Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) podsumował ostatnie lata na rynku crowdfundingowym w Polsce. Dane opublikowane przez Rzeczpospolitą wskazują, że w latach 2016 – 2021 nastąpił wzrost wartości zaangażowanego kapitału niemal o 5000 proc.
Ubiegły rok był rekordowy dla crowdfundingu udziałowego – pozyskano łącznie prawie 124 mln zł. Tymczasem w 2015 r. wartość wynosiła około 300 tys. zł.
Złote lata crowdinvestingu
Crowdfunding udziałowy w Polsce aktywnie działa od 2012 r. Dotychczas przeprowadzono 225 emisji o łącznej wartości pozyskanego kapitału 308 mln zł. Spółki pozyskały około 277 mln zł współpracując z platformami crowdinvestingowymi, a 34 mln zł to emisje przeprowadzone przez organizacje bezpośrednio. Podsumowanie nie uwzględnia kampanii realizowanych na platformach crowdfundingowych.
W 2021 r. zanotowano więcej niż jeden rekord – odbyła się największa liczba emisji, w kampaniach wzięło udział najwięcej platform, padła najwyższa pozyskana kwota oraz najwięcej spółek pozyskało finansowanie o wartości ponad 4 mln zł. Maksymalny limit dotyczył Star Space (spółka uzyskała również najwyższą wartość emisji – 4,55 mln zł) oraz m.in. Tenczyńska Okovita czy Kombinat Konopny. Największą grupę emitentów stanowiły spółki z branży gamingowej (19 emitentów na 86 spółek).
Polski rynek crowdfundingu to nie tylko inwestowanie w spółki, ale również kampanie o charakterze wsparcia pomysłu czy wdrożenia innowacyjnego produktu. Popularne są formy crowdfundingu oparte na przedsprzedaży lub dotacjach. Rzeczpospolita wskazuje, że wartość całego rynku wzrosła w 2021 r. o 11 proc. i ukształtowała się na poziomie 1,21 mld zł. Prognozy szacują, że w 2022 r. wartość wyniesie ponad 1,43 mld zł. Eksperci podkreślają, że crowdfunding zyska na znaczeniu nie tylko wśród startupów, ale również dojrzałych firm.
Większe limity, szybszy rozwój
Od listopada 2021 r. obowiązują nowe przepisy w ustawie o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem doprecyzowano zasady postępowania na rynku crowdfundingowym w Polsce. Przepisy uwzględniają m.in. zwiększenie limitu kwoty finansowania, konieczność posiadania licencji przez platformy czy zasady kontroli przez Komisję Nadzoru Finansowego.
Eksperci przewidują, że podwyższenie limitu sprawi, że rynek odnotuje jeszcze większe wzrosty. Do listopada 2021 r. limit kampanii wynosił 1 mln euro. Obecnie wzrósł do kwoty 2,5 mln euro, a po 9 listopada 2023 r. wyniesie 5 mln euro. Zwiększenie limitu korzystnie wpłynie na rynek otwierający się nie tylko na młode firmy, ale również dojrzałe organizacje.
Nowe przepisy zobowiązują platformy crowdfundingowe do uzyskania licencji na prowadzenie działalności na terenie Unii Europejskiej. Zezwolenia udziela Komisja Nadzoru Finansowego, która kontroluje również funkcjonowanie platform.
Od listopada 2021 r. platformy wykorzystują rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo inwestorów. Badają m.in. adekwatność oferty dla danego podmiotu oraz sprawdzają dane zawarte w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych pod względem kompletności.
Przepisy ułatwiają również przygotowanie oferty. Wprowadzają wymogi informacyjne dla emitentów papierów wartościowych. Emitent działający w ramach ofert publicznych poza platformą, ale za pośrednictwem firmy może przygotować arkusz kluczowych informacji inwestycyjnych.
Ustawa o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych poprawia ochronę nie tylko inwestorów, ale również platform.