Employer branding, czyli jak budować wizerunek pracodawcy

Chcesz, żeby do Twojej firmy trafiały największe talenty? Szukasz ludzi, którzy będą rozwijać organizację i jednocześnie czerpać satysfakcję z pracy? Employer branding to zestaw działań i narzędzi, które pozwalają nie tylko pozyskać pracowników, ale również utrzymać ich w firmie. Proces budowania marki pracodawcy warto zacząć już na początkowym etapie rozwoju.

Dział HR nadaje kierunek realizowanym działaniom i projektom. Wpływ na całokształt ma jednak cała firma – zarząd, managerowie oraz pracownicy na każdym szczeblu i stanowisku. Employer branding silnie łączy się z kulturą organizacyjną, którą tworzą wszyscy pracownicy.

Czym jest employer branding?

Employer branding to zestaw działań, narzędzi PR i metod, które pozwalają budować pozytywny wizerunek pracodawcy, m.in. przez organizację wydarzeń, obecność w mediach społecznościowych czy kampanie wizerunkowe. Główny cel to zbudowanie wizerunku dobrego pracodawcy w oczach obecnych oraz przyszłych pracowników.

Podejmowane kroki zależą od dominującego profilu pracowników. Inne działania realizować będzie firma zatrudniająca głównie programistów, startup czy agencja marketingowa, a inne organizacja funkcjonująca w branży finansowej albo ubezpieczeniowej. Większość działań bazuje jednak na uniwersalnych narzędziach i sposobach, które pozwalają dotrzeć do szerokiej grupy.

Employer branding można podzielić na wewnętrzny – skierowany do obecnych pracowników oraz zewnętrzny – koncentrujący się na kandydatach.

Główny cel employer branding zewnętrznego to dotarcie do potencjalnych pracowników i zbudowanie pozycji dobrego pracodawcy w ich oczach. Działania mają sprawić, ze pracownicy będą trafiać do firmy celowo, a nie przez przypadkowe ogłoszenie. 

Employer branding wewnętrzny pozwala utrzymać pracowników i zapewnia wysoki poziom satysfakcji, zmniejsza rotację, a zwiększa liczbę pracowników z polecenia. 

Employer branding zewnętrzny

Jakie działania warto podjąć w ramach employer brandingu zewnętrznego?

1. Media społecznościowe

Obecność w social mediach można wykorzystać na kilka sposobów. Po pierwsze warto dzielić się merytoryczną wiedzą i budować pozycję eksperta w branży. Potencjalni kandydaci szukają miejsc w sieci, gdzie mogą zdobyć wiedzę o aktualnościach i trendach dotyczących ich pracy. Regularny kontakt nie tylko dostarcza informacji, ale pokazuje również, że firma zna się na tym, czym się zajmuje. Od czasu do czasu warto pokazywać również własne sukcesy, wdrożone rozwiązania czy zmiany. Drugie podejście zakłada wykorzystywanie mediów społecznościowych do luźnej komunikacji. Publikowanie zdjęć z integracji i codzienności w biurze, ale również szkoleń czy konferencji pokazuje, że firma stanowi przyjazne miejsce pracy, gdzie liczą się nie tylko wyniki, ale również relacje.

2. Zakładka kariera

Zakładka na stronie internetowej to miejsce, gdzie kandydat powinien znaleźć wszystkie niezbędne informacje i aktualne ogłoszenia. Pozwala przedstawić firmę od ludzkiej strony, pokazać, że tworzą ją realni pracownicy. To miejsce na zdjęcia, opis kultury organizacyjnej czy cenionych wartości.

3. Targi pracy, konferencje, wydarzenia

Chociaż wiele działań przyniosło się do sieci kontakt twarzą w twarz wciąż jest w cenie. Uczestnictwo w targach pracy na uczelniach, konferencjach i wydarzeniach biznesowych pokazuje, że firma wychodzi do ludzi i aktywnie angażuje się w środowisku. Dobra okazja do zbadania świadomości oraz oczekiwań przyszłych kandydatów.

4. Profesjonalne ogłoszenia

Profesjonalne ogłoszenia to kolejny element wzmacniający wizerunek firmy. Dobre ogłoszenie powinno być aktualne i zawierać konkretne wymagania, oczekiwania oraz poszukiwane kwalifikacje. Musi być poprawne językowo i nie zawierać błędów ortograficznych. Warto również zadbać o warstwę wizualną i przedstawić najważniejsze informacje o pracodawcy.

Employer branding wewnętrzny

Employer branding wewnętrzny łączy się z systemami motywacji pracowników, budowaniem pozytywnej kultury organizacyjnej oraz PR wewnętrznym. 

Przed wprowadzeniem systemu motywacyjnego, należy pozbyć się wszystkich aspektów, które przeszkadzają w pracy, np. niewygodne stanowisko czy godziny niespełniające potrzeb młodej mamy. Często budowę pozytywnego wizerunku pracodawcy należy zacząć od podstaw. Satysfakcjonujące i rzetelne wynagrodzenia, dobra komunikacja oraz funkcjonalna przestrzeń to pierwsze obszary, w kierunku których należy się zwrócić. 

Dobry system motywacyjny odpowiada na potrzeby wszystkich grup w firmie i daje swobodę wyboru rozwiązań dla siebie. Uniwersalne narzędzie to podwyżki i premie, ale nie zawsze ich przyznawanie jest możliwe. Warto również wziąć pod uwagę, że nie każdego pracownika pieniądze motywują w ten sam sposób. Duża część skutecznych narzędzi nie wymaga znaczących nakładów środków. Zgrany zespół nie tylko efektywnie realizuje zadania, ale również wykazuje się większą lojalnością i przywiązaniem do organizacji. Imprezy firmowe mogą wiązać się z małym kosztem, często wystarczy wspólne wyjście na obiad, wycieczkę rowerową czy kajaki. 

Total
9
Shares
Poprzedni wpis

Ponad 50 proc. polskich sklepów internetowych sprzedaje za granicą. Cross-border w e-commerce

Następny Wpis

Electrician Simulator od Gaming Factory z sukcesem debiutuje na platformie Steam

Powiązane wpisy

Fundusze kupują mieszkania w Polsce

Wciąż trwająca pandemia koronawirusa spowodowała, że na rynki kapitałowe wkroczyła duża zmienność. Fundusze inwestycyjne próbują zatem znaleźć sposób na zabezpieczenie kapitału swoich klientów i wypracowanie na ich rzecz możliwie najwyższych zysków, najlepiej przy ograniczeniu ryzyka. Coraz częściej więc zwracają się ku rynkowi mieszkaniowemu. Ten w Polsce wciąż jest dość atrakcyjny na tle innych państw europejskich.
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA