Eksperci prognozują, że do 2026 roku łączna wartość polskiego rynku e-commerce wyniesie nawet 162 mld zł. Proces podejmowania decyzji zakupowych zmienił się na zawsze – coraz więcej osób robi zakupy online. Pandemia przyspieszyła rozwój na całym świecie nawet o pięć lat, wskazują szacunki IBM. Natomiast Servion Global Solutions zwraca uwagę, że już do 2025 r. sztuczna inteligencja odpowiadać będzie za aż 95 proc. interakcji z klientami.
Jak korzystać ze sztucznej inteligencji w e-commerce?
Sztuczna inteligencja w e-commerce rozwija się od lat. Część narzędzi oraz rozwiązań na stałe wpisała się w codzienność w branży, np. chatboty czy retargeting. Warto jednak pamiętać, że AI znajduje zastosowanie nie tylko w obszarach związanych z marketingiem czy obsługą, ale również magazynowaniem i zapasami czy logistyką.
1. Chatboty i wirtualni asystenci
Chatboty i wirtualni asystenci skutecznie poprawiają obsługę klienta w sklepie internetowym oferując natychmiastowe wsparcie w procesie zakupu. Trudności w zakupie i ewentualne błędy zostają ograniczone nawet poza godzinami pracy biura obsługi klienta. Warto pamiętać, że chatboty nigdy nie zastąpią w pełni kontaktu z człowiekiem, ponieważ nie rozwiążą specyficznych problemów.
2. Spersonalizowana oferta
Sztuczna inteligencja w zakresie personalizacji oferty ma szerokie zastosowanie. Algorytmy dopasowują i przedstawiają rekomendacje produktów dopasowanych do oczekiwań klienta poprzez korzystanie z wiedzy na temat historii zakupów, przeglądania czy wyszukiwania. Drugi popularny obszar dotyczy personalizacji treści. Sztuczna inteligencja rozpoznaje różne parametry np. demograficzne i przedstawia materiały, które mogą zainteresować odbiorców. Ciekawym rozwiązaniem jest optymalizacja cen dzięki informacjom o poprzednich transakcjach, zachowaniach, procesach oraz danych rynkowych. Należy jednak pamiętać, że klient powinien zostać poinformowany o personalizacji ceny.
3. Retargeting
Retargeting cieszy się popularnością w digital marketingu już od kilku lat poprzez Google Ads czy Facebook Ads. Pozwala na dotarcie do użytkowników, którzy już odwiedzili sklep, ale nie wykonali pożądanej czynności – najczęściej transakcji. Retargeting umożliwia ponowne przedstawienie produktu, który np. został dodany do koszyka, ale nie dokonano zakupu.
4. Visual search
Visual search oznacza wyszukiwanie obrazem i może odbywać się w różnych miejscach w sklepie, najczęściej przy wyszukiwarce produktów. Sztuczna inteligencja rozpoznaje cechy charakterystyczne i dopasowuje odpowiedni produkt. Wykorzystanie AI zwiększa szansę na sprzedaż wśród osób, które nie pamiętają nazwy towaru znajdującego się w ofercie.
5. Opisy produktów i kategorii
W ostatnich miesiącach coraz więcej mówi się o automatyzacji w zakresie tworzenia treści internetowych. ChatGPT to chatbot generujący odpowiedzi na zapytania wprowadzone przez użytkownika stworzony przez amerykańską firmę OpenAI. Eksperci zwracają uwagę, że narzędzie może okazać się przydatne do generowania podstawowych treści dla e-commerce takich jak opisy produktów czy kategorii. Możliwość wygenerowania kilkudziesięciu, a nawet kilkuset opisów przyspieszy pracę i pozwoli skupić się na ważniejszych materiałach. W styczniu z aplikacji korzystało średnio 13 mln unikalnych użytkowników dziennie, wynika z raportu USB powołującego się na dane firmy analitycznej Likeweb. Analitycy zwracają również uwagę, że w ciągu ostatnich 20 lat trudno przypomnieć sobie aplikację, która rosła szybciej.
6. Zarządzanie stanami magazynowymi
AI znajduje zastosowanie nie tylko w obszarach związanych z pozyskaniem klientów marketingiem czy user experience. Wiele sklepów korzysta już z coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań umożliwiających efektywne zarządzanie zapasami. Pozwala to ograniczyć środki zamrożone w produktach czy lepiej planować szczyty sezonowej sprzedaży.