Aktywni inwestorzy. Jak podejmują decyzje i w co inwestują?

Jedynie 16 proc. Polaków aktywnie inwestuje, a ponad 60 proc. nigdy nie miało związku z inwestowaniem. Wśród instrumentów finansowych najpopularniejsze są lokaty bankowe, ale również fundusze inwestycyjne oraz akcje. Wielu inwestorów docenia nie tylko własną wiedzę i doświadczenie, ale również wsparcie doradców.

Grupa Assay zaprezentowała drugą część raportu Assay Index. Branża inwestycyjna. Badanie pozwoliło poznać zachowania oraz postawy aktywnych, ale również potencjalnych inwestorów. Realizacją zajęła się firma Maison&Partners, a wyniki zbierano w maju 2021 roku. W badaniu przyjęto, że inwestorzy to osoby dysponujące inwestycjami w dowolny instrument finansowy. 

W co inwestują inwestorzy w Polsce?

49 proc. inwestorów w Polsce ulokowało w instrumentach finansowych ponad 30 tys. zł, 15 proc. ponad 50 tys., a 17 proc. więcej niż 100 tys. zł. Z danych przedstawionych w raporcie wynika, że za duże inwestycje odpowiedzialni są przede wszystkim mężczyźni. 

W co inwestują polscy inwestorzy? Aż 60 proc. osób posiada lokatę mimo niesprzyjających warunków do utrzymywania środków w ramach instrumentu. Wielu ekspertów zwraca uwagę, że pieniądze na lokacie tracą wartość – nawet kilka procent w ciągu roku. 50 proc. zainwestowało w fundusze inwestycyjne, ale popularne są również akcje, na które zdecydowało się 45 proc. respondentów oraz obligacje – 34 proc. Akcje są wybierane głównie ze względu na możliwość dużego zysku, postrzeganie jako dobre rozwiązanie w aktualnych warunkach gospodarczych oraz jako ogólną dobrą opcję do przeznaczenia środków. Natomiast obligacje zapewniają niewielkie ryzyko i pewny zysk, chociaż na niskim poziomie. To również dobry sposób na dywersyfikację portfela. 

Inwestorzy chętnie wybierają również inwestycje w produkty materialne. Najpopularniejsze są nieruchomości, w które inwestuje 42 proc. aktywnych inwestorów w Polsce. 

Najmniejszą popularnością cieszą się alternatywne spółki inwestycyjne (ASI, venture capital, private equity), z których nigdy nie korzystało albo nie zna aż 58 proc. ankietowanych. Chociaż liczba zainteresowanych jest niewielka są to głównie doświadczeni inwestorzy ze specjalistyczną wiedzą oraz kompetencjami, a także kapitałem powyżej przeciętnego. 39 proc. respondentów nie zna albo nigdy nie korzystała z obligacji korporacyjnych, które wiążą się z większym ryzykiem niż emitowane przez Skarb Państwa. 

Aktywni inwestorzy posiadają również dodatkowe oszczędności, które nie zostały przeznaczone na inwestycję. 78 proc. respondentów stwierdziło, że dysponuje środkami powyżej 30 tys. zł, a 14 proc. posiada więcej niż 100 tys. zł. 

Polacy doceniają doradców inwestycyjnych 

55 proc. inwestorów podejmuje decyzje inwestycyjnie nie tylko na podstawie własnej wiedzy i doświadczenia, ale również korzysta z doradztwa. 14 proc. nie inwestuje samodzielnie, a pozostała część respondentów wskazała, że opiera się wyłącznie na własnych przekonaniach. Z danych przedstawionych w raporcie Grupy Assay wynika, że wysokość inwestycji czy inne parametry nie mają większego wpływu na decyzję o nawiązaniu współpracy z doradcą. Chęć szukania wsparcia zależy przede wszystkim od indywidualnych preferencji. 

Stosunkowo duża chęć do współpracy z doradcami wynika m.in. z dynamicznych zmian na rynku. Regularnie pojawiają się nowe produkty, a śledzenie trendów i analiz często wymaga większego zaangażowania szczególnie przy złożonych produktach.  

41 proc. inwestorów wybrało polisę inwestycyjną po konsultacji z doradcą, a prawie tyle samo, bo 40 proc. zdecydowało się na obligacje korporacyjne. 

Jak inwestorzy zdobywają wiedzę? 

Aktywni inwestorzy korzystają z wielu źródeł, żeby zdobyć wiedzę o rynku oraz instrumentach. 33 proc. często korzysta z portali internetowych o tematyce finansowej, a 32 proc. wybiera portale o ogólnej tematyce. Ponad 20 proc. również często wybiera blogi dotyczące kwestii finansów i inwestowania (25 proc.), specjalistyczne tytuły branżowe (w formie papierowej lub online (22 proc.) oraz tygodniki lub miesięczniki opinii (22 proc.). Najrzadziej sięgają po media społecznościowe – aż 43 proc. wskazało, że w ogóle nie korzysta z tego źródła w kontekście inwestowania. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Czy w Polsce zabraknie energii i jak działa fotowoltaika, gdy nie ma prądu w sieci?

Następny Wpis

WIRON czyli nowy wskaźnik zamiast WIBOR. Co warto wiedzieć?

Powiązane wpisy

Tylko 16 proc. Polaków aktywnie inwestuje oszczędności

Polacy nie lubią inwestować - wynika z badania przeprowadzonego przez Grupę Assay. Jedynie 16 proc. aktywnie inwestuje oszczędności, a ponad 60 proc. nigdy nie miało doświadczeń z inwestowaniem. Jeżeli Polacy zdecydują się na inwestycję, wybierają bezpieczne rozwiązania - lokaty, obligacje i oszczędności na koncie.
Więcej

Spółka akcyjna. Podstawowe pytania i odpowiedzi

Spółka akcyjna to forma prowadzenia działalności, która sprawdza się w dużych firmach, ale również mniejszych planujących wejście na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie albo dołączenie do alternatywnego systemu obrotu. Struktura pozwala na pozyskiwanie wielu inwestorów. Startupy, które pozytywnie przejdą weryfikację rynkową, muszą liczyć się z koniecznością przekształcenia.
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA