5 elementów skutecznej burzy mózgów

Burza mózgów (ang. brainstorming) to jedna z technik służących do generowania nowych pomysłów. Polega na rozwiązywaniu problemów w sposób twórczy poprzez pracę w grupie. Powszechnie technika kojarzy się błyskawicznym rzucaniem pomysłami w danym temacie przez członków określonej grupie. Warto wiedzieć, jak przeprowadzić burzę mózgów, żeby była skuteczna.
Kiedy zdecydować się na burzę mózgów? 

Technika jest wykorzystywana do rozwiązywania problemów, wyboru opcji czy znalezienia przyczyn złożonego zagadnienia. Uczestnicy burzy mózgów proponują dużą ilość rozwiązań czy pomysłów. Liczą się nawet takie, które w pierwszym kontakcie wydają się nie mieć sensu. Zaletą techniki jest brak konieczności przygotowania się, zgromadzenia dodatkowych materiałów czy innego merytorycznego wsparcia spotkania. W praktyce burza mózgów bywa często wykorzystywana przez m.in. działy marketingu, sprzedaży, projektowe czy rozwojowe. Pomaga w np. znalezieniu pomysłu na nowy produkt, rozwiązaniu problemu ze skargami klientów czy znalezieniu przyczyn spadku sprzedaży linii produktów. 

Jeszcze kilka lat temu nieodłącznym elementem burzy mózgów były wygodne krzesła, tablica, markery i karteczki samoprzylepne. Obecnie coraz częściej spotkania odbywają się online, a na rynku dostępne są nawet internetowe narzędzia do prowadzenia burzy mózgów. 

Moderatorem, czyli prowadzącym spotkanie, powinna zostać osoba, która dobrze zna problem i wie, jakie pytania pogłębiające zadawać uczestnikom. Warto również, żeby znała pozostałych członków zespołu – zmniejszy to dystans, pozwoli zbudować relacje i zapewni bezpieczną oraz przyjazną atmosferę. Osoba musi aktywnie słuchać, znać zasady pracy podczas burzy mózgów oraz umieć dotrzeć do różnych typów osobowości, a w razie potrzeby załagodzić konflikt jeszcze w zalążku. 

Na co zwrócić uwagę podczas burzy mózgów? 
  1. Liczba uczestników

W skutecznej burzy mózgów powinno brać udział maksymalnie 6-10 osób łącznie z osobą organizującą spotkanie. Im więcej osób, tym większy chaos. 

  1. Pochodzenie uczestników 

Warto nie zamykać się w ramy własnego działu. Na burzę mózgów zaproś pracowników na co dzień zajmujących się innymi zadaniami, np. księgowością czy administracją. Często osoba spoza branży może spojrzeć na problem świeżym okiem i podsunąć ciekawe rozwiązania. Wzajemna wymiana opinii i myśli to dobre pole do odkrywania nowych perspektyw i rozwijania bieżących zagadnień. 

  1. Dobra atmosfera

Burza mózgów musi być w pełni swobodna. Poczucie bezpieczeństwa, dobra atmosfera i szacunek sprawiają, że ludzie chcą się otwierać oraz dzielić pomysłami z innymi, a także dawać konstruktywne opinie. Równość i szacunek to podstawa wzajemnych relacji. 

  1. Plan działania i cel 

Zadaniem organizatora jest przedstawienie celu oraz planu spotkania. Osoba odpowiedzialna za realizację burzy mózgów musi pilnować przebiegu i nakierowywać na temat główny. Na wczesnym etapie nie należy krytykować pomysłów i propozycji. Negatywne komentarze mogą sprawić, że osoba zamknie się w sobie i nie będzie chętnie dzielić się przemyśleniami. 

  1. Zasady spotkania 

Na początku warto ustalić nie tylko plan i cel, ale również podstawowe zasady. Jedną z głównych powinno być unikanie rozpraszaczy, np. telefonów czy innych urządzeń elektronicznych. Rozwój technologii i powszechność pracy zdalnej sprawiły, że coraz częściej burzę mózgów przeprowadza się online. W tym przypadku należy zadbać o narzędzie jak najmniej rozpraszające uczestników. 

Duże znaczenie ma zachowanie i entuzjazm osoby prowadzącej. Warto doceniać nawet najbardziej szalone pomysły. Motywuje to uczestników spotkania do dzielenia się swoimi przemyśleniami. Prowadzący może łączyć różne pomysły w jeden i pokazywać, że stanowią inspirację dla kolejnych. 

Total
16
Shares
Poprzedni wpis

Spadek inflacji coraz bliżej? NBP przedstawia nowe projekcie inflacji i PKB

Następny Wpis

Rynek nieruchomości w Polsce. Tempo wzrostu hamuje, ale ceny za metr kwadratowy wciąż wysokie

Powiązane wpisy

Kim jest product owner?

Product owner to osoba odpowiedzialna za proces tworzenia produktu w branży IT. Jest jednym z filarów interdyscyplinarnego zespołu Scrumowego, który pracuje nad rozwiązaniem dla klienta. Produktem może być np. platforma internetowa, oprogramowanie albo aplikacja. Czym zajmuje się product owner i jaką rolę pełni w zespole?
Więcej

Jak wprowadzić nowy produkt na rynek w Unii Europejskiej? Podstawowe wymagania i zasady

Ekspansja międzynarodowa pozwala skalować biznes i stanowi jeden z najważniejszych kroków w rozwoju startupów. Obecność na nowych rynkach umożliwia realizację satysfakcjonujących wyników zarówno dla founderów, jak i inwestorów. 85 proc. spółek planuje ekspansję na rynkach Unii Europejskiej w 2022 roku wynika z danych przedstawionych w raporcie Polskie Startupy 2021. UE to pierwszy kierunek dla większości polskich spółek. Jak wprowadzić nowy produkt na rynek w krajach Unii Europejskiej?
Więcej
Dołącz do naszej
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy inwestowania i ciekawostki z rynku.
społeczności
Dołącz do naszego
Nefs.pl dostarcza praktyczne informacje, sprawdzone analizy, podstawy i ciekawostki.
NewsletterA