizował charytatywne transporty drogowe ze środkami ochrony osobistej. We współpracy z Lions Club Poznań Pillory, firma dostarczyła ponad 57 ton środków o łącznej wartości 20 mln złotych, które przekazało Kulczyk Foundation. Materiały trafiły do izb lekarskich, a następnie do szpitali i placówek medycznych na terenie całej Polski. 

Stacje benzynowe m.in. Circle K, Shell czy BP Polska dzieliły się darmową kawą ze wszystkimi pracownikami pogotowia, straży pożarnej, policji, wojska, straży miejskiej oraz granicznej.

Total
17
Shares
Poprzedni wpis

Wirtualna rzeczywistość wkracza do realu

Następny Wpis

Visual novel – nisza dla Titanite Games

Powiązane wpisy

Handel detaliczny przyszłości. Jak zmienią się zakupy w ciągu najbliższych lat?

Nowe technologie zmieniają zakupową codzienność również w handlu detalicznym. Ponad 70 proc. Polaków robi zakupy w Internecie, a prognozy nie przewidują spadku wartości w najbliższych latach. Zdaniem PwC jednym z wiodących trendów będzie frictionless retail, czyli handel pozwalający klientom wykonać minimum niezbędnych czynności w jak najkrótszym czasie. Rozwiązanie opiera się na wykorzystaniu nowych technologii zapewniających cyfrowe i bezobsługowe zakupy. PwC prognozuje jeszcze kilka innych trendów, które zmienią oblicze handlu detalicznego.
Avatar photo
Więcej

6 najpopularniejszych barier w rozwoju startupów w Polsce

Startupy mierzą się z wieloma wyzwaniami. Część z nich, np. szybkie tempo zmian prawnych czy biurokracja to bariery spotykające firmy na wszystkich etapach rozwoju. Z kolei niektóre jak pozyskiwanie finansowania, walka o specjalistów czy presja płacowa to bariery charakterystyczne dla rynku młodych innowacyjnych przedsiębiorstw.
Avatar photo
Więcej