Nie tylko IT. Prawdy i mity na temat pracy zdalnej

Pandemia sprawiła, że praca zdalna zyskała na popularności. Konieczność izolacji wymusiła na wielu firmach szybszą transformację cyfrową, a nowoczesne rozwiązania stały się codziennością. Wiele firm zrezygnowało z biur stacjonarnych albo ograniczyło wynajmowaną przestrzeń. Coraz częściej standardem jest praca w modelu hybrydowym, a także możliwość wykonywania wszystkich obowiązków zdalnie.

Przed wybuchem pandemii praca zdalna zarezerwowana była głównie dla pracowników z branży IT oraz freelancerów. Wielu pracodawców nie wierzyło, że wykonywanie obowiązków poza biurem może być efektywne. Często praca zdalna stanowiła dodatkowy benefit w wymiarze maksymalnie jednego czy dwóch dni w ciągu miesiąca. 

Przeciwnicy wróżyli spadek produktywności, rozpad zespołów i zanik relacji międzyludzkich. Tymczasem w pandemicznej rzeczywistości okazało się, kolejne projekty kończyły się sukcesem, a praca zdalna na stałe wpisała się w codzienność pracowników w wielu branżach. 

Co warto wiedzieć o pracy zdalnej po ponad dwóch latach od wybuchu pandemii? Które stwierdzenia okazały się prawdą, a które można schować między mity? 

Praca zdalna zmniejsza wydajność pracowników – MIT

Wśród wad pracy zdalnej wymienia się przede wszystkim wpływ na efektywność pracowników. W ostatnim czasie jednym z przeciwników modelu okazał się dyrektor generalny Tesli. Elon Musk zdecydował o powrocie do stacjonarnego trybu pracy uzasadniając, że praca zdalna wiąże się ze spadkiem wydajności zatrudnionych. 

Amerykańscy ekonomiści w rozmowie z Insider nie potwierdzili przekonania dyrektora Tesli. Ich zdaniem produktywność pracowników nie spadła w trakcie pandemii, a wręcz przeciwnie – wzrosła. Pracownicy czas zaoszczędzony na dojazdach przeznaczali na zawodowe obowiązki albo rodzinę. Albrecht Ritschl, profesor historii gospodarczej podkreślił, że praca w biurze nie jest synonimem ciężkiej i wydajnej pracy. 

Business Insider przypomina również o badaniach przeprowadzonych przez NordVPN czy naukowców, którzy badali pracowników w Wielkiej Brytanii oraz USA. Większość pracowników pozostaje tak samo wydajna w domu, jak i w biurze. Głównym źródłem spadku efektywności było dzielenie pracy z opieką nad dziećmi. 

Praca zdalna to oszczędność dla pracownika i pracodawcy – PRAWDA 

Praca zdalna pozwala pracownikom oszczędzić czas i pieniądze. Brak konieczności pojawiania się w biurze każdego dnia nie wymaga dojazdów samochodem czy komunikacją. Pracownik oszczędza również na lunchu w restauracji czy kawie na wynos. 

Pracodawca oszczędza na stworzeniu miejsca pracy i eksploatacji biura. 

Praca zdalna sprawdza się tylko w IT – MIT

Coraz więcej branż otwiera się na pracę zdalną albo w modelu hybrydowym. Przed pandemią wykonywanie obowiązków dominowało w branży IT przede wszystkim wśród programistów. Koronawirus wymusił konieczność dostosowania się do trudnej sytuacji na świecie, a pracę zdalną zaczęło wykorzystywać coraz więcej firm. Marketing, sprzedaż, księgowość czy finanse to tylko część branż, które z powodzeniem odnalazły się w rozproszonych zespołach. 

Pracodawca może polecić pracownikowi pracę zdalną – PRAWDA

Pod koniec maja br. rząd przyjął projekt zmian w Kodeksie pracy dotyczących pracy zdalnej. Nowelizacja zakłada, że w okresie epidemii, stanu nadzwyczajnego, a także sytuacji wyjątkowych jak np. pożar – pracodawca będzie mógł polecić pracownikom pracę zdalną. Obecnie zasadę reguluje ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Praca zdalna sprawdzi się u każdego – MIT

Nie każdy odnajdzie się w pracy zdalnej. Wykonywanie obowiązków w 100% z domu wymaga dobrej organizacji pracy własnej, a także motywacji. Wielu przeciwników narzeka również na brak codziennych relacji ze współpracownikami twarzą w twarz. Praca zdalna nie sprawdza się również wśród osób stawiających pierwsze kroki na rynku pracy, kiedy stały kontakt z przełożonym odgrywa dużą rolę. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Jak przekształcić jednoosobową działalność w spółkę?

Następny Wpis

Jak obniżyć koszty prowadzenia biznesu? 5 sposobów na obniżenie kosztów działalności

Powiązane wpisy

CSR w praktyce

Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. CSR - Corporate Social Responsibility) to nie tylko marketingowy slogan, ale codzienność wielu firm. Coraz częściej przedsiębiorstwa rozumieją, jak duży wpływ wywierają na otoczenie. Światowe kryzysy gospodarcze sprawiają, że w działania angażują się niemal wszystkie firmy - nawet te, które dotychczas nie wykazywały inicjatywy. Jakie narzędzia wykorzystuje CSR? Jak na pandemię reagowały polskie firmy?
Więcej

ESG wzbogaca strategie firm

CSR niegdyś stanowiło ważną część strategii biznesowych wielu firm. Corporate social responsibility, bo to od tego wyrażenia pochodzi ten skrót, miało zapewnić zrównoważony rozwój przedsiębiorstw. Nie bez znaczenia był też wpływ CSR na odbiór firmy. Stosowanie jego zasad miało mieć wymiar marketingowy. Szybko jednak okazało się, że w obliczu kryzysu klimatycznego i transformacji w społeczeństwie CSR nie wystarcza. Potrzebna nam szersza koncepcja. Tę rolę może odegrać ESG.
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA