Sektor kosmiczny w Polsce. Potencjał inwestycji w prace nad przestrzenią kosmiczną

Sektor kosmiczny w Polsce to jedna z branż dynamicznie rozwijających się w zakresie innowacji oraz nowych technologii. Zaangażowanie w prace nad przestrzenią kosmiczną to dla polskiej gospodarki szereg korzyści nie tylko w zakresie rozwiązań technologicznych. W kraju działa kilkaset firm, które aktywnie uczestniczą w procesie wzmocnienia znaczenia obecności Polski na europejskim rynku.

Polska Strategia Kosmiczna – najważniejsze cele sektora 

Polska Strategia Kosmiczna to dokument opublikowany w 2017 r.  Obejmuje plan działań na lata 2017-2030, a koordynacją oraz nadzorem zajmuje się Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Stanowi ważny element Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która przedstawia nowy model rozwoju gospodarki kraju poprzez większe zaangażowanie wiedzy, innowacji oraz technologii równocześnie ograniczając czerpanie korzyści z niskich kosztów produkcji. 

Pierwszym ważnym krokiem było jednak dołączenie do European Space Agency w 2012 r. Polskie przedsiębiorstwa zyskały szansę na pozyskiwanie finansowania w zakresie projektów dotyczących technologii kosmicznych oraz satelitarnych, udział w przetargach, korzystanie z wysokiej jakości laboratoriów oraz infrastruktury, a także na międzynarodową współpracę. W ciągu ostatnich 10 lat polskie organizacje uzyskały kontrakty o wartości 140 mln euro. 

European Space Agency wskazuje na następujące zalety sektora kosmicznego w Polsce: 

  • rozwój innowacyjnych technologii, 
  • budowa stabilnej współpracy pomiędzy nauką i przemysłem,
  • pobudzanie kontaktów i współpracy zagranicznej. 

Innowacyjne technologie stworzone na potrzeby sektora kosmicznego znajdują zastosowanie również w innych branżach przede wszystkim przemyśle. Rozwiązania wyróżniają się bardzo niskim stopniem awaryjności, dużą odpornością na trudne warunki oraz energooszczędnością. Sektor kosmiczny sprzyja współpracy różnych dziedzin – nauki, biznesu, przemysłu oraz badań i rozwoju. Dodatkowo pobudza podejmowanie działań na arenie międzynarodowej. Praca nad rozwiązaniami dla sektora kosmicznego to również szansa na wdrożenie nowych materiałów, technologii czy form organizacji. 

W październiku 2021 roku POLSA podpisała Porozumienie Artemis Accords. 

Sektor kosmiczny w Polsce plany do 2030 r.

Zgodnie z założeniami Polskiej Strategi Kosmicznej do 2030 r. zwiększy się pozycja polskiego sektora kosmicznego na europejskim rynku – obroty mają wynieść minimum 3 proc. ogólnej wartości obrotów. Kraj będzie dysponował dostępem do infrastruktury satelitarnej, która pozwoli na realizację potrzeb głównie w zakresie bezpieczeństwa oraz obronności. Dane satelitarne umożliwią skuteczniejszą realizację zadań. Dodatkowo polskie organizacje będą mogły zaspokoić wewnętrzny popyt, a także zająć się eksportem usług tego typu.


Z danych przedstawionych przez Polską Agencję Kosmiczną (POLSA) wynika, że krajowy sektor kosmiczny tworzy ponad 300 firm, które zatrudniają około 12 tys. osób. Główne obszary zainteresowania to robotyka, automatyka, mechatronika, a także systemy  zasilania urządzeń pokładowych, optycznych i komunikacyjnych dla satelitów czy czujniki naukowe. POLSA szacuje, że nawet kilkadziesiąt polskich organizacji pracuje w całości nad sektorem kosmicznym, a dla pozostałych jest to część modelu biznesowego. 

W 2021 r. łączne wydatki na przestrzeń kosmiczną wyniosły 65,5 mln euro. W tym zalicza się także ESA (składki 39 mln euro) i EUMETSAT (12,4 mln euro). 

Polski sektor kosmiczny ma coraz większe znaczenie. Praca nad eksploatacją przestrzeni kosmicznej pozwala nie tylko rozwijać nowe technologie, ale również stawiać ambitne cele, budować pozytywny wizerunek państwa jako gospodarki ceniącej innowacyjność czy pobudzać kreatywność oraz zaangażowanie wśród młodych pokoleń. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Mój Prąd 4.0. Jakie zmiany w nowej edycji programu?

Następny Wpis

Czym jest i jak zbudować silną markę?

Powiązane wpisy

Polskie startupy na świecie. Kierunki i plany ekspansji

Międzynarodowa ekspansja to kolejny krok w rozwoju startupów. Wejście na nowe rynki pozwala zwiększyć skalę i osiągać lepsze wyniki. Z danych przedstawionych przez Fundację Startup Poland wynika, że niemal 80 proc. polskich spółek planuje ekspansję zagraniczną w ciągu najbliższych miesięcy. Jakie kierunki cieszą się największą popularnością i jak będzie wyglądać wchodzenie na nowe rynki?
Więcej

Czym jest i jak zbudować silną markę?

Budowanie marki to długotrwały proces, który wymaga przemyślanej i zaplanowanej strategii działania. Silna marka produktu albo usługi zapewnia mocną pozycję na rynku oraz wyróżnia na tle konkurentów. Klienci mogą szybciej wybrać produkt mając pewność oferowanych korzyści. Marka to dużo więcej niż zestaw cech fizycznych. Zapewnia o jakości i ma duży wpływ na wizerunek organizacji, osoby czy produktu.
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA