Wielorazowe opakowania odpowiedzią branży kosmetycznej na problem plastiku

Coraz bardziej nośnym tematem na przestrzeni ostatnich lat jest dbałość o środowisko naturalne. Aktywiści nawołują między innymi do ograniczenia wykorzystania plastiku w codziennym życiu. Chociaż jego całkowite wyeliminowanie właściwie nie jest możliwe, idziemy w dobrym kierunku. Świadomość ekologiczna rośnie wśród konsumentów, a firmy starają się dopasować swoje procesy produkcyjne i ofertę do zmieniającego się społeczeństwa.

Jedną z branż, w której wykorzystanie tworzyw sztucznych, kształtuje się na bardzo wysokim poziomie jest branża kosmetyczna. Tylko ona odpowiada za około 70 tysięcy ton opakowań z plastiku rocznie, a tworzyw sztucznych nie brakuje także w składach produktów.

ESG – połączenie ekologii i biznesu

Firmy kosmetyczne dostrzegły rozwijający się wśród konsumentów trend dbałości o środowisko. Nie pozostały też obojętne na podobny sentyment wśród przedsiębiorstw. W tym miejscu warto wspomnieć właśnie o nim – tajemniczo brzmiącym skrócie ESG. Te trzy litery na dobre wpisały się w krajobraz biznesowy niemal całego świata i cały czas zyskują na znaczeniu. ESG to skrót od environmental, social and corporate governance. Tłumacząc na polski zaś – dbałość o środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny. W tej chwili ESG jest jednym z czynników branych pod uwagę przy ocenie opłacalności inwestycji w dany podmiot. Realizowanie takiej strategii jest więc pożądane nie tylko ze względów światopoglądowych, ale też czysto ekonomicznych.

Regulacje prawne szansą dla środowiska

Co więcej, wiele państw i wspólnot wprowadza obecnie regulacje, których celem jest ograniczenie ilości tworzyw sztucznych w środowisku. Za przykład niech posłuży między innymi Szwecja, gdzie za zwrot puszek i plastikowych butelek można otrzymać gotówkę. Finowie podeszli do sprawy od drugiej strony. Tam za opakowania napojów z tworzyw sztucznych płaci się podatek – 0,51 euro za każdy litr. Jeżeli jednak producent przystąpi do systemu kaucyjnego, podatek nie jest naliczany.

Polska na tym tle wypada dość blado. Do dziś nie udało nam się przygotować skutecznie działającego systemu kaucji za opakowania z tworzyw sztucznych. Nie wdrożyliśmy także dyrektywy Singe-Use Plastic. Miała ona wejść w życie w lipcu 2021 roku i tym samym zakazać wprowadzania do obrotu jednorazowych, plastikowych opakowań, patyczków higienicznych oraz naczyń, sztućców, słomek, talerzy i kubków. A kolejne ograniczenia już są zaplanowane.

Branża kosmetyczna ogranicza użycie plastiku

Jak firmy kosmetyczne, o których wspominaliśmy na początku, podchodzą do ograniczenia wykorzystania tworzywa sztucznego? Zdaniem Bartosza Pakuskiego, analityk inwestycyjny z Flash Ventures, ostatnie lata stają się coraz trudniejsze dla producentów plastiku oraz firm wykorzystujących go w masowej skali. Dyrektywy i regulacje Unii Europejskiej obciążają między innymi koncerny kosmetyczne, które muszą szukać innowacyjnych rozwiązań do przechowywania swoich produktów. Warto zapoznać się z nowymi modelami biznesowymi oraz rozwiązaniami, które pomagają rozwiązać ten problem, a jednocześnie wpisują się w trend ESG Investing. Już dziś wiele firm kosmetycznych rezygnuje ze stosowania mikroplastiku w składach produktów. Choć to może być zaskakujące, był to dość często spotykany składnik mydeł, peelingów, past do zębów, szamponów. Inne przedsiębiorstwa natomiast ograniczają wykorzystanie plastikowych opakowań, zamieniając je na szklane lub papierowe odpowiedniki. Coraz większą popularność zyskują także stacje do uzupełniania opakowań wielorazowych.

Pomysły te znajdują rzesze zwolenników. Refeel Concept dla przykładu zarówno zrezygnował z dodawania mikroplastiku do składu swoich produktów, jak i postawił na szklane opakowania zwrotne. Firma poszła nawet o krok dalej – odesłanie opakowania pozwala uzyskać kod rabatowy na następne zamówienia. Po pierwsze ogranicza to wykorzystanie plastiku, a po drugie buduje grono lojalnych klientów.

Nieco inne podejście do tematu ma firma Yope – naturalnych kosmetyków i środków czystości. Jej klienci mogą uzupełniać wielorazowe opakowania kosmetyków w rozmieszczonych w centrach handlowych i drogeriach stacjach. Kupując produkt w automacie, klient płaci 15% mniej dzięki oszczędności na opakowaniu.

Zanieczyszczenie plastikiem jeszcze przez długie lata będzie dla nas troską. Trendy społeczne i biznesowe adresują ten problem już dziś. Możemy więc mieć nadzieję, że sytuacja środowiska będzie się poprawiała i za jakiś czas znowu ryb w morzach i oceanach będzie wyraźnie więcej niż plastiku.

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Fotowoltaika 2022. Jak nowa ustawa zmieni branżę fotowoltaiczną w Polsce?

Następny Wpis

Kryptowaluty, NFT, kolekcjonerskie zabawki – sposób na fortunę?

Powiązane wpisy

9 rad, jak skutecznie sprzedawać przez telefon

Sprzedaż przez telefon to jedno z najstarszych i wciąż najskuteczniejszych działań marketingowo-sprzedażowych. Reklama w wyszukiwarce, media społecznościowe czy e-mail marketing pozwalają dotrzeć do potencjalnych klientów i nawiązać pierwszy kontakt, ale to rozmowa telefoniczna pozwala zamknąć sprzedaż. Mimo rozwijającej się cyfryzacji większość osób zajmujących decyzyjne stanowiska wciąż stawia na komunikację twarzą w twarz albo rozmowę telefoniczną. Jak skutecznie sprzedawać i o czym musisz pamiętać?
Więcej
public relations

Public Relations. Jak zmieni Twój biznes?

Trudno wyobrazić sobie firmę, która osiąga wysokie wyniki finansowe i realizuje założone cele bez lojalnych klientów i poparcia środowiska zewnętrznego oraz wewnętrznego. Narzędzia wykorzystywane przez Public Relations pozwalają nawiązać długofalowe relacje i zyskać publiczność pozytywnie nastawioną do podejmowanych działań. Kształtowanie wizerunku to ciągła praca. W dynamicznym otoczeniu nic nie jest dane raz na zawsze.
Więcej

Polski insurtech Gabi kupiony przez Experian

Polskie startupy słyną na całym świecie ze swojej innowacyjności i potencjału do dalszego wzrostu. Nie dziwi więc, kiedy stają się łakomym kąskiem na międzynarodowym rynku. W ostatnim czasie w tym kontekście głośno było o Gabi – firmie, która została przejęta za ponad 1,3 miliarda złotych
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA