fbpx

Analiza konkurencji SEO krok po kroku

Avatar photo
Analiza konkurencji SEO to jeden z najważniejszych kroków podczas opracowywania strategii pozycjonowania strony czy sklepu internetowego. Znajomość działań podejmowanych przez konkurentów pozwala poznać własne słabe i mocne strony, a także przekonać się, co można zrobić lepiej niż pozostali uczestnicy rynku.

Sprawdzanie i analizowanie działań konkurentów nie służy do kopiowania pomysłów, ale inspiracji oraz dopasowywania rozwiązań do własnego biznesu. Każda organizacja jest inna również pod względem działań marketingowych i pozycjonujących. Powielanie pomysłów w innych warunkach i środowisku może przynieść skutek daleki od założonego celu. Obserwacja działań konkurencji służy przede wszystkim do wyciągania wniosków, szukania pomysłów i adaptowania ich do własnej, długofalowej strategii SEO pozwalającej na generowanie ruchu organicznego z wyszukiwarki. Do skutecznej analizy przydatne będą płatne narzędzia.   

Krok 1: określ konkurencję 

Zacznij od określenia bezpośrednich konkurentów. Firmy działające na rynku od wielu lat dobrze wiedzą z kim rywalizują o uwagę klientów. Warto jednak raz na jakiś czas odświeżyć informacje i sprawdzić, czy nie pojawił się nowy znaczący gracz. Do analizy konkurentów można wykorzystać bezpłatne narzędzia. Sprawdzi się przede wszystkim wyszukiwarka poprzez znalezienie firm oferujących podobne produkty czy usługi. Można również wykorzystać płatne narzędzia do szerokiej analizy SEO, np. Senuto, Semstorm czy Ahrefs.  

Krok 2: sprawdź najważniejsze parametry 

Narzędzia przydadzą się również do sprawdzenia oraz analizy najważniejszych parametrów.

W analizie SEO konkurencji uwzględnij: 

  • ruch stron, 
  • pozycje na najważniejsze frazy kluczowe, 
  • liczbę linków przychodzących, 
  • źródło linków przychodzących. 

Analiza podstawowych parametrów pomoże ustalić, którzy konkurenci znajdują się na najwyższych pozycjach, a także jakie działania podejmują, m.in. w obszarze pozyskiwania linków przychodzących. 

Krok 3: przeanalizuj witrynę 

Do analizy witryny konkurenta nie potrzebujesz już płatnych narzędzi. Wejdź na stronę i zacznij od sprawdzenia metadanych strony głównej. Sprawdź, jak wygląda architektura menu, jakie kategorie znajdują się w sklepie i w jaki sposób zostały nazwane. Na stronie usługowej poznaj dokładnie wszystkie zakładki. Porównaj nagłówki wykorzystywane przez konkurenta – zarówno H1, jak i niższego rzędu. 

Przyjrzyj się, w jaki sposób firma wplata słowa kluczowe w treść nagłówków, opisów i metadanych. Jak długie są opisy produktów? Jakie treści można znaleźć w zakładce o usłudze? Do kogo kierowane są komunikaty? Obecnie w pozycjonowaniu najważniejszy jest odbiór przez użytkowników oraz oryginalność prezentowanych treści. Mając nawet podstawową wiedzę o dobrych praktykach SEO szybko dostrzeżesz słabe i mocne strony witryny. 

Uwzględnij również szybkość ładowania się stron nie tylko w wersji desktop, ale również mobile.  

Zwróć uwagę na adresy URL – jak wyglądają, jakie słowa kluczowe zawierają? Przyjrzyj się linkom wewnętrznym – dokąd prowadzą w artykułach, jak wyglądają, na jakie frazy są kierowane? 

Krok 4: znajdź słabe strony 

Pozycjonowanie to stały proces, który powinien zacząć się jeszcze na etapie projektowania witryny. Błędy i niedociągnięcia zdarzają się zawsze, a Twoją szansą jest ich dostrzeżenie. Wykrycie słabych stron konkurenta pozwala na zrozumienie własnej przewagi oraz wdrożenie lepszego planu działania. Zwróć uwagę m.in. na duplikaty treści, szczególnie popularne w sklepach internetowych czy uszkodzone linki. 

Krok 5: sprawdź narzędzia 

Ręczna analiza i ocena strony jest bardzo ważna, ale warto także wykorzystać specjalistyczne narzędzia wspierające w pozycjonowaniu. Senuto czy Semstorm pozwalają na odnalezienie wspólnych oraz różnych słów kluczowych dla konkretnych stron. Zobaczysz, na jakie frazy wyświetla się Twoja witryna, a gdzie nie ma konkurencji i na odwrót. Przekonasz się również, które frazy macie wspólne. Niektóre słowa kluczowe mogą wykorzystywać nie tylko konkurenci, ale także inne witryny. Narzędzia SEO gromadzą wiele informacji, które przyswoisz w łatwy sposób. Czytelne wykresy, analizy i podpowiedzi umożliwiają dotarcie do danych na wielu poziomach. Analizie poddasz nie tylko stronę główną, ale również podstrony.  

Krok 5: wyciągnij wnioski i zacznij działać 

Analiza konkurencji to zadanie czasochłonne, ale niezbędne. Po wykonaniu pracy masz szansę spojrzeć na własny biznes szerzej niż dotychczas. Analiza pozwala lepiej zrozumieć własne słabe i mocne strony, szanse oraz zagrożenia. Ułatwia stworzenie skutecznej strategii, która nie jest oderwana od realiów rynkowych. 

Total
1
Shares
Poprzedni wpis

Małe reaktory modułowe pomogą w kryzysie energetycznym?

Następny Wpis

Pierwsza rozmowa z funduszem venture capital – na co zwrócić uwagę?

Powiązane wpisy

ChatGPT został CEO startupu. Jak sobie poradził?

ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer), model opracowany przez firmę OpenAI bije w ostatnim czasie rekordy popularności. Internauci prześcigają się w tworzeniu zabawnych scenariuszy, firmy zaś znajdują kolejne zastosowania sztucznej inteligencji w automatyzacji i rozwoju swojego biznesu. João Ferrão dos Santos, inżynier i marketingowiec zajmujący się wsparciem strategicznym dla startupów postanowił przeprowadzić eksperyment, w którym założył startup i przekazał sztucznej inteligencji podejmowanie wszystkich decyzji. Jaki był tego efekt?
Avatar photo
Więcej

Inwestowanie w alkohole tylko dla kolekcjonerów?

Wysoka inflacja i niepewność gospodarcza sprawiły, że wielu inwestorów zaczęło szukać alternatywnych metod ochrony wartości kapitału. Popularność zaczęły zyskiwać m.in. inwestycje w dzieła sztuki, biżuterię, metale szlachetne czy alkohole. Lokowanie środków w materialnych przedmiotach zyskuje popularność nie tylko wśród mniej doświadczonych osób, ale również inwestorów, którzy od lat działają na rynku.
Avatar photo
Więcej