fbpx

Analiza trendów, czyli jak zbudować przewagę konkurencyjną w dynamicznym otoczeniu

Avatar photo
Organizacje muszą działać w otoczeniu, które zmienia się błyskawicznie. Nowe technologie, zmiany społeczne, prawne, ekonomiczne czy polityczne to obecnie codzienność w większości branż oraz zawodów na całym świecie. Coraz trudniej opracować długoterminową strategię działania, kiedy jedną z kluczowych cech okazuje się elastyczność. Analiza trendów to jedno z narzędzi, które umożliwia lepsze zrozumienie nadchodzących zmian oraz szybsze dopasowanie się do nowych warunków.
Trend – czym jest? 

Zgodnie z definicją przedstawioną przez PwC, czyli jedną z największych firm doradczych na świecie, trendem można nazwać kierunek (wektor) zmian lub rozwoju związanych z produktami, opiniami, decyzjami konsumentów czy nawet systemami wartości. Skuteczna analiza trendów to narzędzie pozwalające na zauważenie zjawisk oraz sygnałów mających wpływ na konkretną branżę czy rynki.

W analizie trendów dużą rolę odgrywają sygnały, czyli znaki z otoczenia wskazujące na nadchodzące zmiany, które mogą przekształcić się w trendy.

Mikrotrend, trend czy megatrend?

Trendy można podzielić ze względu na ich wpływ. Mikrotrend definiowany jest jako zjawisko o małej skali działania. Znajomość mikrotrendów często pozwala odnaleźć dochodową niszę. Kierowanie produktów czy usług skupia się na bardzo konkretnych cechach, a także wiedzy, doświadczeniu oraz personalizacji. Mikrotrendy potrafią zaskoczyć i często stają się kontrtrendami do megatrendów.

Natomiast megatrendy wyróżniają się globalnym charakterem, długoterminowością oraz trwałością. Są złożone i dotyczą różnych obszarów życia – od polityki i ekonomii, przez środowisko, aż po kulturę i naukę. Megatrendy formułują się dużo wolniej niż mikrotrendy i trendy. Wiedza o megatrendach pozwala lepiej zrozumieć przyszłe zmiany oraz scenariusze, które mogą się wydarzyć. Jednym z popularnych megatrendów jest rozwój digitalizacji oraz automatyzacji pracy.

Dlaczego warto wykonać analizę trendów?

PwC wyróżnia cztery kluczowe korzyści wynikające z analizy trendów:

  • budowanie przewagi konkurencyjnej – organizacje, które wykonują analizę trendów mają szansę lepiej zrozumieć otoczenie biznesowe, mogą podejmować aktywne działania w celu budowania przewagi na rynku w oparciu o wartości klientów; 
  • przygotowanie się na zmiany – monitoring oraz analiza trendów umożliwia poznanie różnych scenariuszy zmian oraz szybką reakcję; 
  • lepsze relacje z klientami – trendy dotyczą nie tylko prawa czy zmian politycznych, ale przede wszystkim oczekiwań oraz potrzeb klientów, znajomość trendów pozwala budować ofertę, która odpowiada na wymagania, często nawet jeszcze zanim klienci uświadomią sobie, czego szukają; 
  • aktualizacja strategii – minęły czas, kiedy długoterminowa strategia mogła spełnią swoją rolę, obecnie osoby zarządzające muszą cyklicznie, a często nawet szybciej, aktualizować realizowane strategie oraz plany działania.

Organizacje nastawione na realizację celów nie funkcjonują w oderwaniu od analizy trendów. Przegapienie sygnałów z rynku prowadzi do zastąpienia produktu czy usługi nowym rozwiązaniem, które powstało w oparciu o aktualne oraz przyszłe potrzeby czy oczekiwania rynku. 

Jak analizować trendy?

PwC przedstawiło analizę obszarów CESTEL dzielącą otoczenie na sześć obszarów. 

  1. Consumer dotyczy klienta, jego potrzeb i oczekiwań. Pod uwagę należy wziąć postawy oraz wzory w zachowaniach czy marki w danej branży obecnie cieszące się największą popularnością. 
  2. Economical pozwala na zauważenie sygnałów w obszarze ekonomicznym i finansowym. Analizie warto poddać poziom inflacji czy sytuację na rynku banków oraz kredytów. 
  3. Social wiąże się z analizą społeczeństwa. Aktualny styl życia, problemy z jakimi zmaga się społeczeństwo czy postawy to ważne sygnały dla organizacji. 
  4. Technological zwraca uwagę na obecnie najczęściej wykorzystywane technologie czy innowacje. 
  5. Environmental koncentruje się na środowisku. Od lat głównym elementem analizy są zmiany klimatyczne. 
  6. Legal czyli prawo należy rozpatrywać nie tylko lokalnie i krajowo, ale również międzynarodowo.

Warto analizować poszczególne obszary zwracając uwagę na ich wzajemne powiązania, które wzajemnie przenikają się. Trendy dotyczą różnych aspektów życia. Wartościowa analiza wyróżnia się holistycznym podejściem i często wykracza poza ramy konkretnej branży.

Total
4
Shares
Poprzedni wpis

Nowy podatek dla wynajmujących mieszkania? Rząd zapowiada wyższy podatek dla inwestorów

Następny Wpis

Czy warto inwestować w sztukę?

Powiązane wpisy

European Chips Act. Co to? 

Europa dąży do umocnienia swojej pozycji w sektorze produkcji półprzewodników i związanych z nimi technologii. Jest to istotny krok w kierunku realizacji celów transformacji cyfrowej i zielonej, a Europejski Akt Półprzewodnikowy (European Chips Act) ma wesprzeć wspomniane ambicje.
Avatar photo
Więcej

Webinary rosną w siłę. Jaki był 2022 r. dla branży?

Webinary szturmem weszły do codziennej pracy w cyfrowym świecie. W przestrzeni internetowej obecne były od kilku lat, ale dopiero w pandemii zyskały popularność, która wciąż nie słabnie. Webinary organizuje dzisiaj niemal każdy - od marketerów i sprzedawców, przez nauczycieli, aż po ekspertów w danej branży, np. dietetyków, psychologów czy analityków biznesowych. Webinary to stały element internetowej rzeczywistości, który wprowadził rewolucję w komunikacji zdalnej.
Avatar photo
Więcej