Jak obniżyć koszty prowadzenia biznesu? 5 sposobów na obniżenie kosztów działalności

Zastanawiasz się, jak zmniejszyć koszty prowadzenia biznesu? Ograniczone środki, szczególnie na początku działalności, wymagają przemyślanych kroków. Nigdy nie oszczędzaj na produkcie czy obsłudze klienta. Najważniejsze aspekty prowadzenia biznesu wymagają wysokiej jakości. Warto przemyśleć środki ponoszone w innych obszarach.

Obniżenie kosztów funkcjonowania firmy pozwala nie tylko przetrwać na rynku, ale również zyskać środki na rozwój biznesu. Przemyślane gospodarowanie wydatkami dotyczy wszystkich obszarów działalności. Czasami wystarczą drobne cięcia kosztów i zmiany organizacyjne, żeby zaoszczędzić dużą sumę w skali roku, a nawet kwartału. Trudno wskazać jednoznaczną receptę na obniżenie kosztów biznesu. Każda firma ma własną specyfikę i profil działalności. Istnieje jednak kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę szczególnie na początkowym etapie rozwoju. 

Zrezygnuj ze stacjonarnego biura 

Marzysz o pracy w stylowym biurze z widokiem na panoramę miasta? Poczekaj. Prowadząc małą firmę na wczesnym etapie rozwoju często nie opłaca się utrzymywać biura dla kilku osób nawet poza biznesowym centrum miasta. 

Jeżeli praca zdalna nie wchodzi w grę, postaw na coworking. Wynajem biurek czy pokoju w przestrzeni wspólnej to dobry sposób na oszczędność dużej sumy. Młodej firmie przydadzą się również kontakty, które łatwo nawiązać przy kawie w coworkingowej kuchni. Bliskość innych przedsiębiorców i pracowników z różnych branż to również szansa na wymianę doświadczeń i zdobycie nowej wiedzy. 

Współpracuj z doświadczonym biurem rachunkowym 

Dobra księgowa albo księgowy to skarb – na pewno niejednokrotnie słyszałeś to zdanie z ust doświadczonych przedsiębiorców. Profesjonalna obsługa to nie tylko prowadzenie ksiąg rachunkowych, ale również doradztwo dotyczące zmian prawnych i korzystnych rozwiązań. 

Prowadzisz małą firmę, a ilość transakcji w ciągu miesiąca jest niewielka? Weź pod uwagę samodzielne prowadzenie księgowości albo usługę księgowości online. Jeżeli nie opłaca Ci się na stałe współpracować z biurem, sprawdź również oferty kont bankowych. Często banki ułatwiają prowadzenie księgowości poprzez dostęp do platform do fakturowania. 

Postaw na sprzęt z drugiej ręki 

W obniżeniu kosztów pomoże również zakup sprzętu z drugiej ręki. Nie muszą to być urządzenia od prywatnych osób. Dobrym rozwiązaniem jest poznanie ofert laptopów i komputerów stacjonarnych z wyprzedaży czy modeli poleasingowych. Sprawdź również aukcje komornicze, na których znajdziesz niemal wszystkie sprzęty potrzebne do pracy biurowej, a nawet samochody. 

Utrzymujesz biuro? Elementów wyposażenia jak krzesła czy biurka szukaj w ogłoszeniach na popularnych serwisach internetowych, ale również outletach meblowych i skupach. 

Zlecaj na zewnątrz 

Outsourcing to przekazywanie zadań podmiotom zewnętrznym. Współpraca pozwala ograniczyć koszty, ale również skupić się na najważniejszych celach i obowiązkach. Decydując się na współpracę z wyspecjalizowaną firmą nie musisz zatrudniać pracownika wewnątrz firmy na pełen etat. Organizacje najczęściej przejmują obszary związane z księgowością, prowadzeniem spraw kadrowych i pracowniczych czy marketingiem. Popularnością cieszy się również delegowanie zadań związanych z sieciami informatycznymi, obsługą klientów oraz sprzątaniem

Analizuj koszty dodatkowe  

Zweryfikuj korzystność umów podpisanych z dostawcą Internetu, sieci komórkowej czy prądu. Często możliwe jest renegocjonowanie dotychczasowej umowy albo postaranie się o lepsze warunki, kiedy kończy się okres współpracy. 

Zwróć uwagę na koszty eksploatacji sprzętu oraz wykorzystywanych materiałów. Postaw na energooszczędne rozwiązania. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie e-faktur. Ograniczysz koszty związane z drukowaniem, wysyłką i przechowywaniem dokumentów. 

Sprawdź również pozostałe koszty dodatkowe regularnie ponoszone przez firmę, np. koszty reklamy i marketingu czy wykorzystywanego oprogramowania i infrastruktury. 

Total
17
Shares
Poprzedni wpis

Nie tylko IT. Prawdy i mity na temat pracy zdalnej

Następny Wpis

Cyfrowa transformacja. Jak wygląda w Polsce i na świecie?

Powiązane wpisy

Sprzedaż B2B – jakich błędów unikać? 3 najpopularniejsze błędy handlowców

Jak sprzedawać skutecznie w branży B2B? Zaufanie klienta to jeden z podstawowych filarów gwarantujący realizację założonych celów. Klienci z branży B2B szukają wsparcia wśród ekspertów, którym mogą powierzyć ważne aspekty działalności - szybkość produkcji, komunikację z własnymi odbiorcami czy jakość oferowanych produktów. Jakich błędów unikać podczas sprzedaży? Na co zwrócić szczególną uwagę?
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA