Jak sprawdzić, czy biznes wypali? 5 skutecznych sposobów i narzędzi

Masz pomysł na produkt albo usługę? Pierwszy krok na drodze do własnej firmy za Tobą. A może dopiero zastanawiasz się nad prowadzeniem biznesu? Zanim zdecydujesz się zacząć, obiektywnie oceń pomysł. Niektóre inicjatywy wydają się rewolucyjne i dochodowe, a po szczegółowej analizie tracą potencjał. Jak sprawdzić, czy biznes wypali?

Zanim zrezygnujesz ze stabilnego zatrudnienia zastanów się, czy prowadzenie biznesu to ścieżka dla Ciebie. Pamiętaj, że własna działalność to dużo więcej niż praca nad projektem czy sprzedaż. Przedsiębiorca na początku rozwoju łączy wiele funkcji jednocześnie – zajmuje się produktem i sprzedażą, ale również dostawami, logistyką czy finansami. Własna firma to często praca 24 godziny na dobę.

Jak znaleźć pomysł na biznes? 

Pomysły na biznes mogą mieć źródło w obserwacji potrzeb i oczekiwać rynku. Część przedsiębiorców zaczęło działać po zauważeniu problemu grupy odbiorców. Identyfikacja, a następnie dostarczenie produktu czy usługi rozwiązującej problem to najczęściej początek działalności. Przedsiębiorcy inspirują się również własnymi doświadczeniami. Problem może być uniwersalny i docierać do szerokiej grupy albo realizować potrzeby i oczekiwania niszy. 

Początek firmy nie zawsze jest wynikiem dogłębnej analizy i poszukiwań. Często pomysły  pojawiają się pod wpływem chwili albo bodźca. 

Inna perspektywa to wejście na rynek, gdzie już istnieją podobne produkty czy usługi. Zanim zaczniesz zastanów się, w jaki sposób wyróżnisz się wśród konkurencji i określ, co  

nowego możesz wnieść. Nie ma dwóch takich samych biznesów. Ważne jest nie tylko to, żeby się wyróżnić, ale również dotrzeć i przyciągnąć klientów. Jedną z możliwości jest inspirowanie się istniejącymi biznesami i przełożenie znanych rozwiązań na własną branżę czy produkt. 

Jak sprawdzić, czy biznes wypali? 

Sprawdzenie i ocena pomysłu na jeden z najważniejszych kroków do podjęcia przez początkującego przedsiębiorcę. Rzetelna analiza pozwala ograniczyć ryzyko porażki oraz utraconych środków i czasu. 

Sposób 1: sprawdź rynek 

Udało Ci się znaleźć pomysł na biznes? Dostrzegasz problem bez rynkowego rozwiązania? A może chcesz ulepszyć dostępną usługę czy produkt? Pierwszy krok to zrozumienie potrzeb i oczekiwań rynku. Zastanów się, kim są odbiorcy i postaraj się dotrzeć do ich przedstawicieli. Na początku drogi biznesowej możesz wykorzystać media społecznościowe, np. grupy zrzeszające osoby zainteresowane tematem. Chcesz wprowadzić produkt do pielęgnacji psów? Zapytaj właścicieli. Zastanawiasz się nad osiedlowym sklepem ze zdrową żywnością? Porozmawiaj z sąsiadami. Stworzenie produktu czy usługi maksymalnie dopasowanej do oczekiwań grupy docelowej to pierwszy krok do sukcesu. 

Poznaj również konkurencję. Dowiedz się, jak najwięcej o firmach, które oferują podobne rozwiązania. A może na rynku był już produkt, który nie odnisół sukcesu? Wykorzystaj Internet, media społecznościowe czy znajomych. Duża ilość informacji pozwoli Ci wstępnie ocenić pomysł. 

Sposób 2: zbuduj Minimum Viable Product

MVP to koncepcja produktu o minimalnej funkcjonalności, który może trafić na rynek. Pozwala sprawdzić realne zainteresowanie rozwiązaniem oraz ocenić potencjał rynkowy. Decydując się wypuścić produkt unikasz ryzyka nietrafionych kosztów. MVP buduje przewagę konkurencyjną nad tradycyjnym rozwiązaniem – inwestycją w produkcję, logistykę czy dystrybucję na dużą skalę.  

sposób 3: 10-sekundowy test Krausa 

Test Janeta J. Krausa to uniwersalna metoda sprawdzenia pomysłu na biznes. Naukowiec założył, że najlepszy produkt jest równocześnie tlenem (niezbędny do życia), aspiryną (pomaga, leczy) oraz biżuterią (luksusowy, uzależniający). Dobry pomysł spełnia dwie albo jedną rolę, a zły – żadną. 

sposób 4: model Lean Canvas 

Lean Canvas pozwala wykonać kompleksowy przegląd pomysłu skupiając się na najważniejszych aspektach biznesowych jak zdefiniowanie rozwiązania oferowanego grupie docelowej. Lean Canvas wspiera podejmowanie decyzji i opracowanie strategii biznesowej. Pozwala skupić się na kluczowych elementach działalności oraz wstępnie ocenić ryzyko. 

sposób 5: zacznij działać 

Rejestracja firmy wiąże się m.in. z koniecznością odprowadzania składek ZUS czy płacenia VAT. Działalność nierejestrowana to rozwiązanie dla osób, które wykazują się przedsiębiorczą inicjatywą i zwiększają własnych budżet dzięki dodatkowym aktywnościom na rynku. Możesz sprzedawać produkty albo świadczyć usługi bez rejestrowania się w CEIDG. 

Prowadzenie działalności nierejestrowanej to dobry pomysł na sprawdzenie potencjału produktu na niewielką skalę. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Dofinansowania nawet dla 500 startupów. Środki z nowych programów we wsparciu Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki

Następny Wpis

Hossa czy bessa? Zmiany na rynku akcji, obligacji i złota

Powiązane wpisy

Zielona rewolucja wśród startupów

Jeszcze kilka lat temu ochrona środowiska, ekologia i podejmowane w tych obszarach działania bardziej kojarzyły się z działaniami non-profit różnego rodzaju fundacji. Dziś stanowią one podstawę wielu biznesów, co jest szczególnie widoczne w przypadku startupów, tzw. „greentechów”.
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA