Skuteczny networking. Jak zbudować sieć kontaktów?

Na rozwój biznesu ma wpływ wiele czynników. Strategia działania, umiejętności w zespole, zasoby i finansowanie… to wszystko ma duże znaczenie w procesie budowania pozycji rynkowej. Trudno jednak odnieść sukces bez sieci kontaktów z partnerami, kontrahentami, a nawet samorządami i władzami lokalnymi. Czym jest networking i jak zbudować trwałą sieć kontaktów?

Nie trzeba być być duszą towarzystwa, żeby zbudować własną sieć. Często pierwsze znajomości przychodzą same podczas codziennej pracy. Warto mieć oczy i uszy szeroko otwarte. Umiejętność obserwacji, słuchania oraz wyłapywania informacji są cenne w biznesie na wielu polach. 

Czym jest networking? 

Networking polega na nawiązywaniu oraz utrzymywaniu relacji biznesowych, ale nie tylko. Główny cel to wymiana doświadczeń oraz wiedzy, a w przyszłości również podjęcie współpracy. Trwałe relacje oparte na zaufaniu i wzajemnym szacunku to nieocenione wsparcie dla biznesu. Networking pozwala szybciej znaleźć partnerów, kontrahentów czy pracowników dzięki sieci wzajemnych kontaktów oraz poleceń. Dobrym miejscem do nawiązywania relacji twarzą w twarz są konferencje, szkolenia oraz inne spotkania nie tylko branżowe. 

Obecnie w erze cyfrowej dużą rolę odgrywają media społecznościowe. Social networking obejmuje popularne platformy przede wszystkim LinkedIn, Twitter czy Facebook. Tworzenie wirtualnej sieci można zacząć od obserwacji osób i firm, z którymi warto rozpocząć współpracę w przyszłości. Z czasem znajomości z mediów społecznych przenoszą się do świata offline. 

Jak prowadzić networking? 

Skuteczny networking wymaga określonego planu działania. Zastanów się, jakie relacje będą dla Ciebie cenne teraz, ale również w przyszłości. Zbieranie kontaktów i wizytówek dla samego kolekcjonowania w większości przypadków nie ma sensu, a wręcz może prowadzić do niespełnionych oczekiwań drugiej strony. Równocześnie baza kontaktów powinna być różnorodna – od partnerów dedykowanych Twojemu biznesowi, przez prawników, dziennikarzy, marketingowców aż po naukowców, którzy są ekspertami w danej dziedzinie oraz przedstawicieli władz. 

Kolejny krok to określenie sposobu, w jaki można nawiązać wybrane relacje. Networking można prowadzić online w mediach społecznościowych, ale przede wszystkim offline – na konferencjach i szkoleniach, ale również w ramach dotychczasowych kontaktów. Warto zacząć od spojrzenia na obecną sieć kontaktów nie tylko biznesowych. Rodzina i znajomi oraz ich znajomości mogą okazać się skarbnicą wartościowych kontaktów z polecenia. Budowanie sieci przez Internet jest prostym i skutecznym rozwiązaniem, ale nie należy ograniczać się wyłącznie do wirtualnej rzeczywistości. Różnorodność w sposobach pozyskiwania kontaktów rozszerza pole działania i umożliwia dotarcie do ludzi, których nie podpowiedziałby najlepszy algorytm. 

Wzajemność to jedna z najważniejszych zasad w networkingu. Pamiętaj, że nie tylko Tobie zależy na wiedzy oraz doświadczeniu drugiej strony. Pomagaj partnerom, a również Ty otrzymasz wsparcie w momencie, gdy będzie potrzebne. Nie odrzucaj pomocy i pozwól wykazać się partnerom. Bądź otwarty na wsparcie innych. Równocześnie ucz się słuchać i rozumieć potrzeby innych. Prezentuj się z dobrych stron, ale bez przemęczania odbiorcy. 

Networking to proces. Zaczyna się jeszcze przed zdobyciem kontaktu i nawiązaniem relacji. Budowanie skutecznej sieci partnerów wymaga czasu i pracy obu stron. Nie jest tożsamy z nachalnością. Zbyt intensywne zabieganie o uwagę drugiej strony może prowadzić do efektu odwrotnego od zamierzonego. Potencjalny partner zrazi się i wyrzuci Twoją wizytówkę do kosza. 

Networking wymaga systematycznej pracy – nie tylko zdobywania nowych kontaktów, ale przede wszystkim podtrzymywania już zdobytych. Bądź otwarty, patrz szeroko i słuchaj. Budowanie dobrych relacji to długa, ale przyjemna praca. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

WIRON czyli nowy wskaźnik zamiast WIBOR. Co warto wiedzieć?

Następny Wpis

56 proc. Polaków popiera budowę elektrowni atomowej w Polsce

Powiązane wpisy

Kiedy zdecydować się na doradztwo marketingowe?

Doradztwo marketingowe sprawdza się na różnych etapach działalności - od początkowej fazy i wsparcia w nadaniu kierunku działań, przez pomoc w uporządkowaniu pracy działu marketingu aż po maksymalne wykorzystanie potencjału organizacji. Świeże spojrzenie oraz ocena wykonana przez doświadczonych specjalistów potrafi znacząco wpłynąć na skuteczność podejmowanych działań.
Więcej

Organizacja czasu pracy w małej firmie. 5 wskazówek, jak zarządzać czasem zespołu

Dobry lider potrafi nie tylko angażować i inspirować do działania, ale również stawiać jasno określone cele. Niezbędna jest także umiejętność zarządzania czasem własnym oraz pozostałych członków zespołu. Planowanie, optymalizacja działań, monitorowanie, ale również motywowanie i świadomość tzw. rozpraszaczy pozwala efektywniej osiągać założone cele. Warto pamiętać, że lider to również członek zespołu, który powinien dawać dobry przykład oraz inspirować do podejmowania trafnych decyzji na co dzień.
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA