Chmura w biznesie. Czy polskie firmy są gotowe na cyfrową transformację?

Rozwiązania chmurowe pozwalają na bezpieczeństwo i ochronę danych oraz optymalizację realizowanych działań w wielu obszarach. Praca w chmurze to niezależność od awarii sprzętu i możliwość szybkiego odtworzenia danych. Zwiększa również wydajność pracy poprzez dopasowanie do wymagań organizacji. Coraz więcej firm jest świadomych podstawowych zalet rozwiązań chmurowych, ale wciąż niewiele zdaje sobie sprawę z korzyści płynących w obszarze wzrostu firmy. Aż 70 proc. firm postrzega chmurę jedynie jako wsparcie działalności oraz możliwość obniżenia kosztów – wynika z raportu PwC Chmura i jej wartości. Oczekiwania vs. rzeczywistość.
chmura w biznesie

W Polsce jedynie 13 proc. organizacji ocenia wysoko własną dojrzałość do transformacji cyfrowej, 47 proc. wskazuje, że jest średnia, a 32 proc. – niska. Tymczasem w Stanach Zjednoczonych aż 50 proc. firm ocenia dojrzałość jako wysoką, a 42 proc. – średnią. Część polskich przedsiębiorców nie dostrzega szerokiej wartości biznesowej związanej z wdrożeniem chmury. Natomiast dane przedstawione w raporcie Chmura 2030. Jak wykorzystać jej potencjał i przyspieszyć wzrost w Polsce, zrealizowane przez McKinsey & Company pokazują, że wzrost popularności chmury przełoży się na zwiększenie PKB nawet o 4 proc. 

Czym jest wysoka dojrzałość w obszarze rozwiązań chmurowych?

PwC przedstawiło w raporcie modelowe podejście do wdrożenia i wykorzystywania rozwiązań chmurowych w organizacjach. Według ekspertów firma, która wykazuje się dojrzałością podczas stosowania chmury wykorzystuje rozwiązania we wszystkich obszarach działalności. 

Wśród dobrych praktyk wymienia się m.in. podejście, kiedy usługi i rozwiązania powstają w oparciu o zaawansowane warstwy chmury, m.in. SaaS czy PaaS. W organizacjach dojrzałych pod względem chmury występuje wysoka synergia usług oraz platform, czego efektem jest holistyczne podejście i wysoki stopień personalizacji. Chmurę wykorzystuje się tam, gdzie znacząco przyczynia się do optymalizacji działań. Organizacja wykorzystuje zweryfikowane modele oraz metodyki, a także zasoby i kompetencje zewnętrzne. 

W Polsce większość firm jest wciąż w fazie testowania. 

Chmura w polskich firmach 

W polskich organizacjach dominuje przekonanie, że chmura służy do innowacji, wspiera w tworzeniu nowych produktów oraz zwiększa szanse rynkowe (44 proc. ankietowanych). Wiele firm zwraca również uwagę na silne powiązanie chmury z IT oraz możliwością obniżenia kosztów infrastruktury (22 proc.).

Bardziej dojrzałą perspektywę mają organizacje w Stanach Zjednoczonych. Chmura to kluczowy element strategii biznesowej oraz jeden z elementów mających duży wpływ na wzrost firmy (28 proc.) 

Wartości dla organizacji dzięki chmurze według polskich firm: 

  • szybsze wprowadzanie innowacji oraz dostarczanie nowych produktów – 18 proc. (24 proc. w USA), 
  • optymalizacja kosztów – 29 proc. (14 proc. w USA),
  • zwiększenie odporności operacyjnej i bezpieczeństwa – 18 proc. (20 proc. w USA), 
  • zdolność do realizacji strategii i zmiana w obszarze modelu biznesowego – 13 proc. (17 proc. w USA), 
  • zwiększenie przychodów – 12 porc. (19 proc. w USA). 

Dane GUS wskazują, że w 2021 roku z chmury korzystało około 29 proc. firm w Polsce. Aż 70 proc. grupy stanowią przedsiębiorstwa zatrudniające minimum 250 pracowników. Wśród korzyści płynących z wdrożenia chmury dominują przekonania na temat przyspieszenia zmian technologicznych, skrócenia czasu projektów oraz procesów wprowadzania nowych produktów, a także poprawy efektywności firmy w zakresie kosztów działalności. Duża zaleta to również energooszczędność. Rozwiązania chmurowe wyróżniają się często mniejszym zużyciem energii oraz kosztami użytkowania.  

Eksperci PwC podkreślają, że polskie firmy czeka etap uświadomienia sobie, że obniżenie kosztów nie jest kluczową wartością ze wprowadzenia chmury. Dużo bardziej liczy się wzrost przychodów, innowacyjność oraz bezpieczeństwo. Rozwiązania chmurowe muszą zostać wprowadzone na poziomie całej organizacji, nie należeć jedynie do obszaru zainteresowań działu IT. Do sukcesu we wdrożeniu, a następnie stosowaniu przyczyniają się pracownicy na różnych szczeblach – od zarządu, przez kierowników aż po pracowników operacyjnych. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Czas na złotą erę streamingu? 3 kierunki rozwoju branży gamingowej

Następny Wpis

Jak wprowadzić nowy produkt na rynek w Unii Europejskiej? Podstawowe wymagania i zasady

Powiązane wpisy

Plany GPW na 2022 rok

Ubiegły już 2021 rok był bardzo dobry dla Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie pod względem liczby debiutów. Na głównym parkiecie powitaliśmy 16 spółek, zaś na NewConnect aż 32. Nadchodzące miesiące również nie powinny przynieść spowolnienia tempa.
Więcej

Jak wprowadzić nowy produkt na rynek w Unii Europejskiej? Podstawowe wymagania i zasady

Ekspansja międzynarodowa pozwala skalować biznes i stanowi jeden z najważniejszych kroków w rozwoju startupów. Obecność na nowych rynkach umożliwia realizację satysfakcjonujących wyników zarówno dla founderów, jak i inwestorów. 85 proc. spółek planuje ekspansję na rynkach Unii Europejskiej w 2022 roku wynika z danych przedstawionych w raporcie Polskie Startupy 2021. UE to pierwszy kierunek dla większości polskich spółek. Jak wprowadzić nowy produkt na rynek w krajach Unii Europejskiej?
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA