fbpx

Płatności odroczone. Jak działają i czy warto wdrożyć rozwiązanie w e-sklepie?

Avatar photo
Dynamiczne zmiany rynkowe i rozwój konkurencji sprawiają, że obecnie dobry produkt to za mało. Jednym z czynników wpływających na sukces biznesu online jest wprowadzenie elastycznych form zapłaty i realizacji transakcji. Coraz więcej e-sklepów decyduje się na wdrożenie płatności odroczonych. Usługa pozwala na zakup produktu i realizację płatności w ciągu określonej liczby dni. W Polsce popularność usługi rośnie chociaż pojawiła się na rynku dopiero niedawno.

Z danych przedstawionych w badaniu Koszyk roku, cyklicznie realizowanym przez Twisto, wynika, że w 2022 r. liczba sklepów z dostępnością minimum jednej formy płatności odroczonych wzrosła o 73 proc. Ponad 30 proc. oferuje możliwość skorzystania z więcej niż jednego operatora płatności odroczonych. Cykliczne badanie przygotowywane jest przez Twisto, czyli lidera płatności “kup teraz, zapłać później” w regionie CEE. 

Na czym polegają płatności odroczone? 

Płatność odroczona pozwala na zakup produktu, a realizację płatności dopiero po określonym czasie, najczęściej w ciągu 30 dni. Klient dostaje możliwość sprawdzenia produktu w praktyce i podjęcie decyzji, czy chce zostawić zamówienie, czy może odesłać z powodu niespełnionych oczekiwań. Skorzystanie z usługi jest darmowe i nie wymaga zapłaty przed określonym terminem. Wielu operatów zwraca uwagę, że płatność odroczona to dobra alternatywa dla kredytu gotówkowego w formie krótkookresowej. 

Klient otrzymuje możliwość wyboru formy płatności podczas realizacji zakupu. Osoba przechodzi przez cały proces zakupowy tak samo, jak w przypadku innej formy. Największą różnicą jest brak konieczności zapłaty natychmiast po zakupie. Wielu sprzedawców umożliwia również rozłożenie płatności na raty, kiedy zbliża się ostateczny termin realizacji transakcji. Większość firm korzysta z rozwiązań nowoczesnych technologii, które umożliwiają określenie scoringu kredytowego klienta. Cały proces zajmuje kilka minut. 

Dlaczego warto oferować płatności odroczone? 

Płatności odroczone zwiększają konkurencyjność e-sklepu. Dynamiczne zmiany na rynku, szybki rozwój nowych produktów i technologii oraz zmiany zachowań klientów sprawiają, że konkurencyjność ma duże znaczenie w drodze do realizacji założonych celów biznesowych. Wprowadzenie płatności odroczonych pozwala wyróżnić się i przyciągnąć klientów, którzy dotychczas nie byli zainteresowani ofertą firmy. Nowa usługa to kolejny element strategii działania budujący długofalowe relacje z klientem i sprawiający, że chętnie wracają na kolejne zakupy. 

Z badania Krajowego Rejestru Długów i firmy Easy Check wynika, że niemal 47 proc. Polaków słyszało o płatnościach odroczonych. Największą świadomością usługa cieszy się wśród osób w wieku 45-64 lata. Chętniej po płatności z odroczonym terminem płatności sięgają klienci w wieku 35-44 – co czwarta osoba z tej grupy planuje wybrać formę płatności w przyszłości. 

Analizę rynku przeprowadziła również firma Blue Media. Dzięki badaniu Finanse i zwyczaje finansowe Polaków w czasie pandemii 2021 okazało się, że z płatności odroczonych  korzysta 5 proc. klientów robiących zakupy w Internecie. Z badania wynika, że po rozwiązanie sięga 7 proc. mężczyzn oraz 3 proc. kobiet. Nie jest zaskoczeniem, że usługę chętniej wybierają osoby młode, w wieku od 18 do 35 lat.  

Zagrożenie dla płynności? 

Platformy i sklepy internetowe, które nie zdecydowały się jeszcze na płatności odroczone mają obawy związane zazwyczaj z zagrożeniem dla płynności finansowej. Tymczasem ryzyko zostaje przeniesione ze sprzedawcy na faktora – dostawcę rozwiązania dla e-sklepu. Sprzedawca otrzymuje zapłatę za towar szybko i nie musi obawiać się problemów z płynnością finansową. Nie musi czekać aż klient spłaci zobowiązanie. Procesem i ewentualną wierzytelnością zajmuje się operator. Możliwość wprowadzenie płatności odroczonych oferuje większość dużych oraz doświadczonych operatorów płatności w Polsce. Jeżeli klient nie zapłaci za produkt w wyznaczonym czasie naliczane są odsetki. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

6 rzeczy, które warto wiedzieć o magazynach energii do fotowoltaiki

Następny Wpis

Zamrożenie cen energii. Jak uniknąć wyższych rachunków za prąd?

Powiązane wpisy

Co warto wiedzieć o inwestycjach za granicą?

Inwestycje na giełdzie w spółki niedostępne w Polsce czy zakup nieruchomości to najpopularniejsze formy lokowania kapitału za granicą. Decyzja o inwestycji poza lokalnym rynkiem to dobry pomysł na dywersyfikację portfela. Wymaga wiedzy, doświadczenia, a często również większych środków niż w polskich warunkach z uwagi m.in. na wysokie prowizje.
Avatar photo
Więcej

Sprzedaż zdalna. Jakich błędów unikać?

Ostatnie zmiany w Kodeksie pracy, które już niedługo wejdą w życie, przypieczętowały obecność pracy zdalnej w przestrzeni biurowej. Coraz więcej pracodawców oferuje możliwość wykonywania obowiązków poza biurem w określonym wymiarze. Zmienił się nie tylko sposób działania, ale również wykorzystywane metody wraz z nowymi przyzwyczajeniami osób. Handlowcy chętnie decydują się na spotkania online oszczędzając tym samym czas nie tylko swój, ale również klientów. Wielu z nich zapomina jednak, że w świecie wirtualnym należy pamiętać o nieco innych elementach niż podczas spotkania twarzą w twarz. Jakie są popularne błędy popełniane przez sprzedawców?
Avatar photo
Więcej

Sam Altman i Gregory Brockman dołączają do Microsoftu

W donośnym ruchu na arenie światowej sztucznej inteligencji, były CEO OpenAI, Sam Altman, i współzałożyciel tej pionierskiej organizacji, Gregory Brockman, oficjalnie dołączają do zespołu giganta technologicznego - Microsoftu. Satya Nadella, obecny CEO Microsoftu, ogłosił tę strategiczną zmianę, podkreślając, że Altman i Brockman będą kierować zespołem odpowiedzialnym za rozwój sztucznej inteligencji w ramach korporacji.
Avatar photo
Więcej