Płatności odroczone. Jak działają i czy warto wdrożyć rozwiązanie w e-sklepie?

Dynamiczne zmiany rynkowe i rozwój konkurencji sprawiają, że obecnie dobry produkt to za mało. Jednym z czynników wpływających na sukces biznesu online jest wprowadzenie elastycznych form zapłaty i realizacji transakcji. Coraz więcej e-sklepów decyduje się na wdrożenie płatności odroczonych. Usługa pozwala na zakup produktu i realizację płatności w ciągu określonej liczby dni. W Polsce popularność usługi rośnie chociaż pojawiła się na rynku dopiero niedawno.

Z danych przedstawionych w badaniu Koszyk roku, cyklicznie realizowanym przez Twisto, wynika, że w 2022 r. liczba sklepów z dostępnością minimum jednej formy płatności odroczonych wzrosła o 73 proc. Ponad 30 proc. oferuje możliwość skorzystania z więcej niż jednego operatora płatności odroczonych. Cykliczne badanie przygotowywane jest przez Twisto, czyli lidera płatności “kup teraz, zapłać później” w regionie CEE. 

Na czym polegają płatności odroczone? 

Płatność odroczona pozwala na zakup produktu, a realizację płatności dopiero po określonym czasie, najczęściej w ciągu 30 dni. Klient dostaje możliwość sprawdzenia produktu w praktyce i podjęcie decyzji, czy chce zostawić zamówienie, czy może odesłać z powodu niespełnionych oczekiwań. Skorzystanie z usługi jest darmowe i nie wymaga zapłaty przed określonym terminem. Wielu operatów zwraca uwagę, że płatność odroczona to dobra alternatywa dla kredytu gotówkowego w formie krótkookresowej. 

Klient otrzymuje możliwość wyboru formy płatności podczas realizacji zakupu. Osoba przechodzi przez cały proces zakupowy tak samo, jak w przypadku innej formy. Największą różnicą jest brak konieczności zapłaty natychmiast po zakupie. Wielu sprzedawców umożliwia również rozłożenie płatności na raty, kiedy zbliża się ostateczny termin realizacji transakcji. Większość firm korzysta z rozwiązań nowoczesnych technologii, które umożliwiają określenie scoringu kredytowego klienta. Cały proces zajmuje kilka minut. 

Dlaczego warto oferować płatności odroczone? 

Płatności odroczone zwiększają konkurencyjność e-sklepu. Dynamiczne zmiany na rynku, szybki rozwój nowych produktów i technologii oraz zmiany zachowań klientów sprawiają, że konkurencyjność ma duże znaczenie w drodze do realizacji założonych celów biznesowych. Wprowadzenie płatności odroczonych pozwala wyróżnić się i przyciągnąć klientów, którzy dotychczas nie byli zainteresowani ofertą firmy. Nowa usługa to kolejny element strategii działania budujący długofalowe relacje z klientem i sprawiający, że chętnie wracają na kolejne zakupy. 

Z badania Krajowego Rejestru Długów i firmy Easy Check wynika, że niemal 47 proc. Polaków słyszało o płatnościach odroczonych. Największą świadomością usługa cieszy się wśród osób w wieku 45-64 lata. Chętniej po płatności z odroczonym terminem płatności sięgają klienci w wieku 35-44 – co czwarta osoba z tej grupy planuje wybrać formę płatności w przyszłości. 

Analizę rynku przeprowadziła również firma Blue Media. Dzięki badaniu Finanse i zwyczaje finansowe Polaków w czasie pandemii 2021 okazało się, że z płatności odroczonych  korzysta 5 proc. klientów robiących zakupy w Internecie. Z badania wynika, że po rozwiązanie sięga 7 proc. mężczyzn oraz 3 proc. kobiet. Nie jest zaskoczeniem, że usługę chętniej wybierają osoby młode, w wieku od 18 do 35 lat.  

Zagrożenie dla płynności? 

Platformy i sklepy internetowe, które nie zdecydowały się jeszcze na płatności odroczone mają obawy związane zazwyczaj z zagrożeniem dla płynności finansowej. Tymczasem ryzyko zostaje przeniesione ze sprzedawcy na faktora – dostawcę rozwiązania dla e-sklepu. Sprzedawca otrzymuje zapłatę za towar szybko i nie musi obawiać się problemów z płynnością finansową. Nie musi czekać aż klient spłaci zobowiązanie. Procesem i ewentualną wierzytelnością zajmuje się operator. Możliwość wprowadzenie płatności odroczonych oferuje większość dużych oraz doświadczonych operatorów płatności w Polsce. Jeżeli klient nie zapłaci za produkt w wyznaczonym czasie naliczane są odsetki. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

6 rzeczy, które warto wiedzieć o magazynach energii do fotowoltaiki

Następny Wpis

Zamrożenie cen energii. Jak uniknąć wyższych rachunków za prąd?

Powiązane wpisy

Zarobki w e-commerce i digital. Nawet 45 tys. zł brutto miesięcznie

E-commerce zalicza się do branż, które odnotowały wysokie wzrosty w okresie pandemii. Przymusowe kwarantanny i lockdown zamknęły klientów w domach, a sklepy i platformy online zaczęły budować nową normalność odbiorców. Branża zwiększyła zatrudnienie szukając specjalistów nie tylko w obszarze e-commerce, ale również szeroko pojętego digital. Na jakie wynagrodzenia mogą liczyć osoby zatrudnione na stanowiskach kierowniczych i specjalistycznych?
Więcej

Małe reaktory modułowe pomogą w kryzysie energetycznym?

Małe reaktory modułowe (SMR) generują mniej energii niż standardowe elektrownie, ale są również łatwiejsze w budowie i eksploatacji. W Polsce coraz więcej spółek z branży energetycznej podejmuje kroki w celu wdrożenia technologii SMR, która pozwala na większą niezależność gospodarczą i środowiskową.
Więcej

Jak zacząć oszczędzać na prądzie? Sposoby na niższe rachunki w domu i firmie

Oszczędzanie energii pozwala nie tylko obniżyć rachunki za prąd, ale również ograniczyć negatywny wpływ na środowisko. Często wystarczy zmiana drobnych, codziennych nawyków, żeby poprawić sytuację. Wyłączanie światła, kiedy jest niepotrzebne, energooszczędne urządzenia czy przemyślane zarządzanie ogrzewaniem to proste sposoby, które regularnie wykonywanie przez wiele osób przyczyniają się do redukcji zanieczyszczeń. Oszczędzanie energii w domu czy biurze jest proste i nie wymaga specjalistycznej wiedzy.
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA