Jak przygotować pitch deck?

Pitch deck ma przekonać inwestorów do zaangażowania kapitału w pomysł. Odpowiednio przygotowany przedstawia kluczowe informacje o spółce. Każdy pitch deck wygląda nieco inaczej odpowiadając specyfice firmy i projektowi. Istnieje jednak kilka elementów, które zawsze warto wziąć pod uwagę. Jak przygotować pitch deck?

Oprócz najważniejszych danych i informacji warto również zawrzeć prezentację zespołu. Fundusze pozytywnie oceniają pitch deck wzbogacony o materiały graficzne, badania rynkowe i konsumenckie czy wizualizacje oraz biznesplan. 

Krok 1: problem i rozwiązanie 

Problem i rozwiązanie to jeden z najważniejszych elementów. Pitch deck powinien przedstawić realny problem grupy docelowej. Zdefiniowanie potrzeb oraz oczekiwań przyszłych nabywców w dużej mierze przekłada się na sukces rynkowy. W prezentacji warto przedstawić dane, np. wyniki badania grupy fokusowej czy inne argumenty liczbowe przemawiające za realnością problemu. 

Jak spółka rozwiąże przedstawiony problem? Pitch deck zawiera konkretne i precyzyjnie określone propozycje rozwiązania spełniającego oczekiwania nabywców. Dobra praktyka to przedstawienie alternatywnych produktów czy usług oraz wyróżników rynkowych projektu spółki. 

Krok 2: grupa docelowa 

Określenie grupy docelowej wraz z cechami demograficznymi i psychograficznymi to kolejny punkt pitch decku. Oprócz przedstawienia danych takich jak wiek, płeć, zamożność czy miejsce zamieszkania warto również dodać informacje o motywacjach, potrzebach oraz stylu życia. Zrozumienie przyszłych nabywców pozwoli stworzyć produkt czy usługę dopasowaną do specyficznych cech.

Krok 3: business case

Business case przedstawia rozwiązanie problemu w praktyce. Definiuje korzyść dla klienta, proces i strony zaangażowane. Dobry pomysł to graficzne zobrazowanie najważniejszych informacji. 

Krok 4: produkt 

Zaprezentowanie funkcji czy sposobu działania pozwala zrozumieć, jak odbywa się kontakt klienta z produktem. Pitch deck przedstawia drogę nabywcy – od pierwszego punktu styku z rozwiązaniem, przez wskazanie miejsc skupienia aż po zakończenie korzystania z produktu. Inwestorzy zapoznają się z perspektywą nabywcy. 

Krok 5: misja 

Spółka prezentuje, kim chce się stać w przyszłości. Przedstawia najważniejsze wartości oraz kierunek podejmowanych działań. Podkreśla cel istnienia, obszar funkcjonowania oraz przekonania i założenia. 

Krok 6: roadmapa i timing 

W pitch decku warto zawrzeć mapę przedstawiającą kamienie milowe w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Prezentacja powinna również informować o czasie wdrożenia produktu oraz zawierać uzasadnienie terminu. 

Krok 7: rynek i konkurencja

Potwierdzone i rzetelne dane na temat potencjału i dynamiki rynku mogą przekonać inwestorów do zaangażowania kapitału. Przyjętą praktyką jest podział rynku na SOM (rynek docelowy firmy), SAM (rynek docelowy dostępny) i TAM (rynek docelowy całkowity). Konkurencja to ważny element rynku. W pitch decku powinny zostać zdefiniowane kluczowe jednostki. Porównanie z konkurencją bezpośrednią ma pokazać, dlaczego produkt spółki jest lepszy, a z konkurencją pośrednią – alternatywne formy rozwiązania problemu. 

Krok 8: model biznesowy 

Ważny element dla każdego inwestora. Spółka przedstawia, w jaki sposób zarabia. Dobry pomysł to dodanie planów monetyzacji kolejnych pomysłów w przyszłości. 

Krok 9: sprzedaż i marketing 

Krótkie i konkretne przedstawienie działań z obszaru sprzedaży oraz marketingu. Spółka pokazuje, jak dociera do grupy docelowej i prezentuje nabywcom korzyści z zakupu. 

Krok 10: finanse 

Przychody to nie tylko obecne wyniki, ale również prognozy obejmujące horyzont czasowy 1 – 5 roku. Koszty mogą zostać przedstawione procentowo w ramach poszukiwanego finansowania. 

Krok 11: cap table i oferta 

Pitch deck powinien również zawierać informacje o strukturze udziałowej spółki jeszcze przed inwestycją. Inwestorzy oceniają obecną sytuację oraz określają ewentualne przeszkody. Z cap table związany jest kolejny slajd o ofercie. Zawiera informacje o tym, ile procent spółki podlega inwestycji za określoną kwotę. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Ekologiczne osiedla. 5 rozwiązań z korzyścią dla środowiska

Następny Wpis

Cyberbezpieczeństwo w Polsce. Jakie startupy tworzą branżę?

Powiązane wpisy

ESG wzbogaca strategie firm

CSR niegdyś stanowiło ważną część strategii biznesowych wielu firm. Corporate social responsibility, bo to od tego wyrażenia pochodzi ten skrót, miało zapewnić zrównoważony rozwój przedsiębiorstw. Nie bez znaczenia był też wpływ CSR na odbiór firmy. Stosowanie jego zasad miało mieć wymiar marketingowy. Szybko jednak okazało się, że w obliczu kryzysu klimatycznego i transformacji w społeczeństwie CSR nie wystarcza. Potrzebna nam szersza koncepcja. Tę rolę może odegrać ESG.
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA