fbpx

Startupy – przykłady polskich spółek, które odniosły globalny sukces

Avatar photo

Rosnąca wartość spółki, tysiące zadowolonych klientów i międzynarodowy sukces … polskie startupy tworzą produkty rozpoznawalne na całym świecie zdobywając globalny rynek. Dynamiczny rozwój umożliwia m.in. finansowanie działalności z zewnętrznych źródeł. Wyłącznie w 2020 r. fundusze venture capital zainwestowały ponad 2,1 mld zł w polskie spółki. Które startupy wykorzystały szansę i odniosły sukces na globalnym rynku? 

  1. Booksy 

Światowy lider na rynku platform do rezerwacji wizyt online w salonach z branży zdrowia i urody. Booksy to strona internetowa i aplikacja mobilna działająca na ponad 80 rynkach. Posiada biura w Europie (Polska, Wielka Brytania, Hiszpana), także Ameryce Południowej (Brazylia) i Afryce (RPA). 

Startup powstał w 2013 r. w Stanach Zjednoczonych. Stefan Batory i Konrad Howard postawili na globalną ekspansję od początku istnienia platformy. Wierzyli, że zdobycie popularności w USA ułatwi wejście na kolejne rynki. Nie mylili się. Obecnie z Booksy korzysta ponad 13 mln użytkowników na całym świecie. 

Platforma współpracuje m.in. z Facebookiem, Instagramem czy Google. W 2020 r. nawiązano partnerstwo ze spółkami działającymi w sektorze e-commerce (x-kom), finansów (Bank BNP Paribas, Alior Bank, Bank Credit Agricole), a także z branży telekomunikacyjnej (Play). 

Platforma pozyskała od inwestorów łącznie prawie 120 mln dol. 

  1. Brainly

Największa na świecie platforma działająca na rynku edukacji online. Brainly łączy uczniów szukających pomocy w danym zagadnieniu z uczniami znającymi rozwiązanie. Pomagając użytkownicy otrzymują punkty, które mogą wymienić na zadanie pytania. 

Michał Borkowski, Łukasz Haluch i Tomasz Kraus założyli portal w 2009 roku. Przez 8 lat serwis funkcjonował pod nazwą zadane.pl. Po roku działania odnotowano około 1 mln użytkowników w Polsce. Obecnie Brainly zrzesza ponad 100 mln uczniów i rodziców z 35 krajów. Portal posiada biuro w Krakowie, Nowym Jorku i Barcelonie. 

We wszystkich rundach finansowania portal pozyskał około 150 mln dol. 

  1. DocPlanner

DocPlanner to właściciel serwisu ZnanyLekarz.pl. Portal łączy pacjentów z lekarzami i umożliwia rejestrację online na wizytę w prywatnej placówce medycznej. 

Polski startup powstał w 2012 r. z inicjatywy Mariusza Gralewskiego. Obecnie działa na terenie całego świata, a serwisy spółki DocPlanner odwiedza 67 mln pacjentów miesięcznie. Portale zrzeszają ponad 2 mln lekarzy i pracowników medycznych z 15 krajów. Przez DocPlanner umawianych jest 7 mln wizyt w ciągu miesiąca. Spółka posiada biura w Warszawie, Barcelonie, Stambule, Rzymie, Meksyku, Kurytybie i Bolonii.

Według nieoficjalnych informacji podanych przez brytyjski portal Unquote.com w sierpniu bieżącego roku doszło do kolejnej rundy finansowania z udziałem DocPlanner. Źródło podaje, że wycena startupu wynosiła ponad 1 mld dol. Jeżeli informacja zostanie potwierdzona, DocPlanner stanie się pierwszym polskim jednorożcem, czyli spółką technologiczną o wartości przekraczającej 1 mld dol. 

  1. LiveChat 

Wrocławski startup powstał w 2002 r. Zajmuje się produkcją oraz dystrybucją aplikacji i narzędzi do komunikacji online pomiędzy firmą a klientami (LiveChat). Dostarcza również platformę umożliwiającą projektowanie chatbotów (ChatBot), a także system obsługi klientów (HelpDesk) oraz aplikację pozwalającą tworzyć i udostępniać bazy wiedzy (Knowledge Base). 

Spółka obecna jest na ponad 150 rynkach na całym świecie. Jedynie z produktu LiveChat korzysta ponad 33 000 klientów, a 2 000 tworzy chatboty w oparciu o dedykowaną platformę. Polski startup współpracuje m.in. z Ikea, McDonald’s, Unilever, LG czy Ryanair. 

W 2014 r. spółka zadebiutowała na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Z danych finansowych za rok 2019/20 wynika, że firma odnotowała prawie 20% wzrost przychodów (do 130,9 mln zł) oraz wzrost skonsolidowanego zysku o 33%. 

  1. Brand24 

Brand24 to narzędzie pozwalające na monitoring treści w Internecie oraz ochronę reputacji marki. Narzędzie analizuje materiały zamieszczane na portalach, blogach, a także w mediach społecznościowych.

Startup powstał w 2011 r. we Wrocławiu. Twórcy Michał Sadowski, Piotr Wierzejewski, Karol Wnukiewicz i Dawid Szymański wykorzystali na budowę narzędzia własne oszczędności. W początkowej fazie rozwoju Brand24 nie cieszyło się zainteresowaniem inwestorów. 

Wszystko zmieniło się po wejściu w spółkę z grupą LARQ i uruchomieniu wersji beta Brand24. Dużym wsparciem okazały się również sprawnie prowadzone działania marketingowe. 

Już w 2013 r. spółka weszła na rynki zagraniczne, przede wszystkim azjatyckie. Rok później powstała wersja Brand24 dedykowana klientom z całego świata. W 2015 r. wartość spółki wyceniono na 28 mln zł. 

Z Brand24 korzysta ponad 3 600 klientów, a w I kwartale 2021 r. liczba użytkowników wzrosła o 18% w stosunku do poprzedniego roku. W br. spółka zadebiutowała również na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. 


———
Redakcja Nefs.pl

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Chains of Fury trafia na Kickstartera!

Następny Wpis

Venture capital w Polsce – nowy rekord inwestycyjny coraz bliżej? Prognozy na koniec 2021 r.

Powiązane wpisy

W czym polskie startupy są najlepsze?

Polski ekosystem startupowy notuje kolejne rekordowe wyniki. Najczęściej wymienia się sukcesy takich spółek jak Booksy, Brainly czy DocPlanner gromadzących szerokie grono użytkowników na całym świecie. Tymczasem polska scena startupowa to duża różnorodność, a dynamiczny rozwój zaliczają również spółki tworzące rozwiązania dla biznesu. W kolejnych zestawieniach podkreśla się m.in. wysoki poziom umiejętności technicznych zespołów. Kapitał ludzki to jedna z najmocniejszych stron polskiego rynku startupowego.
Avatar photo
Więcej

Ceny mieszkań rosną. Nowa analiza PKO Banku Polskiego

Z analizy Monitoringu cen mieszkań PKO Banku Polskiego wynika, że średnia cena transakcyjna za m kw. mieszkania na rynku pierwotnym w 6 największych miastach wzrosła w I kwartale 2023 roku. Analitycy zwracają uwagę na odbudowującą się siłę nabywczą na rynku mieszkaniowym w Polsce. Przez pół roku można było obserwować korektę cen. W minionych miesiącach po raz pierwszy średnia cena na rynku pierwotnym w 6 największych miastach przekroczyła poprzedni szczyt z II kwartału 2022 roku.
Avatar photo
Więcej