Aniołowie biznesu – kim są i jak wspierają młode biznesy?

Aniołowie biznesu wspierają spółki kapitałowo i merytorycznie w zamian za objęcie udziałów. Oprócz środków finansowych oferują również doradztwo w zarządzaniu i własną sieć kontaktów. Jak działają aniołowie biznesu? Co warto wiedzieć o indywidualnych inwestorach?

Doświadczenie, wiedza i intuicja biznesowa sprawiają, że wsparcie aniołów często okazuje się kluczem do sukcesu. Innowacyjne spółki mierzą się z wyzwaniami, które wieloletni inwestorzy mieli okazję poznać i rozwiązać. Anioł biznesu przyspiesza rozwój oraz możliwość skalowania działalności – staje się mentorem, a startup ma szansę uniknąć popularnych błędów i zminimalizować ryzyko porażki. 

Kim są aniołowie biznesu?

Aniołowie biznesu to doświadczeni inwestorzy, którzy z powodzeniem prowadzili i rozwijali własne biznesy. Anioł wspiera startupy na wczesnym etapie rozwoju oferując nie tylko środki finansowe, ale również merytoryczną wiedzę. Młodzi twórcy, działający w perspektywicznej branży, otrzymują mentoring oraz dostęp do sieci kontaktów budowanej przez lata. 

Inwestorzy angażują się w projekty oferujące innowacyjne rozwiązania z szansą na globalną ekspansję. Obejmują udziały spółki albo obligacje w zamian za środki finansowe oraz wsparcie w zarządzaniu. W momencie, gdy spółka osiąga określoną wartość rynkową i stopień rozwoju, inwestorzy decydują się opuścić projekt. Zazwyczaj wsparcie spółki trwa od 2 do 6 lat. 

Jak wygląda współpraca z aniołem biznesu? 

Aniołowie biznesu zrzeszają się w sieci albo działają samodzielnie. Lewiatan Business Angels to największa sieć w Polsce funkcjonująca przy Konfederacji Lewiatan. Zapewnia inwestorom dostęp do perspektywicznych projektów, a spółkom ułatwia nawiązanie kontaktu z inwestorami. W Polsce działa również m.in. PolBAN Business Angels Club czy Cobin Angels. 

Startup zainteresowany wsparciem anioła biznesu przesyła formularz zgłoszeniowy, który podlega wstępnej ocenie przedstawicieli sieci. Po pozytywnej weryfikacji spółka zostaje poproszona o przedstawienie szczegółowych informacji w formie prezentacji przed aniołami biznesu albo w ramach pitchingu. Przed nawiązaniem kontaktu z siecią warto zastanowić się nad najważniejszymi aspektami działalności – planem, wizją rozwoju oraz wysokością niezbędnego finansowania. 

Kolejne kroki koncentrują się na rozmowach oraz opracowaniu warunków współpracy korzystnych dla obu stron. Na koniec przedstawiciele spółki podpisują umowę, a anioł wnosi określony kapitał w zamian za objęcie udziałów albo obligacji. 

Wsparcie doświadczonych inwestorów sprawia, że spółka zwiększa szanse na sukces rynkowy. Aniołowie wnoszą środki finansowe oraz doradzają w zarządzaniu działalnością. Startup nie musi również angażować się w inne formy pozyskiwania kapitału np. kredyty wiążące się ze spłatą odsetek. W Polsce wciąż działa niewielu aniołów biznesu, a jednocześnie coraz więcej spółek interesuje się wsparciem ze strony doświadczonych ekspertów. 

Jak zostać aniołem biznesu? 

Jak dołączyć do aniołów biznesu? Sieci posiadają własne regulaminy obejmujące zasady dołączenia. Oprócz konieczności posiadania kapitału Cobin Angels wymaga również nieskazitelnej reputacji oraz dużego doświadczenia zawodowego i biznesowego. Osoba decydująca się przekazać kapitał młodej spółce musi liczyć się z ryzykiem utraty środków. Innowacyjne startupy w dużym stopniu są narażone na niepowodzenie, nawet przy wsparciu doświadczonych mentorów. Aniołowie biznesu muszą również wykazywać się chęcią merytorycznego wsparcia oraz angażowania się w działalność biznesu. 

Anioł biznesu nie musi należeć do żadnej organizacji. Wsparcia finansowego i merytorycznego może udzielać każda osoba prywatna dysponująca środkami oraz wiedzą. Umowa między stronami porządkuje prawa i obowiązki gwarantując wysoką jakość relacji. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

5 pytań do: Cave Games. Udany debiut i kolejne projekty

Następny Wpis

5 pytań do: White Pig Games. Pierwsze debiuty już wkrótce

Powiązane wpisy
public relations

Public Relations. Jak zmieni Twój biznes?

Trudno wyobrazić sobie firmę, która osiąga wysokie wyniki finansowe i realizuje założone cele bez lojalnych klientów i poparcia środowiska zewnętrznego oraz wewnętrznego. Narzędzia wykorzystywane przez Public Relations pozwalają nawiązać długofalowe relacje i zyskać publiczność pozytywnie nastawioną do podejmowanych działań. Kształtowanie wizerunku to ciągła praca. W dynamicznym otoczeniu nic nie jest dane raz na zawsze.
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA