Design thinking w biznesie – jak korzystać z myślenia projektowego na co dzień?

Design thinking to koncepcja pozwalająca na szczegółowe poznanie problemu i wykreowanie nowatorskiego rozwiązania. Umożliwia holistyczne spojrzenie i wyjście poza schematy. Design thinking sprawdzi się nie tylko w procesie tworzenia produktów i usług. Czym jest myślenie projektowe i jak korzystać z koncepcji na co dzień?

Zastanawiasz się, jak skutecznie poradzić sobie z problemem? Myślenie projektowe zapewnia rozwiązania odpowiadające na potrzeby użytkowników, opłacalne ekonomicznie i możliwe do wykonania pod względem technologii. Uniwersalna metoda znajduje szerokie zastosowanie w biznesie. 

Design thinking – co to jest? 

Design thinking polega na kreatywnym rozwiązywaniu problemów poprzez tworzenie produktów i usług spełniających realne potrzeby odbiorców. Proces skupia się na maksymalnym zrozumieniu oczekiwań i wymagań użytkowników. Design thinking pozwala poznać odbiorcę z wielu stron i dopasować rozwiązania szyte na miarę. 

Koncepcja sprawdza się nie tylko w relacji firma-klient, ale we wszystkich aspektach funkcjonowania organizacji. Design thinking znajduje zastosowanie również podczas budowy strategii oraz struktury, a także jako wsparcie w prowadzeniu projektów. 

Myślenie projektowe pozwala dotrzeć do innowacyjnych rozwiązań pojawiających się dzięki braku ograniczeń podczas procesu. Design thinking czerpie z pracy zespołowej i interdyscyplinarnego podejścia do problemu. 

Etapy design thinking – jak działa myślenie projektowe?

Myślenie projektowe koncentruje się na 5 najważniejszych etapach. Przejście przez wszystkie gwarantuje wypracowanie skutecznego rozwiązania. Jakie są etapy design thinking? 

Etap 1: empatyzacja 

Pierwszy krok to poznanie potrzeb i oczekiwań odbiorcy. Jak wczuć się w sytuację klienta? Jednym z najlepszych pomysłów jest obserwacja i szczegółowa analiza zachowań, a także środowiska wywierającego wpływ na klienta. Wykorzystuje się narzędzia takie jak wywiad, ankieta czy mapa empatii. 

Etap 2: definiowanie problemu

Po zebraniu informacji należy wykonać analizę, która umożliwia nakreślenie problemu. Prawidłowe zdefiniowanie problemu pozwoli stworzyć skuteczny produkt lub usługę i dotrzeć do klienta. Zespół wykorzystuje mapowanie problemu, a także metodę 5 x why.   

Etap 3: generowanie pomysłów

Generowanie pomysłów to etap skoncentrowany na pracy zespołowej. Burza mózgów pozwala stworzyć rozwiązania i pomysły wpływające na kształt całego projektu. Liczy się innowacyjność i wyjście poza schemat. Tworząc interdyscyplinarny zespół zyskujesz holistyczne spojrzenie i różnorodność pomysłów. 

Etap 4: prototypowanie 

Po wygenerowaniu pomysłów nadchodzi moment na stworzenie prototypu produktu oddającego podstawowe założenia. Prototyp musi nadawać się do przedstawienia użytkownikowi. Podczas budowania wykorzystuje się prezentację ścieżki użytkownika, makiety oraz storyboard do przedstawienia usługi. 

Etap 5: testowanie

Ostatni etap to sprawdzenie, jak klient reaguje na propozycję produktu. Testowanie pozwala określić, czy wypracowane rozwiązanie sprawdzi się w rzeczywistości. 

Oprócz akceptacji klienta uwzględnij również opłacalność ekonomiczną oraz warunki techniczne. Proces wyróżnia się dużą elastycznością – na każdym etapie możesz wrócić i zweryfikować poprzedni krok. Działając w ramach design thinking masz szansę ograniczyć skutki nietrafionych decyzji m.in. marnotrawstwo czasu czy pieniędzy.

Jak korzystać z myślenia projektowego w biznesie? 

Design thinking możesz wykorzystywać niemal każdego dnia. Uniwersalna metoda sprawdzi się nie tylko w procesie tworzenia nowych produktów i usług, ale również w innych obszarach biznesu. Design thinking z powodzeniem wykorzystuj podczas opracowywania strategii, modelu biznesowego, a także projektach z dziedziny IT czy marketingu. Efektem design thinking są nie tylko produkty i usługi, ale również wydarzenia, programy, procesy czy modele.  

Myślenie projektowe sprawdzi się wszędzie, gdzie istnieją wicked problems, czyli problemy posiadające więcej niż jedno rozwiązanie. Problemy wyróżniają się skomplikowaną strukturą, a do ich skutecznego rozwiązania wymagane jest holistyczne podejście łączące różne obszary działania. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Wiedźmin 4 zapowiedziany, choć nie do końca…

Następny Wpis

Nie tylko giełda. W co inwestować i jak chronić kapitał przed inflacją w 2022 roku?

Powiązane wpisy

Sprzedaż obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa. Ile sprzedano obligacji w 2022 roku?

Ministerstwo Finansów przedstawiło wyniki sprzedaży obligacji oszczędnościowych w grudniu oraz całym 2022 roku. Łączna wartość obligacji sprzedanych przez cały ubiegły rok była rekordowa i wyniosła 57,1 mld zł. Popyt na obligacje oszczędnościowe rośnie od kilku lat. Nabywcy najchętniej sięgali po obligacje 4-letnie, a najrzadziej po 12-miesięczne premiowe.
Więcej

Kim jest product owner?

Product owner to osoba odpowiedzialna za proces tworzenia produktu w branży IT. Jest jednym z filarów interdyscyplinarnego zespołu Scrumowego, który pracuje nad rozwiązaniem dla klienta. Produktem może być np. platforma internetowa, oprogramowanie albo aplikacja. Czym zajmuje się product owner i jaką rolę pełni w zespole?
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA